Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Kia e-Niro och Tesla Model 3 är Miljöbästa Bilar 2019

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister-kia-eniro250x230.jpg

Gröna Bilister nominerade 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvetne bilköparen: de är fossiloberoende, energieffektiva och säkra. En expertjury har nu utsett Kia e-Niro till det bästa valet för privatbilisten och Tesla Model 3 till det bästa valet för företaget. Audi och Renault vinner pris för föredömlig livscykelanalys. Gröna Bilister har i mer än 20 år rankat miljöbilarna på den svenska marknaden. I år valde Gröna Bilister ut 45 bilmodeller som uppfyller grundläggande krav på fossiloberoende, energieffektivitet och säkerhet. Bland dessa bilar valde sedan en expertjury ut sina favoriter. Juryn består av sex av Sveriges främsta experter på miljöbilar. I juryn finns också specialkompetens på bilarnas säkerhet och tillförlitlighet, och på deras praktiska användning i olika delar av landet. Juryn delade ut poäng till sina favoriter i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, samt Bästa valet för företaget. Poängen delades ut enligt samma system som används i tävlingen Årets Bil i Europa. I årets upplaga av tävlingen Miljöbästa Bil har Gröna Bilister lagt extra vikt vid klimat- och miljöpåverkan vid biltillverkningen. Pris delades ut till biltillverkare som kommit långt i arbetet med livscykelanalyser av fordon och med att förbättra hållbarheten i produktionen. Juryns motivering till vinnarna: Kia e-Niro har så lång räckvidd och så snabb laddning att nästan ingen kan avvisa eldrift längre, så rimlig prislapp att den snabbt blir lönsam jämfört med motsvarande förbränningsmotorversioner, så goda garantier att även den oroligaste bör bli lugnad, så goda prestanda att ingen kan behöva mer och så goda utrymmen att den räcker och blir över även för den aktiva familjen. Därför är Kia e-Niro Miljöbästa Bil 2019 för privatpersoner. Tesla Model 3 är mer än marknadens just nu bästa elbil. Den är också en signal att man vill vara en del av transportsektorns omställning, att man med sin egen bil vill vara beredd när fordon blir självkörande och delade, och att man är beredd att hjälpa omvärlden på traven i sin omställning. Därtill är den underbar att köra, energieffektiv, har ett väl utbyggd laddinfrastrukturnät samt en räckvidd som gör att långresor inte är något problem. Den finns också med fyrhjulsdrift och fungerar även som dragbil. Därför är Tesla Model 3 Miljöbästa Bil 2019 för företag och förmånsbilister. Hederspris för livscykelanalys Till Audi för en föredömlig och offentligt tillgänglig livscykelanalys av Audi A3 g-tron, samt för arbetet att minimera klimatpåverkan vid tillverkningen av Audi e-tron Till Renault för föredömlig livscykelanalys av Renault Zoe, samt för pionjärinsatsen att lyfta livscykelanalys av elbilar offentligt Juryns sammansättning Alrik Söderlind, chefredaktör, Auto Motor & Sport Anders Kullgren, trafikforskningschef, Folksam Anna Pettersson, tidigare stationschef, numera systemförvaltare, Opus Bilprovning Anne Sörensson, projektledare Grön Trafik, Östersunds kommun Eva Sunnerstedt, enhetschef, Miljöbilar i Stockholm, Stockholms stad Mattias Goldmann, VD, Fores med 2030-sekretariatet Prispallen i de två tävlingsklasserna av Miljöbästa Bil 2019 Privat: 1) Kia e-Niro (el) 24 poäng 2) Renault Zoe (el) 20 poäng 3) Hyundai KONA electric (el) 18 poäng 3) Nissan Leaf (el) 18 poäng Företag: 1) Tesla Model 3 (el) 33 poäng 2) Kia e-Niro (el) 15 poäng 3) Skoda Octavia G-TEC (fordonsgas) 14 poäng Segern för Tesla Model 3 i företagsklassen är överlägsen. Dessutom tävlade den dyrare fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 separat som en egen kandidat. Den kammade ihop 13 poäng, vilket innebär att de två versionerna av Tesla Model 3 tillsammans fick 46 poäng i företagsklassen. – Segrarna till Tesla Model 3 och Kia e-Niro är mycket välförtjänta, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Båda modellerna är nya sedan förra årets upplaga av Miljöbästa Bil, och de tar sig direkt upp till toppen. Även tredjepristagaren Hyundai KONA electric är en ny modell. Detta visar hur snabbt utvecklingen av elbilarna går just nu. En annan glädjande nyhet är etanolbilen Ford Kuga Ecoboost, som fick poäng av tre jurymedlemmar, men inte nådde upp på prispallen. I år tar sig dock gasbilen Skoda Octavia G-TEC in på prispallen för företag. Förra året gjorde elbilarna rent hus i båda tävlingsklasserna. – Det är bra att gilla olika även när det gäller bilar och bränslen, kommenterar Gröna Bilisters generalsekreterare Martin Prieto Beaulieu. Om några kör på el, några på biogas, några på etanol E85 och andra på biodiesel maximerar vi chansen att den hållbara produktionen ska hinna möta efterfrågan. De enda vi säger blankt nej till är fossilerna. De ska stanna i jorden. Vila i frid! I faktaunderlaget om alla modeller som nomineras till Miljöbästa Bil redovisar Gröna Bilister sedan länge klimatpåverkan vid körning genom att anlägga ett livscykelperspektiv well-to-wheels för drivmedlet. Sedan förra året redovisas även klimatpåverkan hos själva bilen genom att anlägga ett livscykelperspektiv cradle-to-grave för deras tillverkning, skrotning och eventuella återvinning. För energieffektiva bilar som körs förnybart kan denna utsläppsport vara större än utsläppen vid bilens användning. Men klimatpåverkan är inte allt. En hållbar omställning till fossilfrihet kräver varsamt brukande av förnybara eller återvunna naturresurser. Livscykelanalyser av fordon är ett utmärkt verktyg för att nå dit på sikt. Därför har Gröna Bilister efterfrågat livscykelanalyser av alla 45 nominerade modeller. – Biltillverkarna har mycket att jobba med för att sluta kretsloppen, säger Johanna Grant, men det börjar röra på sig. Gröna Bilister är glada att kunna dela ut pris till Audi och Renault för deras ansträngningar att göra produktionen hållbar och deras vilja att vara transparenta i detta arbete. Johanna Grant avslutar: – Men vi får inte glömma bort att det enklaste sättet att handskas varsamt med naturresurser, klimat och miljö är att producera lättare och färre bilar och inte köra dem i onödan. Dela bil eller se dig om efter alternativen till bilen! Den moderna bilisten är en mobilist som använder hela resepaletten.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Kia e-Niro och Tesla Model 3 är Miljöbästa Bilar 2019

2019-09-27
Johanna Grant, Adnan Hurtic och Daniel Helldén
Gröna Bilister nominerade 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvetne bilköparen: de är fossiloberoende, energieffektiva och säkra. En expertjury har nu utsett Kia e-Niro till det bästa valet för privatbilisten och Tesla Model 3 till det bästa valet för företaget. Audi och Renault vinner pris för föredömlig livscykelanalys.

Gröna Bilister har i mer än 20 år rankat miljöbilarna på den svenska marknaden. I år valde Gröna Bilister ut 45 bilmodeller som uppfyller grundläggande krav på fossiloberoende, energieffektivitet och säkerhet. Bland dessa bilar valde sedan en expertjury ut sina favoriter.

Juryn består av sex av Sveriges främsta experter på miljöbilar. I juryn finns också specialkompetens på bilarnas säkerhet och tillförlitlighet, och på deras praktiska användning i olika delar av landet.

Juryn delade ut poäng till sina favoriter i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, samt Bästa valet för företaget. Poängen delades ut enligt samma system som används i tävlingen Årets Bil i Europa.

I årets upplaga av tävlingen Miljöbästa Bil har Gröna Bilister lagt extra vikt vid klimat- och miljöpåverkan vid biltillverkningen. Pris delades ut till biltillverkare som kommit långt i arbetet med livscykelanalyser av fordon och med att förbättra hållbarheten i produktionen.

Juryns motivering till vinnarna:

Kia e-Niro har så lång räckvidd och så snabb laddning att nästan ingen kan avvisa eldrift längre, så rimlig prislapp att den snabbt blir lönsam jämfört med motsvarande förbränningsmotorversioner, så goda garantier att även den oroligaste bör bli lugnad, så goda prestanda att ingen kan behöva mer och så goda utrymmen att den räcker och blir över även för den aktiva familjen. Därför är Kia e-Niro Miljöbästa Bil 2019 för privatpersoner.

Tesla Model 3 är mer än marknadens just nu bästa elbil. Den är också en signal att man vill vara en del av transportsektorns omställning, att man med sin egen bil vill vara beredd när fordon blir självkörande och delade, och att man är beredd att hjälpa omvärlden på traven i sin omställning. Därtill är den underbar att köra, energieffektiv, har ett väl utbyggd laddinfrastrukturnät samt en räckvidd som gör att långresor inte är något problem. Den finns också med fyrhjulsdrift och fungerar även som dragbil. Därför är Tesla Model 3 Miljöbästa Bil 2019 för företag och förmånsbilister.

Hederspris för livscykelanalys

Till Audi för en föredömlig och offentligt tillgänglig livscykelanalys av Audi A3 g-tron, samt för arbetet att minimera klimatpåverkan vid tillverkningen av Audi e-tron

Till Renault för föredömlig livscykelanalys av Renault Zoe, samt för pionjärinsatsen att lyfta livscykelanalys av elbilar offentligt



Juryns sammansättning

Alrik Söderlind, chefredaktör, Auto Motor & Sport
Anders Kullgren, trafikforskningschef, Folksam
Anna Pettersson, tidigare stationschef, numera systemförvaltare, Opus Bilprovning
Anne Sörensson, projektledare Grön Trafik, Östersunds kommun
Eva Sunnerstedt, enhetschef, Miljöbilar i Stockholm, Stockholms stad
Mattias Goldmann, VD, Fores med 2030-sekretariatet

Prispallen i de två tävlingsklasserna av Miljöbästa Bil 2019

Privat:
1) Kia e-Niro (el) 24 poäng
2) Renault Zoe (el) 20 poäng
3) Hyundai KONA electric (el) 18 poäng
3) Nissan Leaf (el) 18 poäng

Företag:
1) Tesla Model 3 (el) 33 poäng
2) Kia e-Niro (el) 15 poäng
3) Skoda Octavia G-TEC (fordonsgas) 14 poäng

Segern för Tesla Model 3 i företagsklassen är överlägsen. Dessutom tävlade den dyrare fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 separat som en egen kandidat. Den kammade ihop 13 poäng, vilket innebär att de två versionerna av Tesla Model 3 tillsammans fick 46 poäng i företagsklassen.

– Segrarna till Tesla Model 3 och Kia e-Niro är mycket välförtjänta, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Båda modellerna är nya sedan förra årets upplaga av Miljöbästa Bil, och de tar sig direkt upp till toppen. Även tredjepristagaren Hyundai KONA electric är en ny modell. Detta visar hur snabbt utvecklingen av elbilarna går just nu.

En annan glädjande nyhet är etanolbilen Ford Kuga Ecoboost, som fick poäng av tre jurymedlemmar, men inte nådde upp på prispallen. I år tar sig dock gasbilen Skoda Octavia G-TEC in på prispallen för företag. Förra året gjorde elbilarna rent hus i båda tävlingsklasserna.

– Det är bra att gilla olika även när det gäller bilar och bränslen, kommenterar Gröna Bilisters generalsekreterare Martin Prieto Beaulieu. Om några kör på el, några på biogas, några på etanol E85 och andra på biodiesel maximerar vi chansen att den hållbara produktionen ska hinna möta efterfrågan. De enda vi säger blankt nej till är fossilerna. De ska stanna i jorden. Vila i frid!

I faktaunderlaget om alla modeller som nomineras till Miljöbästa Bil redovisar Gröna Bilister sedan länge klimatpåverkan vid körning genom att anlägga ett livscykelperspektiv well-to-wheels för drivmedlet. Sedan förra året redovisas även klimatpåverkan hos själva bilen genom att anlägga ett livscykelperspektiv cradle-to-grave för deras tillverkning, skrotning och eventuella återvinning. För energieffektiva bilar som körs förnybart kan denna utsläppsport vara större än utsläppen vid bilens användning.

Men klimatpåverkan är inte allt. En hållbar omställning till fossilfrihet kräver varsamt brukande av förnybara eller återvunna naturresurser. Livscykelanalyser av fordon är ett utmärkt verktyg för att nå dit på sikt. Därför har Gröna Bilister efterfrågat livscykelanalyser av alla 45 nominerade modeller.

– Biltillverkarna har mycket att jobba med för att sluta kretsloppen, säger Johanna Grant, men det börjar röra på sig. Gröna Bilister är glada att kunna dela ut pris till Audi och Renault för deras ansträngningar att göra produktionen hållbar och deras vilja att vara transparenta i detta arbete.

Johanna Grant avslutar:

– Men vi får inte glömma bort att det enklaste sättet att handskas varsamt med naturresurser, klimat och miljö är att producera lättare och färre bilar och inte köra dem i onödan. Dela bil eller se dig om efter alternativen till bilen! Den moderna bilisten är en mobilist som använder hela resepaletten.

Senaste nyheter