Redaktör:
Josefine Karlsson
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
2023-01-02
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det billigare att slänga än att sälja igen.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
I en ny rapport har forskare intervjuat personal inom textil- och elektronikindustrin i syfte att fördjupa förståelsen av en problematik som växer lavinartat men som inte är särskilt beforskad.
Nätshopping blir allt vanligare och med den följer fler returer: den digitala handeln genererar betydligt fler återlämnade varor jämfört med butikshandeln, visar tidigare studier. Returtrenden ser dessutom ut att öka, enligt branschstatistik, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor.
Många returer spär på de fossila utsläppen i och med fler transporter. Men det är värre än så: mindre känt är att företag, som inte sällan profilerar sig som hållbara och koldioxidneutrala, vanligtvis slänger de varor som skickas tillbaka.
I EU förväntas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som förstörs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022, enligt vissa beräkningar. Andra tror att beloppet är ännu högre.
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, som är lektor vid Internationella Miljöinstitutet och tillsammans med kollegorna Hedda Roberts, Leonidas Milios och Oksana Mont nyligen skrivit en artikel där elva representanter från klädes- och elektronikbranschen intervjuats.
Läs hela artikeln här www.lu.se/artikel/returnerade-varor-slangs-billigare-att-salja-igen
Artikeln har nyligen publicerats i nyhetsbrevet Apropå där forskare från Lunds universitet kommenterar aktuella samhällshändelser.
Källa: Lunds Universitet
Senaste nyheter
-
2022-01-12
Pappersfabriken i Lilla Edet först fossilfri i världenMed flytande biogas blir Essity först i världen med storskalig mjukpappertillverkning utan fossila… -
2019-10-20
Välj miljömärkta produkter som skapar miljönyttaGenom oberoende miljömärkningar kan man som konsument göra konkret miljönytta. Det kan vara allt… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dagAllt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2019-04-04
Weledas duschkräm nominerad till Organic Beauty AwardsFör 4:e året i rad arrangerar NOC Sweden tävlingen Organic Beauty Awards, en tävling där en… -
2019-03-10
Världens mest ekovänliga hudvård för barnWeleda utsågs under 2018 till världens mest ekovänliga hudvårdsmärke för barn. I mer än 50 år har… -
2019-01-30
Prisbelönta ekologiska Weleda Skin Food-serien växerNu lanseras den prisbelönade kändisfavoriten Skin Food i en serie om fyra hudvårdande produkter.… -
2019-01-21
Ny ekologisk duschkräm för barnWeleda Kids 2in1 Shampoo & Body Wash är en kombinerad rengöring med ekologiskt schampo & duschkräm… -
2018-11-21
Weleda belönas för sitt Sustainable LeadershipVid Sustainable Cosmetic Summit i Paris hyllas aktörer som bidrar till en hållbar utveckling inom… -
2018-10-24
25% rabatt idag på Lilla Brukets ekologiska hudvårdJust nu får du 25% rabatt på hela Lilla Brukets sortiment hos Hildur! Erbjudandet gäller t.o.m.… -
2018-09-05
Weleda Skin Food är även supermodellernas favoritI juni 2018 öppnade Weledas Skin Food London Fashion Week. Makeup-artisten Riona OSullivan Steiner,…