Redaktör:
Josefine Karlsson
Stockholms nya lånecykelsystem klart
2021-08-23
Daniel Helldén & Jordi Cabañas Faura
Snart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit laga kraft. Till våren kommer de första lånecyklarna ut på stan.
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Senaste nyheter
-
2022-01-28
Klimatsmarta Viking Glory är ett flaggskepp för hållbarhetSpillvärmen från motorerna blir till el och spillkylan från LNG används för kylning. Skrov som… -
2022-01-26
Företag i samarbete för ett fossilfritt GotlandNu lanseras initiativet Fossilfri konkurrenskraft på Gotland där företag och andra samhällsaktörer… -
2022-01-17
Scandic öppnar klimatneutralt hotell i Sundsvall 2024Scandic Hotels har tecknat ett långt hyresavtal med Skanska om ett nytt hotell med 210 rum i… -
2021-09-17
Skellefteås nya klimatpositiva trähus bland de högsta i världenSara Kulturhus i Skellefteå är ett av världens högsta trähus, gestaltat av White Arkitekter. Med… -
2021-08-23
Stockholms nya lånecykelsystem klartSnart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit… -
2018-06-01
Klimatsmart semester med hjälp av ny hemsidaEn svensk flyger sju gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Och sedan 2010 har våra… -
2018-03-01
90% av befolkningen vill leva mer klimatsmart enligt SifoDet är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta… -
2018-02-06
Telge Energi levererar 100% Sol till STF Grövelsjöns FjällstationFrån och med årsskiftet har STF Grövelsjön, en fjällstation med ett hållbarhetsarbete i… -
2017-03-07
Restaurang Volt utnämnd till Årets Hållbara GastronomiKRAV-certifierade Restaurang Volt tog hem priset för Årets Hållbara Gastronomi på årets White… -
2017-01-09
Kommer hela taxibranschen vara fossilfri om 3 år?På ett år har 700 kontor i Sverige anslutit sig till Nollzon för att automatiskt få förtur till…