
Redaktör:
Jens Ljunggren
Stockholms nya lånecykelsystem klart
2021-08-23

Daniel Helldén & Jordi Cabañas Faura
Snart blir det ännu lättare att cykla i Stockholm. Stadens upphandling av lånecyklar har nu vunnit laga kraft. Till våren kommer de första lånecyklarna ut på stan.
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Sedan det gamla lånecykelssytemet försvann 2018 har Stockholms stad arbetat med att upphandla ett nytt lånecykelsystem, men processen har bromsats av otalig överklaganden. Nu står det klart att arbetet är i mål och avtalet är undertecknat.
– Vi ska göra det enkelt att cykla i Stockholm, även för de som inte äger en egen cykel och för de som bara är på besök i stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Totalt blir det 5150 vanliga cyklar och 120 lådcyklar. Samtliga kommer att vara elcyklar, som går att låsa under lånetiden. Avtalet är tecknat mellan Stockholms stad och bolaget Marfina.
– Marfina är stolta över att kunna bidra till Stockholms eldrivna lånecykelsystem, som kommer att bli det största elcykelprojektet i Nordeuropa, säger Jordi Cabañas Faura, general manager för Marfina Bike Sharing Business Unit.
Priset för att använda cyklarna kommer att variera från 10 kronor för ett dygn till 149 kr för ett år. Huvudsakligen används en app för att lösa abonnemang. På 30 platser kommer det också att finnas stationer med kortläsare. Systemet bygger på fasta platser för parkering och kommer att finnas i hela Stockholm.
– Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm, samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lånecykelsystemet finansieras fullt ut av användarna och reklam i 350 vitriner. Avtalet löper i sju år från driftstart och beräknas vara värt 400 miljoner kronor. Marfinas underleverantör Clear Channel sköter reklamen.
Cyklarna placeras ut i tre steg:
- 1 april 2022: 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 oktober 2022: ytterligare 1000 cyklar och 25 lådcyklar
- 1 april 2023: ytterligare 3150 cyklar och 70 lådcyklar
Priser:
- 10 kr per dygn
- 25 kr per vecka
- 33 kr per månad
- 99 kr per halvår
- 149 kr per år
Senaste nyheter
-
2022-04-01
Generationsväxling i företag bra för klimat och miljöTillväxt och hållbarhet är i fokus när den nya generationen tar över familjeföretagen visar en ny… -
2022-03-30
Kommersiella intressen bromsar sjöfartens klimatarbeteIstället för att prioritera energieffektiva och hållbara sjötransporter ligger fokus ofta på att… -
2022-03-28
Electrolux har minskat klimatpåverkan med 78% sedan 2015Electrolux Hållbarhetsrapport för 2021 visar att utsläppen av växthusgaser från den egna… -
2022-03-25
71% tycker det är viktigt med återvunnet materialKonsumenterna vill se mer återvunna material i nya produkter, tydligare märkningar och ett… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-09
Söderberg & Partners utser Sveriges mest hållbara fonderNu har Söderberg & Partners utsett 2021 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen.… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-03-04
FN inför globalt avtal för att minska plastföroreningarFN:s medlemsländer har under sitt miljömöte (UNEA-5.2) enhälligt beslutat att införa ett globalt… -
2022-03-02
Lådcykelpool med unikt upplägg startas i LinköpingEn lådcykelpool som kan användas av både boende och anställda lanseras nu i Ebbepark i Linköping.… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför…