Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hemmatorget.se del i Göteborgs kretslopp

https://www.klimatsmart.se/images/news/hemmatorget250x66.jpg

I dagarna har ett nytt lokalt annonstorg för Göteborgsområdet slagit upp dörrarna på nätet. Hemmatorget.se bjuder in alla privatpersoner att annonsera gratis, och man är välkommen att sätta in så många annonser man vill. Hemmatorget är ett lokalodlat projekt som är utvecklat i Göteborg, av en florist passande nog. Grundtanken med www.hemmatorget.se är att det skall bli billigare för säljare och köpare att hitta varandra på hemmaplan, berättar Annika Knutsson som utvecklat sidan. En stor del av allt som annonseras på nätet köps och säljs lokalt. Så varför betala för att annonsera i hela Sverige när köparen förmodligen ändå bor i samma stad, eller till och med i samma stadsdel? Undrar Annika som även ställer sig frågan hur många som egentligen åker till Malmö för att köpa en soffa eller en barnvagn? Bara i Göteborgsregionen bor det ju ändå nära en miljon människor. - Häromkvällen fick vi ett roligt samtal från min mans kollega, som bor på Hisingen. Han hade lagt ut en gratisannons med en kamera till försäljning på Hemmatorget. Och nu var den såld till Mölndal. Han frågade paret som köpte kameran, var dom hade sett annonsen, eftersom han även hade köpt en annons på en rikstäckande sajt. Då fick han svaret ”Hemmatorget”. Om det är gratis att sätta in annonser ökar chanserna för att fler begagnade varor skall annonseras ut och komma i omlopp igen i kretsloppet. Fler och fler känner ett personligt miljöansvar idag och vill leva ett mer kretsloppsanpassat liv, tror Annika. Hon hoppas att allmänheten i Göteborgsområdet kommer att se Hemmatorget som ett användbart verktyg för detta. Ofta är det som är omodernt för någon retro för en annan, tänker Annika som själv bor i Västra Frölunda och ofta blir förvånad över hur många fullt användbara möbler och prylar som slängs i grovsoprummen. - Emellanåt kan man nästan möblera en hel lägenhet av vad man kan hitta i kvarterets grovsoprum en vanlig onsdagskväll. Om alla tror att man måste betala ca 20-60kr på telefonräkningen för att annonsera ut en sak som man kanske vill sälja för 50-100kr, ja då förstår jag att många väljer att slänga sina saker istället. Projektet har bara varit igång i en månad ännu, men redan nu har närmre 150 privatannonsörer börjat lägga in annonser och antalet ökar varje dag. Likaså besökssiffrorna. Att utmana annonsmonopolen på Internet är ingen lätt match för en liten gräsrotsföretagare. Det vet Annika som ändå tycker det är viktigt att någon försöker. Att köpa och sälja begagnat sparar både pengar och miljön, tycker Annika som håller med om att idén med ett lokalt annonstorg inte är något nytt. Nätet behöver egentligen inte ett gratis annonstorg till. Men Göteborg verkar göra det, av någon anledning. - När jag ser att annonsörerna strömmar till så fylls jag av en oerhörd positiv energi. Den energin kommer hjälpa mig att nå mitt mål som är att www.hemmatorget.se skall bli en viktig länk i Göteborgs kretslopp i framtiden. Kreativ Kommunikation i Göteborg utvecklar och driver webbplatser i egen regi och erbjuder konsult- och affärsutvecklingstjänster till främst blomsterbranschen. För ytterligare information är du välkommen att kontakta: Annika Knutsson, annika.knutsson@hemmatorget.se, 031-715 02 64, 0704-91 71 64.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hemmatorget.se del i Göteborgs kretslopp

2010-08-31
I dagarna har ett nytt lokalt annonstorg för Göteborgsområdet slagit upp dörrarna på nätet.

Hemmatorget.se bjuder in alla privatpersoner att annonsera gratis, och man är välkommen att sätta in så många annonser man vill. Hemmatorget är ett lokalodlat projekt som är utvecklat i Göteborg, av en florist passande nog.

Grundtanken med www.hemmatorget.se är att det skall bli billigare för säljare och köpare att hitta varandra på hemmaplan, berättar Annika Knutsson som utvecklat sidan. En stor del av allt som annonseras på nätet köps och säljs lokalt. Så varför betala för att annonsera i hela Sverige när köparen förmodligen ändå bor i samma stad, eller till och med i samma stadsdel? Undrar Annika som även ställer sig frågan hur många som egentligen åker till Malmö för att köpa en soffa eller en barnvagn? Bara i Göteborgsregionen bor det ju ändå nära en miljon människor.

- Häromkvällen fick vi ett roligt samtal från min mans kollega, som bor på Hisingen. Han hade lagt ut en gratisannons med en kamera till försäljning på Hemmatorget. Och nu var den såld till Mölndal. Han frågade paret som köpte kameran, var dom hade sett annonsen, eftersom han även hade köpt en annons på en rikstäckande sajt. Då fick han svaret ”Hemmatorget”.

Om det är gratis att sätta in annonser ökar chanserna för att fler begagnade varor skall annonseras ut och komma i omlopp igen i kretsloppet. Fler och fler känner ett personligt miljöansvar idag och vill leva ett mer kretsloppsanpassat liv, tror Annika. Hon hoppas att allmänheten i Göteborgsområdet kommer att se Hemmatorget som ett användbart verktyg för detta. Ofta är det som är omodernt för någon retro för en annan, tänker Annika som själv bor i Västra Frölunda och ofta blir förvånad över hur många fullt användbara möbler och prylar som slängs i grovsoprummen.

- Emellanåt kan man nästan möblera en hel lägenhet av vad man kan hitta i kvarterets grovsoprum en vanlig onsdagskväll. Om alla tror att man måste betala ca 20-60kr på telefonräkningen för att annonsera ut en sak som man kanske vill sälja för 50-100kr, ja då förstår jag att många väljer att slänga sina saker istället.

Projektet har bara varit igång i en månad ännu, men redan nu har närmre 150 privatannonsörer börjat lägga in annonser och antalet ökar varje dag. Likaså besökssiffrorna. Att utmana annonsmonopolen på Internet är ingen lätt match för en liten gräsrotsföretagare. Det vet Annika som ändå tycker det är viktigt att någon försöker. Att köpa och sälja begagnat sparar både pengar och miljön, tycker Annika som håller med om att idén med ett lokalt annonstorg inte är något nytt. Nätet behöver egentligen inte ett gratis annonstorg till. Men Göteborg verkar göra det, av någon anledning.

- När jag ser att annonsörerna strömmar till så fylls jag av en oerhörd positiv energi. Den energin kommer hjälpa mig att nå mitt mål som är att www.hemmatorget.se skall bli en viktig länk i Göteborgs kretslopp i framtiden.

Kreativ Kommunikation i Göteborg utvecklar och driver webbplatser i egen regi och erbjuder konsult- och affärsutvecklingstjänster till främst blomsterbranschen.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta: Annika Knutsson, annika.knutsson@hemmatorget.se, 031-715 02 64, 0704-91 71 64.

Annika skriver även en floristblogg www.blomsterpassion.se som är en gratis blomsterkurs på nätet.

Senaste nyheter