Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gröna Bilister jämför klimatpåverkan hos alla drivmedel i Sverige

https://www.klimatsmart.se/images/news/grona-bilister-redovisning200x267.jpg

Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläppen från alla förnybara drivmedel är betydligt lägre än från bensin och diesel. El från sol, vind eller vatten ger knappt några utsläpp alls, men om vi inte aktivt väljer sådan el är det bättre för klimatet att köra på biogas. För att räkna ut klimatpåverkan då vi kör bil måste vi ta hänsyn till utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen och distributionen av drivmedlet, utöver utsläppen vid själva körningen. Detta är ingen exakt vetenskap, men EU har fastställt regler för hur beräkningarna ska gå till. Gröna Bilister använder de mest officiella och aktuella siffrorna från Energimyndigheten, Energimarknads­inspektionen och EU. – Om vi väljer etanol E85, fordonsgas eller rapsoljediesel RME istället för det fossila alternativet nära på halverar vi utläppen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Dessa siffror ska ses som genomsnitt för alla drivmedel som såldes i Sverige år 2014. – Det bästa biodrivmedlet är biogas, fortsätter Per Östborn. Den minskar klimatpåverkan med knappt tre fjärdedelar jämfört med vanlig bensin. Förnybar diesel (HVO) som görs av slakteriavfall och rester från skogsbruket är egentligen ännu bättre, men än så länge blandas den oftast in i vanlig diesel i lägre halter. Gör vi inget aktivt miljöval när vi köper el till vår elbil blir utsläppen lägre än om vi kör på etanol E85 eller RME, men högre än om vi kör på biogas. Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma. – Detta visar att klimatnyttan med elbilar är helt beroende av hur elen produceras, säger Per Östborn. Som enskild konsument är det viktigt att välja miljömärkt el. Just nu är det ingen brist på el i Sverige, så vi behöver inte bekymra oss om den dåliga marginalelen. Men om de laddbara bilarna skulle slå igenom på allvar måste vi se till att utöka produktionen av förnybar el i motsvarande mån.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Gröna Bilister jämför klimatpåverkan hos alla drivmedel i Sverige

2015-09-16
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläppen från alla förnybara drivmedel är betydligt lägre än från bensin och diesel. El från sol, vind eller vatten ger knappt några utsläpp alls, men om vi inte aktivt väljer sådan el är det bättre för klimatet att köra på biogas.

För att räkna ut klimatpåverkan då vi kör bil måste vi ta hänsyn till utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen och distributionen av drivmedlet, utöver utsläppen vid själva körningen. Detta är ingen exakt vetenskap, men EU har fastställt regler för hur beräkningarna ska gå till. Gröna Bilister använder de mest officiella och aktuella siffrorna från Energimyndigheten, Energimarknads­inspektionen och EU.

– Om vi väljer etanol E85, fordonsgas eller rapsoljediesel RME istället för det fossila alternativet nära på halverar vi utläppen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Dessa siffror ska ses som genomsnitt för alla drivmedel som såldes i Sverige år 2014.

– Det bästa biodrivmedlet är biogas, fortsätter Per Östborn. Den minskar klimatpåverkan med knappt tre fjärdedelar jämfört med vanlig bensin. Förnybar diesel (HVO) som görs av slakteriavfall och rester från skogsbruket är egentligen ännu bättre, men än så länge blandas den oftast in i vanlig diesel i lägre halter.

Gör vi inget aktivt miljöval när vi köper el till vår elbil blir utsläppen lägre än om vi kör på etanol E85 eller RME, men högre än om vi kör på biogas. Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma.

– Detta visar att klimatnyttan med elbilar är helt beroende av hur elen produceras, säger Per Östborn. Som enskild konsument är det viktigt att välja miljömärkt el. Just nu är det ingen brist på el i Sverige, så vi behöver inte bekymra oss om den dåliga marginalelen. Men om de laddbara bilarna skulle slå igenom på allvar måste vi se till att utöka produktionen av förnybar el i motsvarande mån.

Här kan du ladda ned Gröna Bilisters nya rapport: www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2015/10-9-ny-rapport-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan-hos-drivmedel

Senaste nyheter