
Redaktör:
Jens Ljunggren
Gröna Bilister jämför klimatpåverkan hos alla drivmedel i Sverige
2015-09-16

Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläppen från alla förnybara drivmedel är betydligt lägre än från bensin och diesel. El från sol, vind eller vatten ger knappt några utsläpp alls, men om vi inte aktivt väljer sådan el är det bättre för klimatet att köra på biogas.
För att räkna ut klimatpåverkan då vi kör bil måste vi ta hänsyn till utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen och distributionen av drivmedlet, utöver utsläppen vid själva körningen. Detta är ingen exakt vetenskap, men EU har fastställt regler för hur beräkningarna ska gå till. Gröna Bilister använder de mest officiella och aktuella siffrorna från Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och EU.
– Om vi väljer etanol E85, fordonsgas eller rapsoljediesel RME istället för det fossila alternativet nära på halverar vi utläppen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Dessa siffror ska ses som genomsnitt för alla drivmedel som såldes i Sverige år 2014.
– Det bästa biodrivmedlet är biogas, fortsätter Per Östborn. Den minskar klimatpåverkan med knappt tre fjärdedelar jämfört med vanlig bensin. Förnybar diesel (HVO) som görs av slakteriavfall och rester från skogsbruket är egentligen ännu bättre, men än så länge blandas den oftast in i vanlig diesel i lägre halter.
Gör vi inget aktivt miljöval när vi köper el till vår elbil blir utsläppen lägre än om vi kör på etanol E85 eller RME, men högre än om vi kör på biogas. Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma.
– Detta visar att klimatnyttan med elbilar är helt beroende av hur elen produceras, säger Per Östborn. Som enskild konsument är det viktigt att välja miljömärkt el. Just nu är det ingen brist på el i Sverige, så vi behöver inte bekymra oss om den dåliga marginalelen. Men om de laddbara bilarna skulle slå igenom på allvar måste vi se till att utöka produktionen av förnybar el i motsvarande mån.
Här kan du ladda ned Gröna Bilisters nya rapport: www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2015/10-9-ny-rapport-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan-hos-drivmedel
För att räkna ut klimatpåverkan då vi kör bil måste vi ta hänsyn till utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen och distributionen av drivmedlet, utöver utsläppen vid själva körningen. Detta är ingen exakt vetenskap, men EU har fastställt regler för hur beräkningarna ska gå till. Gröna Bilister använder de mest officiella och aktuella siffrorna från Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och EU.
– Om vi väljer etanol E85, fordonsgas eller rapsoljediesel RME istället för det fossila alternativet nära på halverar vi utläppen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Dessa siffror ska ses som genomsnitt för alla drivmedel som såldes i Sverige år 2014.
– Det bästa biodrivmedlet är biogas, fortsätter Per Östborn. Den minskar klimatpåverkan med knappt tre fjärdedelar jämfört med vanlig bensin. Förnybar diesel (HVO) som görs av slakteriavfall och rester från skogsbruket är egentligen ännu bättre, men än så länge blandas den oftast in i vanlig diesel i lägre halter.
Gör vi inget aktivt miljöval när vi köper el till vår elbil blir utsläppen lägre än om vi kör på etanol E85 eller RME, men högre än om vi kör på biogas. Marginalel tillverkad i kolkondenskraftverk ger ingen klimatnytta alls jämfört med fossil bensin och diesel. Utsläppen från el av sol och vind är däremot så nära noll det går att komma.
– Detta visar att klimatnyttan med elbilar är helt beroende av hur elen produceras, säger Per Östborn. Som enskild konsument är det viktigt att välja miljömärkt el. Just nu är det ingen brist på el i Sverige, så vi behöver inte bekymra oss om den dåliga marginalelen. Men om de laddbara bilarna skulle slå igenom på allvar måste vi se till att utöka produktionen av förnybar el i motsvarande mån.
Här kan du ladda ned Gröna Bilisters nya rapport: www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2015/10-9-ny-rapport-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan-hos-drivmedel
Källa: Gröna Bilister
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…