Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gröna Bilister har tröttnat: Inför E10

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister199x120aabb.jpg

Det snabbaste sättet att minska trafikens klimatpåverkan är att öka andelen etanol i bensinen och biodiesel i dieseln. Regeringen har gett klartecken för en fördubblad etanolandel i bensinen, men inget sker. Inför E10 nu, uppmanar Gröna Bilister. Sedan maj 2011 får bränslebolagen blanda in upp till 10 procent etanol i bensinen, E10, och regeringen räknade med att det skulle komma på mackarna våren 2012. Nu verkar det dröja till sommaren 2014 – eller ännu längre. – Tyskland, Finland, Angola, Kina och mängder av andra länder kör på E10 sedan länge. Resultatet är en onödigt hög klimatpåverkan från våra bilar, eftersom snart sagt alla bensinbilar kan drivas med E10, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz. Branschen skyller förseningen av E10 på regeringens pågående utredning om kvotplikt, men säger samtidigt att utan denna kvotplikt kan det dröja ännu längre än 2014. Gröna Bilister är skarpt kritiska. – Redan när bensinbolagen och vi gemensamt kritiserade pumplagen som tvingade större mackar att ha ett förnybart drivmedel, sade de att de snabbt kunde öka låginblandningen. Att det skulle dröja nästan tio år innan det sker är skamligt för Sverige och bolagen själva, säger Jakob Lagercrantz. Naturvårdsverket kallar fördröjningen ”olycklig” och slår fast att E10 är ett bra steg på vägen för att lämna fossila bränslen. E10 tänks införas som standardkvalitet för 95 oktan, medan 98 oktan får 0-5 procent etanol. E10 bedöms bli billigare än 98 oktan. För mer information, kontakta: Jakob Lagercrantz, 0708-173 808.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Gröna Bilister har tröttnat: Inför E10

2012-11-26
Det snabbaste sättet att minska trafikens klimatpåverkan är att öka andelen etanol i bensinen och biodiesel i dieseln. Regeringen har gett klartecken för en fördubblad etanolandel i bensinen, men inget sker. Inför E10 nu, uppmanar Gröna Bilister.

Sedan maj 2011 får bränslebolagen blanda in upp till 10 procent etanol i bensinen, E10, och regeringen räknade med att det skulle komma på mackarna våren 2012. Nu verkar det dröja till sommaren 2014 – eller ännu längre.

– Tyskland, Finland, Angola, Kina och mängder av andra länder kör på E10 sedan länge. Resultatet är en onödigt hög klimatpåverkan från våra bilar, eftersom snart sagt alla bensinbilar kan drivas med E10, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Branschen skyller förseningen av E10 på regeringens pågående utredning om kvotplikt, men säger samtidigt att utan denna kvotplikt kan det dröja ännu längre än 2014. Gröna Bilister är skarpt kritiska.

– Redan när bensinbolagen och vi gemensamt kritiserade pumplagen som tvingade större mackar att ha ett förnybart drivmedel, sade de att de snabbt kunde öka låginblandningen. Att det skulle dröja nästan tio år innan det sker är skamligt för Sverige och bolagen själva, säger Jakob Lagercrantz.

Naturvårdsverket kallar fördröjningen ”olycklig” och slår fast att E10 är ett bra steg på vägen för att lämna fossila bränslen. E10 tänks införas som standardkvalitet för 95 oktan, medan 98 oktan får 0-5 procent etanol. E10 bedöms bli billigare än 98 oktan.

För mer information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, 0708-173 808.

Senaste nyheter