Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Greenwash en risk i miljökommunikation

https://www.klimatsmart.se/images/news/asadomeijaxfood198x185s.jpg

Idag var jag med i panelen i en diskussion om ”Greenwash eller trovärdigt klimatarbete” som Hagaintiativet arrangerade i Visby. I panelen deltog både företrädare för miljöorganisationer och företag. En utgångspunkt för diskussionen var en SIFO undersökning om ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet” som Hagainitiativet beställt. Ett resultat av undersökningen var att det var ungefär lika många som litade på företagens klimatinformation som de som var skeptiska. Jag vet inte riktigt vad man borde förvänta sig egentligen. Det var kanske ganska många som litade på företagens information med tanke på att företagen har ett egenintresse av att visa upp en positiv bild av sitt klimatarbete? I vilket fall som helst visar undersökningen att det skulle vara bra att höja företagens trovärdighet. För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin. Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan. Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig. Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Greenwash en risk i miljökommunikation

2011-07-04
Åsa Domeij, miljöchef Axfood
Idag var jag med i panelen i en diskussion om ”Greenwash eller trovärdigt klimatarbete” som Hagaintiativet arrangerade i Visby. I panelen deltog både företrädare för miljöorganisationer och företag. En utgångspunkt för diskussionen var en SIFO undersökning om ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet” som Hagainitiativet beställt. Ett resultat av undersökningen var att det var ungefär lika många som litade på företagens klimatinformation som de som var skeptiska. Jag vet inte riktigt vad man borde förvänta sig egentligen. Det var kanske ganska många som litade på företagens information med tanke på att företagen har ett egenintresse av att visa upp en positiv bild av sitt klimatarbete? I vilket fall som helst visar undersökningen att det skulle vara bra att höja företagens trovärdighet.

För företagen är utmaningen stor att våga kommunicera vad man gör på miljöområdet och därmed kanske exponera sig för en större risk att bli kritiserad för det man inte har gjort. Panelen verkade vara överens om att det är viktigt att våga berätta vad man gör, men att risken för att bli kritiserad faktiskt kan hämma inte bara miljökommunikationen utan och miljöarbetet. Det är viktigt att vara ärlig och förklara på ett begripligt sätt vad man gör. För miljöorganisationerna är utmaningen minst lika stor. Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen betonade att det var viktigt att företagen vågade kommunicera både små steg som tagits och den långsiktiga strategin.

Miljöorganisationerna är väl medvetna om att de måste klara balansen mellan att vara kunniga kritiska granskare utan att företagen får känslan av att de blir kritiserade så fort de vågar sticka ut hackan.

Själv tycker jag att företagen blivit bättre på seriös miljöinformation och att det inte är lika vanligt med större övertramp som det var tidigare. Vad tycker du? Ser du ofta oseriös miljöinformation från företag? Enligt SIFO-undersökningen var det 7% som sett miljöinformation från företag den senaste månaden som inte varit trovärdig.

Skrivet av Åsa Domeij på Axfoods blogg.

Den som vill läsa hela SIFO-undersökningen hittar den på www.hagainitiativet.se.

Senaste nyheter