
Redaktör:
Jens Ljunggren
Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent under 2013
2014-03-20

Försäljningen av KRAV-märkta varor i butik ökade med 15 procent 2013 jämfört med 2012. För alla ekologiska varor i alla kanaler, var ökningen 13 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar tydligt. Det och mycket mer visar KRAVs marknadsrapport 2014.
KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2013:
• Bergendahls + 6,2 procent
• Coop + 13,0 procent
• Ica + 16,0 procent
- 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.
I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym (antal förpackningar) och som värde. Här redovisar vi värdeförändringen för några produktgrupper:
• Kött, +23 procent
• Färska kryddor, + 20 procent
• Barnmat, + 17 procent
• Ägg, + 10 procent
• Mjölk, + 8 procent
– Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter:
– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han.
Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.
• Martin & Servera, ekologisk försäljning i värde: +18 procent
• Menigo, ekologisk försäljning i värde: +4 procent
Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering.
Kontakt:
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Här finns hela rapporten (pdf):
www.krav.se/marknadsrapport2014
KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2013:
• Bergendahls + 6,2 procent
• Coop + 13,0 procent
• Ica + 16,0 procent
- 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.
I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym (antal förpackningar) och som värde. Här redovisar vi värdeförändringen för några produktgrupper:
• Kött, +23 procent
• Färska kryddor, + 20 procent
• Barnmat, + 17 procent
• Ägg, + 10 procent
• Mjölk, + 8 procent
– Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter:
– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han.
Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.
• Martin & Servera, ekologisk försäljning i värde: +18 procent
• Menigo, ekologisk försäljning i värde: +4 procent
Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering.
Kontakt:
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Här finns hela rapporten (pdf):
www.krav.se/marknadsrapport2014
Källa: KRAV
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…