Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent under 2013

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav-vinnare250x332.jpg

Försäljningen av KRAV-märkta varor i butik ökade med 15 procent 2013 jämfört med 2012. För alla ekologiska varor i alla kanaler, var ökningen 13 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar tydligt. Det och mycket mer visar KRAVs marknadsrapport 2014. KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2013: • Bergendahls + 6,2 procent • Coop + 13,0 procent • Ica + 16,0 procent - 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV. I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym (antal förpackningar) och som värde. Här redovisar vi värdeförändringen för några produktgrupper: • Kött, +23 procent • Färska kryddor, + 20 procent • Barnmat, + 17 procent • Ägg, + 10 procent • Mjölk, + 8 procent – Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter: – Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han. Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset. • Martin & Servera, ekologisk försäljning i värde: +18 procent • Menigo, ekologisk försäljning i värde: +4 procent Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering. Kontakt: Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent under 2013

2014-03-20
Försäljningen av KRAV-märkta varor i butik ökade med 15 procent 2013 jämfört med 2012. För alla ekologiska varor i alla kanaler, var ökningen 13 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar tydligt. Det och mycket mer visar KRAVs marknadsrapport 2014.

KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2013:

• Bergendahls + 6,2 procent
• Coop + 13,0 procent
• Ica + 16,0 procent

- 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

I dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym (antal förpackningar) och som värde. Här redovisar vi värdeförändringen för några produktgrupper:

• Kött, +23 procent
• Färska kryddor, + 20 procent
• Barnmat, + 17 procent
• Ägg, + 10 procent
• Mjölk, + 8 procent

– Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter:

– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han.

Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.

• Martin & Servera, ekologisk försäljning i värde: +18 procent
• Menigo, ekologisk försäljning i värde: +4 procent

Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering.

Kontakt:
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17

Här finns hela rapporten (pdf):
www.krav.se/marknadsrapport2014
Källa: KRAV

Senaste nyheter