Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Höga krav på klimatsmarta förpackningar

https://www.klimatsmart.se/images/news/tetrapak145x120.jpg

Många livsmedel marknadsförs som gröna men konsumenten vet sällan om det även gäller förpackningens miljöpåverkan. Dock är det 70 procent som utgår från att förpackningen är klimatsmart om produkten är miljöprofilerad, det visar en färsk undersökning som United Minds genomfört på uppdrag av Tetra Pak. Förpackningens miljöpåverkan har stor betydelse för konsumenten visar en undersökning bland 1000 svenskar som Tetra Pak låtit göra. Det är 46 procent som kan avstå från att köpa produkten fast man vill ha den, om man vet att förpackningen har en negativ miljöpåverkan. Men ju yngre man är, desto mindre kan man tänka sig att avstå från att köpa en produkt på grund av att förpackningen är negativ för miljön. ‐ Ett medvetet val av förpackning kan påverka miljön. Det är glädjande att många konsumenter tycker frågan är viktig, men vi ser också att det finns en okunskap om olika förpackningars klimatpåverkan. Vi behöver därför bli bättre på att informera om hur konsumenterna kan handla mer klimatsmart, säger Eva Axelsson, miljöchef på Tetra Pak i Norden och Baltikum. För att ändra köpvanor krävs konkreta siffror. Undersökningen visar att 42 procent kan välja livsmedel med en annan typ av förpackning än de köper idag om den kan visa på låg koldioxidbelastning. Det är hela 75 procent som kan välja en annan typ av livsmedels-förpackning ifall den kan bevisa att den orsakar 30 procent mindre miljöbelastning. På frågan om vilka krav man bör ställa på en livsmedelsförpackning svarar 82 procent skydda och bevara produkten, 81 procent att den är återvinningsbar och 77 procent att den är bra för miljön. Bara 8 procent svarar att snygg design är prioriterat. ‐ Konsumenter har höga krav på förpackningar och de tre viktigaste kraven har fokus på miljöfrågor vilket är både positivt och utmanande för hela livsmedelsbranschen, säger Eva Axelsson. För mer information och kontakt: Eva Axelsson, miljöchef, 0708-69 69 10, Eva.Axelsson@tetrapak.com Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av United Minds, med hjälp av datainsamlingsföretaget Cint. Demografiskt representerar urvalet Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk tillhörighet, från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1045 svenskar i åldrarna 18 - 80 år.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Höga krav på klimatsmarta förpackningar

2010-03-10
Många livsmedel marknadsförs som gröna men konsumenten vet sällan om det även gäller förpackningens miljöpåverkan. Dock är det 70 procent som utgår från att förpackningen är klimatsmart om produkten är miljöprofilerad, det visar en färsk undersökning som United Minds genomfört på uppdrag av Tetra Pak.

Förpackningens miljöpåverkan har stor betydelse för konsumenten visar en undersökning bland 1000 svenskar som Tetra Pak låtit göra. Det är 46 procent som kan avstå från att köpa produkten fast man vill ha den, om man vet att förpackningen har en negativ miljöpåverkan. Men ju yngre man är, desto mindre kan man tänka sig att avstå från att köpa en produkt på grund av att förpackningen är negativ för miljön.

‐ Ett medvetet val av förpackning kan påverka miljön. Det är glädjande att många konsumenter tycker frågan är viktig, men vi ser också att det finns en okunskap om olika förpackningars klimatpåverkan. Vi behöver därför bli bättre på att informera om hur konsumenterna kan handla mer klimatsmart, säger Eva Axelsson, miljöchef på Tetra Pak i Norden och Baltikum.

För att ändra köpvanor krävs konkreta siffror. Undersökningen visar att 42 procent kan välja livsmedel med en annan typ av förpackning än de köper idag om den kan visa på låg koldioxidbelastning. Det är hela 75 procent som kan välja en annan typ av livsmedels-förpackning ifall den kan bevisa att den orsakar 30 procent mindre miljöbelastning. På frågan om vilka krav man bör ställa på en livsmedelsförpackning svarar 82 procent skydda och bevara produkten, 81 procent att den är återvinningsbar och 77 procent att den är bra för miljön. Bara 8 procent svarar att snygg design är prioriterat.

‐ Konsumenter har höga krav på förpackningar och de tre viktigaste kraven har fokus på miljöfrågor vilket är både positivt och utmanande för hela livsmedelsbranschen, säger Eva Axelsson.

För mer information och kontakt: Eva Axelsson, miljöchef, 0708-69 69 10, Eva.Axelsson@tetrapak.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av United Minds, med hjälp av datainsamlingsföretaget Cint. Demografiskt representerar urvalet Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk tillhörighet, från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1045 svenskar i åldrarna 18 - 80 år.
Källa: Tetra Pak

Senaste nyheter