Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Fler miljöbilar hos Taxi Stockholm

https://www.klimatsmart.se/images/news/taxisthlm156x193.gif

Halverade koldioxidutsläpp från 30.000 ton till 15.000 ton under en femårsperiod är en stark siffra för Taxi Stockholm. Men företaget har inte slagit sig till ro. – Vi köper i snitt en ny biogasbil om dagen. I slutet av nästa år ska miljöbilsparken utgöra 95 procent av alla våra fordon, säger Gunnar Welander, miljöchef. Sverige äldsta och största taxibolag valde den gröna vägen redan 2002. Nu börjar återbäringen rulla in, även om »taxi – var god dröj« delvis haft en ny innebörd under senare år. I modern tid har det mest handlat om att köa vid gaspumpen. – På sista tiden har gassituationen ljusnat betydligt, men genom åren har chaufförerna gjort en hjälteinsats som lyckats hålla igång verksamheten trots gasbrist och samtidiga krav på minst 85 procent miljöbränsle. Det säger Gunnar Welander som nöjt konstaterar att företaget halverat koldioxidutsläppen de senaste fem åren. – Det är tack vare chaufförernas engagemang och stolthet över att ligga i framkant i miljöarbetet som vi nått dit vi är i dag. Men det är förväntade miljökrav från kunderna som ligger bakom besluten. Med andra siffror: Taxi Stockholm har gått från ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 200 gram per körd taxikilometer år 2005 till 88,7 g/km i dag. År 2012 ska siffran vara 60 g/km och målet är att snarast möjligt närma sig nollutsläpp. Taxi Stockholm omsätter 1,6 miljarder kronor och har dryga 4000 förare. Trots att man tappade de för många bolag så väsentliga samhällskörningarna för ett par år sedan har man ändå ökat omsättningen i år med ett par hundra miljoner. – Det är företagskunderna och privatkunderna som nu börjat ställa miljökrav och de får koldioxidutsläppen markerade på fakturan om de vill. Vi trodde nog att kraven skulle komma tidigare från den sektorn, men i dag är vi nöjda med att kunna möta efterfrågan. Redan år 2002 förutsåg Taxi Stockholm i en marknadsanalys kommande kundkrav och tog konsekvenserna genom att köpa in gasbilar. Tre stycken till att börja med. Trots mycket strul med tankning, att Volvo lade ner gasversionen av V70 med mera, håller Taxi Stockholm fast vid sin satsning på gas. – Biogas är det absolut bästa miljöalternativet. Enligt Transportstyrelsen är reduktionen av koldioxid 85 procent, säger Gunnar Welander. Etanolsatsningen, som var stor för ett par år sedan, klingar nu av. Främst beroende på att driften blir för dyr. Många droskägare drabbades också av stillestånd och verkstadsbesök när etanol av dålig kvalitet kom ut på marknaden tidigare i år. I slutet av november hade Taxi Stockholm 1504 fordon, av dem var 724 biogas-, 359 etanol- och 103 hybridbilar. Och framtiden stavas alltså gas: – Vi tittar givetvis också på elbilar, men vi räknar med att det kommer ta flera år innan de kan bli aktuella med tanke på hur långt vi kör varje dag. Att introducera ny teknik tar lång tid. Taxi Stockholms miljömål på 80 procent miljöbilar 2010 kommer att uppfyllas innan årets slut. Till slutet av nästa år är målet 95 procent. – De sista fem procenten kan ta lite längre tid, främst därför att det inte finns så mycket att välja på när det gäller större bilar/minibussar. För att nå målet håller bolaget en hög takt och köper i snitt en gasbil per dag, berättar Gunnar Welander. Miljönyttan att köra koldioxidsnålt är uppenbar, men vad kostar det? – Att räkna alla kostnader är svårt, att köa vid gasmackar kostar pengar, men vissa perioder rullar det på bättre. Driftsmässigt kostar gas inte så mycket mer än diesel. Det som driver oss är att bygga vårt varumärke. Vi ligger i absolut framkant när det gäller miljöarbete, inte minst jämfört med andra länder. Vi är stolta över det och över att kunna möta våra kunders allt högre krav, säger Gunnar Welander.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Fler miljöbilar hos Taxi Stockholm

2010-12-15
Halverade koldioxidutsläpp från 30.000 ton till 15.000 ton under en femårsperiod är en stark siffra för Taxi Stockholm. Men företaget har inte slagit sig till ro.

– Vi köper i snitt en ny biogasbil om dagen. I slutet av nästa år ska miljöbilsparken utgöra 95 procent av alla våra fordon, säger Gunnar Welander, miljöchef.

Sverige äldsta och största taxibolag valde den gröna vägen redan 2002. Nu börjar återbäringen rulla in, även om »taxi – var god dröj« delvis haft en ny innebörd under senare år. I modern tid har det mest handlat om att köa vid gaspumpen.

– På sista tiden har gassituationen ljusnat betydligt, men genom åren har chaufförerna gjort en hjälteinsats som lyckats hålla igång verksamheten trots gasbrist och samtidiga krav på minst 85 procent miljöbränsle.

Det säger Gunnar Welander som nöjt konstaterar att företaget halverat koldioxidutsläppen de senaste fem åren.

– Det är tack vare chaufförernas engagemang och stolthet över att ligga i framkant i miljöarbetet som vi nått dit vi är i dag. Men det är förväntade miljökrav från kunderna som ligger bakom besluten.

Med andra siffror: Taxi Stockholm har gått från ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 200 gram per körd taxikilometer år 2005 till 88,7 g/km i dag. År 2012 ska siffran vara 60 g/km och målet är att snarast möjligt närma sig nollutsläpp.

Taxi Stockholm omsätter 1,6 miljarder kronor och har dryga 4000 förare. Trots att man tappade de för många bolag så väsentliga samhällskörningarna för ett par år sedan har man ändå ökat omsättningen i år med ett par hundra miljoner.

– Det är företagskunderna och privatkunderna som nu börjat ställa miljökrav och de får koldioxidutsläppen markerade på fakturan om de vill. Vi trodde nog att kraven skulle komma tidigare från den sektorn, men i dag är vi nöjda med att kunna möta efterfrågan.

Redan år 2002 förutsåg Taxi Stockholm i en marknadsanalys kommande kundkrav och tog konsekvenserna genom att köpa in gasbilar. Tre stycken till att börja med. Trots mycket strul med tankning, att Volvo lade ner gasversionen av V70 med mera, håller Taxi Stockholm fast vid sin satsning på gas.

– Biogas är det absolut bästa miljöalternativet. Enligt Transportstyrelsen är reduktionen av koldioxid 85 procent, säger Gunnar Welander.

Etanolsatsningen, som var stor för ett par år sedan, klingar nu av. Främst beroende på att driften blir för dyr. Många droskägare drabbades också av stillestånd och verkstadsbesök när etanol av dålig kvalitet kom ut på marknaden tidigare i år.

I slutet av november hade Taxi Stockholm 1504 fordon, av dem var 724 biogas-, 359 etanol- och 103 hybridbilar. Och framtiden stavas alltså gas:

– Vi tittar givetvis också på elbilar, men vi räknar med att det kommer ta flera år innan de kan bli aktuella med tanke på hur långt vi kör varje dag. Att introducera ny teknik tar lång tid.

Taxi Stockholms miljömål på 80 procent miljöbilar 2010 kommer att uppfyllas innan årets slut. Till slutet av nästa år är målet 95 procent.

– De sista fem procenten kan ta lite längre tid, främst därför att det inte finns så mycket att välja på när det gäller större bilar/minibussar. För att nå målet håller bolaget en hög takt och köper i snitt en gasbil per dag, berättar Gunnar Welander. Miljönyttan att köra koldioxidsnålt är uppenbar, men vad kostar det?

– Att räkna alla kostnader är svårt, att köa vid gasmackar kostar pengar, men vissa perioder rullar det på bättre. Driftsmässigt kostar gas inte så mycket mer än diesel. Det som driver oss är att bygga vårt varumärke. Vi ligger i absolut framkant när det gäller miljöarbete, inte minst jämfört med andra länder. Vi är stolta över det och över att kunna möta våra kunders allt högre krav, säger Gunnar Welander.

Senaste nyheter