Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Ett Green Room stärker butiks ekoprofil

https://www.klimatsmart.se/images/news/kravgreencorner250x144.jpg

Att ha ett Green Room i en butik kan vara ett sätt att spetsa den ekologiska framtoningen. Coop Forum Sisjön i Göteborg öppnade i höstas en 160 kvadratmeter stor sektion i butiken med enbart ekologiska produkter och under våren öppnade även Coop Forum Luleå en liknande avdelning med 1700 ekologiska produkter. – Det har gått jättebra, det finns kunder som kommer hit bara för att det finns ett Green Room, säger Annki Schöld, stormarknadschef på Coop Forum Sisjön. Hon förklarar att deras Green Room är eftertraktat av både leverantörer och kunder och försäljningsökningen har varit större för Green Room än för själva matavdelningen. Nu satsar de på att få in nya produkter till exempel glass från Lejonet & Björnen. Även i Luleå går försäljningen mycket bra i den ekologiska avdelning som här kallas Green Corner. Eija Nilsson som varit med och utvecklat den anser att det bästa är att alla ekologiska produkter är samlade så att man ser bredden av hur många ekologiska produkter det finns. Coop centralt hjälper de butiker som vill ha ett Green Room. Titti Bergholtz, chef EVM-utveckling, menar att ett Green Room underlättar för kunderna att hitta sortimentet och göra köpbeslut. Och försäljningen ökar. – Ja, absolut, en fantastisk utveckling, säger hon. Läs mer på www.krav.se.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Senaste nyheter