Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Etanolbilar rekordsnabbt bränslesnålare

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister250x59bn.jpg

Etanolbilarnas förbrukning minskar snabbare än något av de andra drivmedlen, enligt Gröna Bilisters sammanställning. Resultatet motsäger det ofta återkommande påståendet om bränsletörstiga etanolbilar. De tio bäst säljande etanolbilarna 2010 hade en snittförbrukning på 0,68 l/mil mot 0,77 l/mil 2009, en minskning på 12 % på ett år. Siffran avser medelförbrukningen per nyregistrerad etanolbil enligt Bilswedens försäljningsstatistik och Konsumentverkets förbrukningsvärden. - Det är ett fantastiskt resultat för etanoldrivna fordon, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Nu har biltillverkarna slipat bort en viktig akilleshäl för etanolbilarna, och klimatnyttan har ökat. Exempel på etanolmodeller som snabbt blivit snålare är: Ford Focus 0,70 --> 0,59 l/mil Saab 9-3 0,71 --> 0,67 Volvo V70 0,86 --> 0,70 De snålaste etanolbilarna är Renault Clio och Ford Focus (0,59 l/mil), medan Audi A4 (0,64 l/mil) kombinerar relativ storlek med låg förbrukning. Utsläppsminskningen på 12 procent är troligen än större i verkligheten, eftersom den är baserad på bilarnas officiella förbrukning på bensin och etanolbilarna för varje år blir allt mer optimerade för just etanol. Redan Saab visade 2005 att de kunde ta fram motorer som ge 30 hästkrafter mer när motorn gick på etanol genom att utnyttja fördelarna med bränslet. Nu har flera andra billtillverkare gjort samma sak, men istället minskat bränsleförbrukningen. Att regeringen nu förslår att försämra villkoren för etanolbilar är att dra undan mattan för en miljömässigt mycket värdefull lösningen, kommenterar Jakob Lagercrantz. Gröna Bilister vill se ett teknikneutralt stöd som avgörs av verklig klimatpåverkan. Gröna Bilister har till Finansdepartementet föreslagit att regeringen inför ett stöd i linje med det franska Bonus-Malusbeskattningen, så att fordon med höga utsläpp får ökade kostnader medan lågemissionsfordon får kraftig sänkta kostnader. För ytterligare information, kontakta: Jakob Lagercrantz, 0708-173 808, jakob.lagercrantz@gronabilister.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Etanolbilar rekordsnabbt bränslesnålare

2011-05-30
Etanolbilarnas förbrukning minskar snabbare än något av de andra drivmedlen, enligt Gröna Bilisters sammanställning. Resultatet motsäger det ofta återkommande påståendet om bränsletörstiga etanolbilar.

De tio bäst säljande etanolbilarna 2010 hade en snittförbrukning på 0,68 l/mil mot 0,77 l/mil 2009, en minskning på 12 % på ett år. Siffran avser medelförbrukningen per nyregistrerad etanolbil enligt Bilswedens försäljningsstatistik och Konsumentverkets förbrukningsvärden.

- Det är ett fantastiskt resultat för etanoldrivna fordon, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Nu har biltillverkarna slipat bort en viktig akilleshäl för etanolbilarna, och klimatnyttan har ökat.

Exempel på etanolmodeller som snabbt blivit snålare är:
Ford Focus 0,70 --> 0,59 l/mil
Saab 9-3 0,71 --> 0,67
Volvo V70 0,86 --> 0,70

De snålaste etanolbilarna är Renault Clio och Ford Focus (0,59 l/mil), medan Audi A4 (0,64 l/mil) kombinerar relativ storlek med låg förbrukning. Utsläppsminskningen på 12 procent är troligen än större i verkligheten, eftersom den är baserad på bilarnas officiella förbrukning på bensin och etanolbilarna för varje år blir allt mer optimerade för just etanol.

Redan Saab visade 2005 att de kunde ta fram motorer som ge 30 hästkrafter mer när motorn gick på etanol genom att utnyttja fördelarna med bränslet. Nu har flera andra billtillverkare gjort samma sak, men istället minskat bränsleförbrukningen.

Att regeringen nu förslår att försämra villkoren för etanolbilar är att dra undan mattan för en miljömässigt mycket värdefull lösningen, kommenterar Jakob Lagercrantz. Gröna Bilister vill se ett teknikneutralt stöd som avgörs av verklig klimatpåverkan.

Gröna Bilister har till Finansdepartementet föreslagit att regeringen inför ett stöd i linje med det franska Bonus-Malusbeskattningen, så att fordon med höga utsläpp får ökade kostnader medan lågemissionsfordon får kraftig sänkta kostnader.

För ytterligare information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, 0708-173 808, jakob.lagercrantz@gronabilister.se.

Senaste nyheter