
Redaktör:
Jens Ljunggren
EON och Vattenfall samarbetar för enklare elbilsladdning
2021-06-16

Pär Möller, EON och Susanna Hurtig, Vattenfall
I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinations-laddningspunkter redan i sommar.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.
– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.
Över 200.000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.
I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.
– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Källa: EON
Foto: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Senaste nyheter
-
2022-04-01
Generationsväxling i företag bra för klimat och miljöTillväxt och hållbarhet är i fokus när den nya generationen tar över familjeföretagen visar en ny… -
2022-03-30
Kommersiella intressen bromsar sjöfartens klimatarbeteIstället för att prioritera energieffektiva och hållbara sjötransporter ligger fokus ofta på att… -
2022-03-28
Electrolux har minskat klimatpåverkan med 78% sedan 2015Electrolux Hållbarhetsrapport för 2021 visar att utsläppen av växthusgaser från den egna… -
2022-03-25
71% tycker det är viktigt med återvunnet materialKonsumenterna vill se mer återvunna material i nya produkter, tydligare märkningar och ett… -
2022-03-11
EU inför hårda krav på batterierna från elbilarEU-parlamentet har godkänt nya hård krav på återvinning av batterier från till exempel elbilar,… -
2022-03-09
Söderberg & Partners utser Sveriges mest hållbara fonderNu har Söderberg & Partners utsett 2021 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen.… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-03-04
FN inför globalt avtal för att minska plastföroreningarFN:s medlemsländer har under sitt miljömöte (UNEA-5.2) enhälligt beslutat att införa ett globalt… -
2022-03-02
Lådcykelpool med unikt upplägg startas i LinköpingEn lådcykelpool som kan användas av både boende och anställda lanseras nu i Ebbepark i Linköping.… -
2022-02-28
Matsvinnkampanj räddar 100 ton bröd från soptunnanBröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen, men också i matbutikerna. Willys har därför…