Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Framtidens effektiva vägtransporter

https://www.klimatsmart.se/images/news/klasekman250x167.png

Hur tänker sig egentligen världens största möbelhandlare sina transporter framöver? Under fredagens seminarium Framtidens effektiva vägtransporter fanns just Ikeas transportchef på plats för att prata framtid. Företaget köper in transporter för att frakta 30 miljoner kubikmeter och har som bekant med sig transporterna i bakhuvudet redan från första pennstrecket när en ny möbel ritas. Fyllnadsgrad är a och o och i år byter man större delen av sina containers till större med 2,70 i takhöjd, istället för 2,40 som tidigare. Samtidigt jobbar Ikea med att ersätta träpallen med lättare återvinningsbara lastlister och pappallar. Något som enligt transportchefen Klas Ekman är ytterligare ett led i bättre fyllnadsgrad. – Skillnaden är två kubik i varje lastbil men i vår värld är det pengar. Han berättade också att Ikea idag har totalt 11 miljoner pallar ute och varje år har man ett svinn på 20 procent. Klas Ekman konstaterade som många andra att det finns en politisk vilja att flytta mer gods från väg till järnväg. – Det vill vi också men det är definitivt inte möjligt så länge vi jobbar med minutprecision. Europas järnvägsnät är byggt på ett statsägt gammalt militärsystem, och det är svårt att ställa krav, även om man är stor. I Sverige har vi däremot 40 procent på järnväg, berättade han vidare. Hur stort ansvar har då en av världens största transportköpare för transportnäringens utveckling? Underförstått: Går transportpriserna att pressa mer och ändå förvänta sig kvalitet? – Att spara diesel i sitt miljöarbete och sedan ta mer betalt stämmer inte i vår värld. Handlar det däremot om speciella investeringar kanske vi är beredda att jobba med partnerskap och längre avtal, och kostar vi pengar i form av byråkrati och administration, please, tell us. Under Framtidens effektiva vägtransporter märktes också Visby Bilgods Linda Ekström, och DHL:s miljöchef Ylva Öhrnell, varav den senare påminde om att jobbet med att minska miljöbelastningen måste vara delat, och då inte bara på transportörer, transportköpare, speditörer och lastbilstillverkare. Även konsumenten har ett ansvar att ta. Ylva Öhrnell pratade också en del om de växande kraven i transportavtalen: – Hur ställer man rätt krav – och hur många följer upp kraven idag? Själva tycker jag att vi är bra men de flesta gör ju inget alls. Ställ krav, men satsa på bättre men färre krav – det kommer ge bättre kvalitet och driva på utvecklingen, menade Ylva X. Linda Ekström från Visby Bilgods gav ett tydligt exempel från verkligheten där de som transportörer varit med och aktivt påverkar transportköparen till ett bättre upplägg. – Vi har ett företag på Gotland som är stora på grönsaker. Dessa grönsaker kör vi ner till Helsingborg där de paketeras om, de som sedan ska säljas på Gotland tar vi med oss i retur. Det kändes dock inte så bra för miljön att först frakta ner dem och sedan ta samma varor med oss tillbaka. Nu har vi fått till en lösning där vi på vårt lager direkt paketerar det som ska till Gotland. Linda Ekström berättade också om företagets leanarbete, som bland annat lett till att Visby Bilgods minskat sina koldioxidutsläpp med 250 ton under de fyra år man varit igång. Dessutom har det lett till mindre skador och slitage på bilarna.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Lars Andrén

Dela på Facebook

Framtidens effektiva vägtransporter

2012-02-26
Klas Ekman, Ikea.
Hur tänker sig egentligen världens största möbelhandlare sina transporter framöver? Under fredagens seminarium Framtidens effektiva vägtransporter fanns just Ikeas transportchef på plats för att prata framtid.

Företaget köper in transporter för att frakta 30 miljoner kubikmeter och har som bekant med sig transporterna i bakhuvudet redan från första pennstrecket när en ny möbel ritas. Fyllnadsgrad är a och o och i år byter man större delen av sina containers till större med 2,70 i takhöjd, istället för 2,40 som tidigare. Samtidigt jobbar Ikea med att ersätta träpallen med lättare återvinningsbara lastlister och pappallar. Något som enligt transportchefen Klas Ekman är ytterligare ett led i bättre fyllnadsgrad.

– Skillnaden är två kubik i varje lastbil men i vår värld är det pengar.
Han berättade också att Ikea idag har totalt 11 miljoner pallar ute och varje år har man ett svinn på 20 procent. Klas Ekman konstaterade som många andra att det finns en politisk vilja att flytta mer gods från väg till järnväg.

– Det vill vi också men det är definitivt inte möjligt så länge vi jobbar med minutprecision. Europas järnvägsnät är byggt på ett statsägt gammalt militärsystem, och det är svårt att ställa krav, även om man är stor. I Sverige har vi däremot 40 procent på järnväg, berättade han vidare. Hur stort ansvar har då en av världens största transportköpare för transportnäringens utveckling? Underförstått: Går transportpriserna att pressa mer och ändå förvänta sig kvalitet?

– Att spara diesel i sitt miljöarbete och sedan ta mer betalt stämmer inte i vår värld. Handlar det däremot om speciella investeringar kanske vi är beredda att jobba med partnerskap och längre avtal, och kostar vi pengar i form av byråkrati och administration, please, tell us.

Under Framtidens effektiva vägtransporter märktes också Visby Bilgods Linda Ekström, och DHL:s miljöchef Ylva Öhrnell, varav den senare påminde om att jobbet med att minska miljöbelastningen måste vara delat, och då inte bara på transportörer, transportköpare, speditörer och lastbilstillverkare. Även konsumenten har ett ansvar att ta.

Ylva Öhrnell pratade också en del om de växande kraven i transportavtalen:
– Hur ställer man rätt krav – och hur många följer upp kraven idag? Själva tycker jag att vi är bra men de flesta gör ju inget alls. Ställ krav, men satsa på bättre men färre krav – det kommer ge bättre kvalitet och driva på utvecklingen, menade Ylva X.

Linda Ekström från Visby Bilgods gav ett tydligt exempel från verkligheten där de som transportörer varit med och aktivt påverkar transportköparen till ett bättre upplägg.

– Vi har ett företag på Gotland som är stora på grönsaker. Dessa grönsaker kör vi ner till Helsingborg där de paketeras om, de som sedan ska säljas på Gotland tar vi med oss i retur. Det kändes dock inte så bra för miljön att först frakta ner dem och sedan ta samma varor med oss tillbaka. Nu har vi fått till en lösning där vi på vårt lager direkt paketerar det som ska till Gotland.

Linda Ekström berättade också om företagets leanarbete, som bland annat lett till att Visby Bilgods minskat sina koldioxidutsläpp med 250 ton under de fyra år man varit igång. Dessutom har det lett till mindre skador och slitage på bilarna.

Senaste nyheter