Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

En hållbar livsmedelsbransch 2012

https://www.klimatsmart.se/images/news/csrguiden250x86.jpg

Under 2011 präglades en hållbar livsmedelsbransch av klimatsmart som kommit att bli det nya svarta, konsumenthunger efter ekologiskt, tydligt ställningstagande emot GMO och djurhållning och fiskenäring som sattes under lupp. År 2012 kommer handla om innovation för att minska det växande matspillet, mer närproducerat i butik och en explosionsartad utveckling av mer hälsosamma alternativ då det naturliga sötningsmedlet stevia godkänts i EU. Det råder ingen tvivel om att tranparens och spårbarhet kommer påverka branschen framåt. Nya branschinitiativ har införts, regleringar instiftats och vi kan räkna med globala influenser som handlar om att konsumenten blir mer medveten genom att bl.a. QR-koder (Quick response) sätts på livsmedel. Att våga vara djärv i sin kommunikation kommer bli viktigare än någonsin för att kunna sticka ut och ta plats på hållbarhetskartan. En effekt av att allt fler undersökningar och rankings publiceras gällande aktörers samhällsansvar. "Hållbarhetsfrågor är viktiga för oss på Pågen, och trendrapporten hjälper oss att vara uppdaterade på området", Boel Lagerwall, kommunikationschef, Pågen AB. För andra året i rad har CSRguiden publicerat en rapport som analyserat hållbarhetsområdet inom livsmedelsbranschen. Rapporten har analyserat hållbarhetsområdet 2011 och kommande trender för 2012. Rapporten belyser både trender på den svenska marknaden samt utvecklingen globalt och vilka influenser som kan komma att påverka den svenska marknaden framåt. För mer information eller för att ta del av rapporten, kontakta: Stephanie Persson, CSRguiden, 08-55 11 01 99, 073-528 46 56, stephanie@csrguiden.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Gita Ljunggren

Dela på Facebook

En hållbar livsmedelsbransch 2012

2012-01-23
Under 2011 präglades en hållbar livsmedelsbransch av klimatsmart som kommit att bli det nya svarta, konsumenthunger efter ekologiskt, tydligt ställningstagande emot GMO och djurhållning och fiskenäring som sattes under lupp. År 2012 kommer handla om innovation för att minska det växande matspillet, mer närproducerat i butik och en explosionsartad utveckling av mer hälsosamma alternativ då det naturliga sötningsmedlet stevia godkänts i EU.

Det råder ingen tvivel om att tranparens och spårbarhet kommer påverka branschen framåt. Nya branschinitiativ har införts, regleringar instiftats och vi kan räkna med globala influenser som handlar om att konsumenten blir mer medveten genom att bl.a. QR-koder (Quick response) sätts på livsmedel.

Att våga vara djärv i sin kommunikation kommer bli viktigare än någonsin för att kunna sticka ut och ta plats på hållbarhetskartan. En effekt av att allt fler undersökningar och rankings publiceras gällande aktörers samhällsansvar.

"Hållbarhetsfrågor är viktiga för oss på Pågen, och trendrapporten hjälper oss att vara uppdaterade på området", Boel Lagerwall, kommunikationschef, Pågen AB.

För andra året i rad har CSRguiden publicerat en rapport som analyserat hållbarhetsområdet inom livsmedelsbranschen. Rapporten har analyserat hållbarhetsområdet 2011 och kommande trender för 2012. Rapporten belyser både trender på den svenska marknaden samt utvecklingen globalt och vilka influenser som kan komma att påverka den svenska marknaden framåt.

För mer information eller för att ta del av rapporten, kontakta:
Stephanie Persson, CSRguiden, 08-55 11 01 99, 073-528 46 56, stephanie@csrguiden.se.
Källa: CSRguiden

Senaste nyheter