Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Coop Sverigebäst på hållbar utveckling

https://www.klimatsmart.se/images/news/sustbrandsvinnare250x159.jpg

I undersökningen har 3183 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Bakom Sustainable Brands står medieföretaget IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group. – Med Sustainable Brands skapar vi mättal för kommunikation kring hållbarhetsarbete och för upp hållbarhet på agendan som en affärsmöjlighet snarare än ett hot. Det måste finnas ett tydligt ekonomiskt syfte med hållbarhetsarbetet, annars kommer företagens satsningar aldrig bli långsiktiga, säger Erik Hedén affärsområdeschef för IDG Research. Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen är att visa på vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa. – Det handlar inte om att ”grönmåla” varumärket, utan om att våga kommunicera att företaget tar frågan på allvar och genuint anstränger sig för att ställa om verksamheten, även om man inte nått ända fram ännu, säger Tomas Zimmermann, VD på Relation Capital Partners. Ett tydligt resultat är att svenska företag generellt uppfattas som duktiga på hållbarhetsarbete bland konsumenter, oavsett bransch. Även i de branscher där konsumenternas inställning generellt sett är negativ, uppvisar svenska företag ett försprång gentemot utländska företag och faktum är att alla branschvinnare är mer eller mindre svenska i grunden. – Frågan är om svenska företag verkligen är bättre på hållbarhet än utländska, och om inte - vilka risker innebär i så fall resultatet för de svenska företagen? Att säkerställa att företagets kunder grundar sin uppfattning på verklig kännedom bör vara ett intressant nästa steg för dessa företag, säger Erik Hedén. En annan insikt är att svenska konsumenter anser att företagens hållbarhetsarbete har en betydande påverkan på deras köpbeslut idag, och att de tror att de kommer att påverkas ännu mer på tre års sikt. Det bekräftar vikten av att företagen förstår att kundernas uppfattning driver deras ekonomiska verklighet. 3183 svenska konsumenter mellan 16 – 79 år ombads svara på hur de uppfattar och bedömer det miljö- och sociala ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Undersökningen genomfördes under sista kvartalet 2010. För mer information, kontakta: Erik Hedén, Affärsområdeschef IDG Research, 0708-65 13 97, erik.heden@idg.se Per Rosengren, Direktör hållbar utveckling Kooperativa Förbundet, 0706-43 18 43, per.rosengren@kf.se Ola Fernvall, ICA Sverige, 0702-78 58 40, ola.fernvall@ica.se Linn Fortgens, Ansvarig hållbarhetsfrågor Volvo Cars, 031-59 19 02, lfortgen@volvocars.com Katarina Lindström, Arla Foods, 0734-29 52 72, katarina.lindstrom@arlafoods.com Ylva Magnusson, PR-chef IKEA Sverige, 0733-53 12 97 ylva.magnusson@ikea.com.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Coop Sverigebäst på hållbar utveckling

2011-03-23
I undersökningen har 3183 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Bakom Sustainable Brands står medieföretaget IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group.

– Med Sustainable Brands skapar vi mättal för kommunikation kring hållbarhetsarbete och för upp hållbarhet på agendan som en affärsmöjlighet snarare än ett hot. Det måste finnas ett tydligt ekonomiskt syfte med hållbarhetsarbetet, annars kommer företagens satsningar aldrig bli långsiktiga, säger Erik Hedén affärsområdeschef för IDG Research.

Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen är att visa på vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa.

– Det handlar inte om att ”grönmåla” varumärket, utan om att våga kommunicera att företaget tar frågan på allvar och genuint anstränger sig för att ställa om verksamheten, även om man inte nått ända fram ännu, säger Tomas Zimmermann, VD på Relation Capital Partners.

Ett tydligt resultat är att svenska företag generellt uppfattas som duktiga på hållbarhetsarbete bland konsumenter, oavsett bransch. Även i de branscher där konsumenternas inställning generellt sett är negativ, uppvisar svenska företag ett försprång gentemot utländska företag och faktum är att alla branschvinnare är mer eller mindre svenska i grunden.

– Frågan är om svenska företag verkligen är bättre på hållbarhet än utländska, och om inte - vilka risker innebär i så fall resultatet för de svenska företagen? Att säkerställa att företagets kunder grundar sin uppfattning på verklig kännedom bör vara ett intressant nästa steg för dessa företag, säger Erik Hedén.

En annan insikt är att svenska konsumenter anser att företagens hållbarhetsarbete har en betydande påverkan på deras köpbeslut idag, och att de tror att de kommer att påverkas ännu mer på tre års sikt. Det bekräftar vikten av att företagen förstår att kundernas uppfattning driver deras ekonomiska verklighet.

3183 svenska konsumenter mellan 16 – 79 år ombads svara på hur de uppfattar och bedömer det miljö- och sociala ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Undersökningen genomfördes under sista kvartalet 2010.

För mer information, kontakta:
Erik Hedén, Affärsområdeschef IDG Research, 0708-65 13 97, erik.heden@idg.se
Per Rosengren, Direktör hållbar utveckling Kooperativa Förbundet, 0706-43 18 43, per.rosengren@kf.se
Ola Fernvall, ICA Sverige, 0702-78 58 40, ola.fernvall@ica.se
Linn Fortgens, Ansvarig hållbarhetsfrågor Volvo Cars, 031-59 19 02, lfortgen@volvocars.com
Katarina Lindström, Arla Foods, 0734-29 52 72, katarina.lindstrom@arlafoods.com
Ylva Magnusson, PR-chef IKEA Sverige, 0733-53 12 97 ylva.magnusson@ikea.com.
Foto: IDG Research

Senaste nyheter