Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bygg en europeisk etanolbilsmarknad

https://www.klimatsmart.se/images/news/stockholmvapen213x213l.gif

Sedan BEST-projektet avslutades har EU-kommissionen slagit fast att låginblandning av biodrivmedel inte räcker. Om de uppsatta miljömålen för unionen år 2020 ska nås måste också fler EU-länder välja det ?svenska spåret? ? en utbyggd infrastruktur för E85 så att FFV-bilar kan tanka överallt. År 2008 fanns 170.000 FFV-bilar och 2200 E85-tankställen inom EU. Merparten fortfarande i Sverige, men nu ska det bli ändring på det. Vad är då viktigast att tänka på när man vill bygga upp en marknad för etanolfordon? Här är några erfarenheter från BEST: När det gäller FFV-personbilar finns redan ett mycket stort urval av modeller att välja mellan. För tunga fordon som bussar och lastbilar finns dock mycket mer att göra. Svenska Scania är enda tillverkare av ED95- bussar och SEKAB enda leverantör av bränslet. Fler tillverkare som ger sig in i branschen skulle snabba på utvecklingen. Om etanol E85 ska ha en chans vid marknadsintroduktionen så måste priset ligga lägre än för bensin/diesel. För att etanolutbyggnaden ska kunna ske snabbare inom EU behövs en lång rad standardiseringar och harmoniseringar av regler. Det gäller både själva bränslet, distributionen och fordonen.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Senaste nyheter