Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Samarbete om gröna transportlösningar

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

– Vi måste få snabbare och effektivare transporter, det handlar om saker som färsk fisk från Norge och en ökad råvaruproduktion i Sverige och Finland. Vi behöver även knyta ihop centra, till bättre fungerande pendlingsregioner, säger Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten. Delegater från fem länder samlas därför till konferens i Stockholm den 6 och 7 februari, genom EU-projektet Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC, som leds av Region Västerbotten. Vid konferensen talar bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, Helmuth Adelsberger från EU-kommissionen samt Markus Petäjäniemi, marknadsdirektör, LKAB.Norra Skandinavien står för en betydande andel av EU:s råvaru- och basproduktförsörjning och produktionen bedöms nu öka samtidigt som transportsystemen står inför stora utmaningar. BGLCs målsättning är att fördjupa och påskynda utvecklingen av effektiva och gröna transportlösningar och utveckla nya affärsmöjligheter från norra Skandinavien till Centraleuropa. BGLC omfattar hamn, tåg och lastbil och utgår från Botniska korridoren men berör ett större geografiskt område – från norra Skandinavien, genom Finland och Sverige, ner till Polen och Tyskland. Projektet har 29 parter från myndigheter, regioner, universitet och näringsliv och 61 associerade partners, bland annat LKAB, Volvo, Boliden, OutoKumpo, SSAB, Billerud, Smurfit Kappa, Meyership och Nordnorsk spedisjon. Dessa kommer nu att träffas och diskutera det kommande projektarbetet för en tvådagarskonferens i Stockholm. BGLC fokuserar bland annat på det gröna perspektivet, att gå ”from road to rail and sea” – att utveckla gröna korridorer som stärker logistikbranschens konkurrenskraft och skapar hållbara lösningar. – Vi kommer även att ta fram ett pilotupplägg för nya fordonstyper för väg, sjö och järnväg och studera hur man kan förbättra kapacitet och omlastning utan stora investeringskostnader, säger Carina Aschan, projektledare i BGLC. Prioriterat är också att hitta lösningar för ökad fyllnadsgrad och minskade tomtransporter. Detta kommer bland annat att testas i en pilot från Narvik till Polen. 

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Samarbete om gröna transportlösningar

2012-02-02
– Vi måste få snabbare och effektivare transporter, det handlar om saker som färsk fisk från Norge och en ökad råvaruproduktion i Sverige och Finland. Vi behöver även knyta ihop centra, till bättre fungerande pendlingsregioner, säger Erik Bergkvist (S), regionstyrelsens ordförande, Region Västerbotten.

Delegater från fem länder samlas därför till konferens i Stockholm den 6 och 7 februari, genom EU-projektet Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC, som leds av Region Västerbotten. Vid konferensen talar bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, Helmuth Adelsberger från EU-kommissionen samt Markus Petäjäniemi, marknadsdirektör, LKAB.Norra Skandinavien står för en betydande andel av EU:s råvaru- och basproduktförsörjning och produktionen bedöms nu öka samtidigt som transportsystemen står inför stora utmaningar. BGLCs målsättning är att fördjupa och påskynda utvecklingen av effektiva och gröna transportlösningar och utveckla nya affärsmöjligheter från norra Skandinavien till Centraleuropa.

BGLC omfattar hamn, tåg och lastbil och utgår från Botniska korridoren men berör ett större geografiskt område – från norra Skandinavien, genom Finland och Sverige, ner till Polen och Tyskland. Projektet har 29 parter från myndigheter, regioner, universitet och näringsliv och 61 associerade partners, bland annat LKAB, Volvo, Boliden, OutoKumpo, SSAB, Billerud, Smurfit Kappa, Meyership och Nordnorsk spedisjon. Dessa kommer nu att träffas och diskutera det kommande projektarbetet för en tvådagarskonferens i Stockholm.

BGLC fokuserar bland annat på det gröna perspektivet, att gå ”from road to rail and sea” – att utveckla gröna korridorer som stärker logistikbranschens konkurrenskraft och skapar hållbara lösningar.

– Vi kommer även att ta fram ett pilotupplägg för nya fordonstyper för väg, sjö och järnväg och studera hur man kan förbättra kapacitet och omlastning utan stora investeringskostnader, säger Carina Aschan, projektledare i BGLC. Prioriterat är också att hitta lösningar för ökad fyllnadsgrad och minskade tomtransporter. Detta kommer bland annat att testas i en pilot från Narvik till Polen. 

Senaste nyheter