Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Miljöpartiet vill införa kilometerskatt

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning162x103pk.jpg

I Miljöpartiets budgetmotion för 2011-2012 till riksdagen, räknar man med en kilometerskatt på tunga lastbilstransporter. En skatt som årligen ska dra in fyra miljarder kronor till staten. Enligt beräkningar ska skatten utgå med i genomsnitt 14 kronor per mil och differentieras så att den är lägre i områden där båt- eller järnvägstransporter saknas. Pengarna vill Miljöpartiet använda till nödvändiga klimatinvesteringar. I budgeten skriver Miljöpartiet att man vill skapa ett modernt, snabbt och hållbart transportsystem. Partiet säger att det svenska transportsystemet fortfarande är starkt beroende av fossila bränslen, och att transporterna svarar för nästan en tredjedel av landets klimatpåverkan. I motionen konstateras också att snabbt ökande lastbilstrafik gör att utsläppen från vägtrafiken inte minskar – trots effektivare motorer och ökad andel biobränslen. Miljöpartiet passar också på att kritisera regeringen för att inte göra tillräckligt för att klara förnyelsen av transportsektorn. Miljöpartiet lösning är att införa en kilometerskatt på i genomsnitt fyra kronor per kilometer – allt med syfte att få den tunga vägtrafiken betala för kostnader som till exempel vägslitage, som inte täcks in av koldioxidskatten. Så här skriver man i sitt budgetförslag: "Skatten bör utgå med i genomsnitt 14 kronor per mil och differentieras på ett sätt som gör att den är lägre i områden där möjligheten för båt- eller järnvägstransporter saknas. Detta gäller inte minst skogsindustrins timmertransporter. Ett tiotal länder i Europa har infört en avståndsbaserad avgift för tunga fordon och EU förespråkar en sådan i sin vitbok om trafiken i unionen. I klimatberedningens slutrapport stod samtliga riksdagens partier bakom skatten. Trots det lyser den med sin frånvaro i regeringens budgetproposition. Därför skär vi ned på väganslaget under de kommande åren." Miljöpartiet belyser i sin budgetmotion att Riksrevisionen visat att det finns en stor effektiviseringspotential när det gäller väghållningen. Därför föreslår man att Trafikverket omprioriterar i väganslaget och satsar på åtgärder som ökar kollektivtrafikens framkomlighet, cyklingens andel av persontransporterna samt till arbete med buller, trafiksäkerhet, landskap, vatten och hållbar samhällsutveckling. I vanlig ordning efterlyses också mer pengar till järnvägen. De konstaterar att den svenska industrin måste ges förutsättningar att bryta sitt oljeberoende och styra över godstransporter till tåg. I anslutning poängterar de att företrädare för Finanspolitiska rådet pekat ut järnvägsinvesteringar som en av de mest jobbskapande åtgärderna. De är kritiska till att Alliansens budget inte innebär nya järnvägssträckningar de kommande åren.
Enligt Miljöpartiet måste det till satsningar på tre till fyra miljarder årligen under kommande årtionde. Utöver det vill man avsätta resurser för nya spår, de första höghastighetsbanorna och en bättre kollektivtrafik i städerna.
 En som gärna kommentar Miljöpartiets budgetförslag är Magnus Falk, Transportpolitiskt ansvarig vid Sveriges Åkeriföretag: 
 – Det här är inget annat än kilometerskatten som man dammat av, säger han. 
 Magnus Falk konstaterar vidare att förslaget i stort är likvärdigt med det som Socialdemokraterna presenterade för några veckor sedan. 
– Det här ska man ta på allvar. Det är uppenbart att man pratat ihop sig och det kan mycket väl bli ett regeringsskifte vid nästa val. 
Enligt Magnus Falk kommer en eventuell kilometerskatt slå hårdast mot transportköparna, och i förlängningen leda till ökade kostnader för slutkonsumenten.
 Att det handlar om just fyra miljarder kronor kopplar han till en tidigare utredning baserad på forskning där bland annat en nationalekonomisk analys med olika skattesatser beroende på körning ingår. Där det inte finns några alternativ till tågtransporter ska det till exempel vara aktuellt med en lägre skatt.
 Vad kommer pengarna gå till? 
– Det antyds i förslaget att pengarna ska gå till spännande miljöinnovationer, men det är bara förslag, som jag tolkar det kommer de landa i den vanliga budgeten. 
Är det ett bra eller dåligt förslag?
 - Om det nu ska vara en kilometerskatt måste vi ha en enhetlig skatt för hela EU – det är vår ståndpunkt. Tyvärr har vi än så länge inte någon standardiserad beräkningsmodell för utsläpp i Europa, vilket är problematiskt. Sedan bör det inte enbart handla om koldioxidutsläpp, man bör snarare diskutera det mest energieffektiva upplägget.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Miljöpartiet vill införa kilometerskatt

2011-10-04
I Miljöpartiets budgetmotion för 2011-2012 till riksdagen, räknar man med en kilometerskatt på tunga lastbilstransporter. En skatt som årligen ska dra in fyra miljarder kronor till staten. Enligt beräkningar ska skatten utgå med i genomsnitt 14 kronor per mil och differentieras så att den är lägre i områden där båt- eller järnvägstransporter saknas. Pengarna vill Miljöpartiet använda till nödvändiga klimatinvesteringar.

I budgeten skriver Miljöpartiet att man vill skapa ett modernt, snabbt och hållbart transportsystem. Partiet säger att det svenska transportsystemet fortfarande är starkt beroende av fossila bränslen, och att transporterna svarar för nästan en tredjedel av landets klimatpåverkan. I motionen konstateras också att snabbt ökande lastbilstrafik gör att utsläppen från vägtrafiken inte minskar – trots effektivare motorer och ökad andel biobränslen. Miljöpartiet passar också på att kritisera regeringen för att inte göra tillräckligt för att klara förnyelsen av transportsektorn.

Miljöpartiet lösning är att införa en kilometerskatt på i genomsnitt fyra kronor per kilometer – allt med syfte att få den tunga vägtrafiken betala för kostnader som till exempel vägslitage, som inte täcks in av koldioxidskatten.

Så här skriver man i sitt budgetförslag:
"Skatten bör utgå med i genomsnitt 14 kronor per mil och differentieras på ett sätt som gör att den är lägre i områden där möjligheten för båt- eller järnvägstransporter saknas. Detta gäller inte minst skogsindustrins timmertransporter. Ett tiotal länder i Europa har infört en avståndsbaserad avgift för tunga fordon och EU förespråkar en sådan i sin vitbok om trafiken i unionen. I klimatberedningens slutrapport stod samtliga riksdagens partier bakom skatten. Trots det lyser den med sin frånvaro i regeringens budgetproposition. Därför skär vi ned på väganslaget under de kommande åren."

Miljöpartiet belyser i sin budgetmotion att Riksrevisionen visat att det finns en stor effektiviseringspotential när det gäller väghållningen. Därför föreslår man att Trafikverket omprioriterar i väganslaget och satsar på åtgärder som ökar kollektivtrafikens framkomlighet, cyklingens andel av persontransporterna samt till arbete med buller, trafiksäkerhet, landskap, vatten och hållbar samhällsutveckling.

I vanlig ordning efterlyses också mer pengar till järnvägen. De konstaterar att den svenska industrin måste ges förutsättningar att bryta sitt oljeberoende och styra över godstransporter till tåg. I anslutning poängterar de att företrädare för Finanspolitiska rådet pekat ut järnvägsinvesteringar som en av de mest jobbskapande åtgärderna. De är kritiska till att Alliansens budget inte innebär nya järnvägssträckningar de kommande åren.
Enligt Miljöpartiet måste det till satsningar på tre till fyra miljarder årligen under kommande årtionde. Utöver det vill man avsätta resurser för nya spår, de första höghastighetsbanorna och en bättre kollektivtrafik i städerna.


En som gärna kommentar Miljöpartiets budgetförslag är Magnus Falk, Transportpolitiskt ansvarig vid Sveriges Åkeriföretag: 

– Det här är inget annat än kilometerskatten som man dammat av, säger han. 


Magnus Falk konstaterar vidare att förslaget i stort är likvärdigt med det som Socialdemokraterna presenterade för några veckor sedan.


– Det här ska man ta på allvar. Det är uppenbart att man pratat ihop sig och det kan mycket väl bli ett regeringsskifte vid nästa val.


Enligt Magnus Falk kommer en eventuell kilometerskatt slå hårdast mot transportköparna, och i förlängningen leda till ökade kostnader för slutkonsumenten.
 Att det handlar om just fyra miljarder kronor kopplar han till en tidigare utredning baserad på forskning där bland annat en nationalekonomisk analys med olika skattesatser beroende på körning ingår. Där det inte finns några alternativ till tågtransporter ska det till exempel vara aktuellt med en lägre skatt.


Vad kommer pengarna gå till?


– Det antyds i förslaget att pengarna ska gå till spännande miljöinnovationer, men det är bara förslag, som jag tolkar det kommer de landa i den vanliga budgeten.


Är det ett bra eller dåligt förslag?


- Om det nu ska vara en kilometerskatt måste vi ha en enhetlig skatt för hela EU – det är vår ståndpunkt. Tyvärr har vi än så länge inte någon standardiserad beräkningsmodell för utsläpp i Europa, vilket är problematiskt. Sedan bör det inte enbart handla om koldioxidutsläpp, man bör snarare diskutera det mest energieffektiva upplägget.

Senaste nyheter