Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Miljöarbetet i fokus inom åkerinäringen

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning162x103ph.jpg

En bild av en allt mer internationaliserad åkerinäring inom EU och ett allt mer svårstyrt miljöarbete, målades upp av Jörgen Stadler från Bring Frigo under ett seminarium den 15 september, anordnat av Trafikverket, Nätverket för transporter och miljö och Q3 Forum för hållbara transporter. – Rätt kostnadsbild är en överlevnadsfråga där lön är den största kostnadskomponenten. För fem, tio år sedan började vi ta in polska bilar. Sedan har gränsen flyttats allt längre. Med den utvecklingen har det dessutom blivit allt svårare att klara miljökraven. Jörgen Stadler menade krasst att ju längre bort åkerierna har sin hemort, desto mer svårkontrollerade. – Vårt egen flotta och våra egna kontrakterade transportörer är enkla att följa upp, svenska åkare har bra koll, men många gånger, är de längre ifrån är de helt oförstående till annat än pris. Han erkände att man har tappat greppet lite grann. - Det finns en utmaning där, konstaterade Jörgen Satdler, med förhoppningen att få bättre kontroll med hjälp av utvecklad Telematic i bilarna för mätbara värden på emissioner, tomgångskörning med mera. Magnus Swahn från NTM – Nätverket för transporter och miljö – en ideell förening skapad för att få en gemensam värdegrund för hur aktuella miljöprestanda för olika transportmedel, talade länge om en strävan efter en gemensam internationell mätmetod. Som ett led i detta arbetar nu NTM med att starta upp avdelningar i Norge och Danmark för ett gemensam nordisk ståndpunkt gentemot EU. Magnus Swahn, också involverad i arbetet med att ta fram en gemensam Europastandard, jämförde projektet med att dansa tanga – ett steg och två tillbaka, men han räknar ändå med en standard under 2012. Jan Sandberg, styrelseordförande i NTF, tillika ordförande för Q3-Forum för Hållbara Transporter, beskrev Q3:s nyligen avklarade förändringsarbete där man nu stöpt om sig till att bli en bredare medlemsorganisation. Något han hoppades många skulle fördelen med. – Q3 – Forum för hållbara transporter ska vara ett forum där medlemmar utbyter erfarenhet och idéer samt hämta praktisk hjälp via de två upphandlingsplattformarna Q3 och Systole. Vår idé är att komma överens om vilka upphandlingskrav som ska sättas och slippa onödigt arbete.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Miljöarbetet i fokus inom åkerinäringen

2011-09-16
En bild av en allt mer internationaliserad åkerinäring inom EU och ett allt mer svårstyrt miljöarbete, målades upp av Jörgen Stadler från Bring Frigo under ett seminarium den 15 september, anordnat av Trafikverket, Nätverket för transporter och miljö och Q3 Forum för hållbara transporter.

– Rätt kostnadsbild är en överlevnadsfråga där lön är den största kostnadskomponenten. För fem, tio år sedan började vi ta in polska bilar. Sedan har gränsen flyttats allt längre. Med den utvecklingen har det dessutom blivit allt svårare att klara miljökraven.

Jörgen Stadler menade krasst att ju längre bort åkerierna har sin hemort, desto mer svårkontrollerade.

– Vårt egen flotta och våra egna kontrakterade transportörer är enkla att följa upp, svenska åkare har bra koll, men många gånger, är de längre ifrån är de helt oförstående till annat än pris.

Han erkände att man har tappat greppet lite grann.

- Det finns en utmaning där, konstaterade Jörgen Satdler, med förhoppningen att få bättre kontroll med hjälp av utvecklad Telematic i bilarna för mätbara värden på emissioner, tomgångskörning med mera.

Magnus Swahn från NTM – Nätverket för transporter och miljö – en ideell förening skapad för att få en gemensam värdegrund för hur aktuella miljöprestanda för olika transportmedel, talade länge om en strävan efter en gemensam internationell mätmetod. Som ett led i detta arbetar nu NTM med att starta upp avdelningar i Norge och Danmark för ett gemensam nordisk ståndpunkt gentemot EU.

Magnus Swahn, också involverad i arbetet med att ta fram en gemensam Europastandard, jämförde projektet med att dansa tanga – ett steg och två tillbaka, men han räknar ändå med en standard under 2012.
Jan Sandberg, styrelseordförande i NTF, tillika ordförande för Q3-Forum för Hållbara Transporter, beskrev Q3:s nyligen avklarade förändringsarbete där man nu stöpt om sig till att bli en bredare medlemsorganisation. Något han hoppades många skulle fördelen med.

– Q3 – Forum för hållbara transporter ska vara ett forum där medlemmar utbyter erfarenhet och idéer samt hämta praktisk hjälp via de två upphandlingsplattformarna Q3 och Systole. Vår idé är att komma överens om vilka upphandlingskrav som ska sättas och slippa onödigt arbete.

Senaste nyheter