Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Mer tunnelbana och buss säger ABC-Åkarna

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning250x178xc.jpg

Sveriges Åkeriföretag ABC-Åkarna har yttrat sig över Stockholms Stads och SL:s förslag till spårvägs- och stomnätstrategin för centrala delarna av Stockholm. I yttrandet konstaterar man att en väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för att godstransporterna ska fungera i Stockholm. I yttrandet tar man avstånd från spårvägstrafik i gatumiljön, efterlyser fler utvecklade bussystem och mer tunnelbana. Man säger i yttrandet att det står klart att åkeritrafiken än så länge är hänvisad till samma gatuutrymme som övrig trafik och att spårvagn ytterligare begränsar framkomligheten för nyttotrafiken. Man konstaterar att spårvägen inte är något bra alternativ och hänvisar till Spårväg City som dels under byggtiden och dels efter färdigställande orsakat stora störningar för framkomligheten. I sitt yttrande säger man också att spårbarriärerna hindrar manövermöjligheter och skapar mindre flexibilitet i korsningar och möjligheter till att passera stillastående fordon. ABC-Åkarna kan inte heller låta bli att reflektera över de höga kostnaderna för investeringar i spårbunden infrastruktur, både vid byggnation och underhåll. Man ser istället buss som ett mer miljövänligt och flexibelt sätt att utveckla kollektivtrafiken. Samtidigt hindrar bussarna mindre i gatunätet där godstrafiken också behöver komma fram. Man ser bussen som mer flexibel eftersom den kan ta alternativa vägar vid tillfälliga eller planerade stopp. Tunnelbanan ser ABC-Åkarna som ett utmärkt, säkert och bekvämt kommunikationsmedel, inte minst eftersom konkurrensen om gatuutrymmet minskar om tunnelbanan byggs ut. I yttrandet konstaterar man att en utbyggnad är nödvändig för att i någon mån möta den ökande befolkningen. Investeringskostnaderna är höga men ökande varu- och persontransporter kommer inte få plats i gatunätet. I summeringen konstaterar man att yrkesförarens vardag redan idag är stressig och de stillastående köerna är frustrerande vilket innebär ett arbetsmiljöproblem. Att ytterligare då korka igen gatunätet motverkar en god arbetsmiljö.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Mer tunnelbana och buss säger ABC-Åkarna

2011-12-21
Sveriges Åkeriföretag ABC-Åkarna har yttrat sig över Stockholms Stads och SL:s förslag till spårvägs- och stomnätstrategin för centrala delarna av Stockholm. I yttrandet konstaterar man att en väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för att godstransporterna ska fungera i Stockholm. I yttrandet tar man avstånd från spårvägstrafik i gatumiljön, efterlyser fler utvecklade bussystem och mer tunnelbana.

Man säger i yttrandet att det står klart att åkeritrafiken än så länge är hänvisad till samma gatuutrymme som övrig trafik och att spårvagn ytterligare begränsar framkomligheten för nyttotrafiken. Man konstaterar att spårvägen inte är något bra alternativ och hänvisar till Spårväg City som dels under byggtiden och dels efter färdigställande orsakat stora störningar för framkomligheten. I sitt yttrande säger man också att spårbarriärerna hindrar manövermöjligheter och skapar mindre flexibilitet i korsningar och möjligheter till att passera stillastående fordon.

ABC-Åkarna kan inte heller låta bli att reflektera över de höga kostnaderna för investeringar i spårbunden infrastruktur, både vid byggnation och underhåll.

Man ser istället buss som ett mer miljövänligt och flexibelt sätt att utveckla kollektivtrafiken. Samtidigt hindrar bussarna mindre i gatunätet där godstrafiken också behöver komma fram. Man ser bussen som mer flexibel eftersom den kan ta alternativa vägar vid tillfälliga eller planerade stopp.

Tunnelbanan ser ABC-Åkarna som ett utmärkt, säkert och bekvämt kommunikationsmedel, inte minst eftersom konkurrensen om gatuutrymmet minskar om tunnelbanan byggs ut.

I yttrandet konstaterar man att en utbyggnad är nödvändig för att i någon mån möta den ökande befolkningen. Investeringskostnaderna är höga men ökande varu- och persontransporter kommer inte få plats i gatunätet.

I summeringen konstaterar man att yrkesförarens vardag redan idag är stressig och de stillastående köerna är frustrerande vilket innebär ett arbetsmiljöproblem. Att ytterligare då korka igen gatunätet motverkar en god arbetsmiljö.

Senaste nyheter