Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bränslesnåla timmerbilar hos Stora Enso

https://www.klimatsmart.se/images/news/storaenso250x73c.png

Den 13:e augusti var det premiärvisning för två helt nya timmerbilar i Ljusdal. Fordonen kan transportera 17 respektive 30 procent mer virke än traditionella virkestransporter. Beräkningar visar att ett införande på bred front kan minska bränsleförbrukningen för skogsbrukets transporter med fem till tio procent. - I september börjar fordonen att testköras i full skala. Testen utförs i Dalsland och Värmland och kommer att fortgå under en treårsperiod, säger Jörgen Olofsson, Stora Enso. Fordonen ingår i projektet ST, Större Travar. ST är en del i ETT-modulsystem för skogstransporter, som Skogforsk driver. Syftet är att studera förutsättningar och konsekvenser av högre bruttovikter och längre virkesfordon. Minskad bränsleförbrukning, lägre koldioxidutsläpp med upp till 20-25 procent och bättre lönsamhet för skogsbruket är några förväntade effekter. Eftersom de nya fordonen byggs upp av standardmoduler, är de fullt flexibla. - På så sätt kan man anpassa transportsystemet efter olika förutsättningar, som exempelvis transportavstånd och standard på skogsbilvägarna, säger Jörgen Olofsson. Det ena fordonet lastar virket i skogen med egen kran och kör sedan ut det till omlastningsplats eller direkt till industri om förutsättningarna tillåter det. - Det andra kör virke från omlastningsplats till industri eller direkt från skogen vid användning av grupplastare och på vägar med tillräckligt hög standard, säger Jörgen Olofsson. För mer information, kontakta: Jörgen Olofsson, transportchef, Stora Enso Skog. 01046-771 33 Claes Löfroth, forskare, Skogforsk. Tel: 018-18 85 070-515 85 07 Fakta om projektet: • ST, Större travar, och ETT, En Trave Till, är två delprojekt i ETT-modulsystem för skogstransporter. • Syftet är att studera förutsättningar och konsekvenser av högre bruttovikter och längre virkesfordon. • Hypotesen är att bränsleförbrukning och CO2-emissioner kan minska med 20-25 procent. • ETT-modulsystem för skogstransporter drivs av Skogforskisamarbete med Holmen Skog, Riksförbundet Enskilda Vägar, SCA Skog, Skogsindustrierna, StoraEnso, Sveaskog, Sveriges Åkeriföretag, Södra Skogsägarna, Volvo Lastvagnar, Vägverket, BergsFegen, Bilprovningen, Bjälmsjö Skog och Transport, Epsilon, Hiab, ExTe, Parator, Reaxcer, SSAB, Timmerlogistik Väst, Transportstyrelsen och WABCO.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Bränslesnåla timmerbilar hos Stora Enso

2009-08-31
Den 13:e augusti var det premiärvisning för två helt nya timmerbilar i Ljusdal. Fordonen kan transportera 17 respektive 30 procent mer virke än traditionella virkestransporter. Beräkningar visar att ett införande på bred front kan minska bränsleförbrukningen för skogsbrukets transporter med fem till tio procent.

- I september börjar fordonen att testköras i full skala. Testen utförs i Dalsland och Värmland och kommer att fortgå under en treårsperiod, säger Jörgen Olofsson, Stora Enso.

Fordonen ingår i projektet ST, Större Travar. ST är en del i ETT-modulsystem för skogstransporter, som Skogforsk driver. Syftet är att studera förutsättningar och konsekvenser av högre bruttovikter och längre virkesfordon. Minskad bränsleförbrukning, lägre koldioxidutsläpp med upp till 20-25 procent och bättre lönsamhet för skogsbruket är några förväntade effekter.

Eftersom de nya fordonen byggs upp av standardmoduler, är de fullt flexibla.

- På så sätt kan man anpassa transportsystemet efter olika förutsättningar, som exempelvis transportavstånd och standard på skogsbilvägarna, säger Jörgen Olofsson.

Det ena fordonet lastar virket i skogen med egen kran och kör sedan ut det till omlastningsplats eller direkt till industri om förutsättningarna tillåter det.

- Det andra kör virke från omlastningsplats till industri eller direkt från skogen vid användning av grupplastare och på vägar med tillräckligt hög standard, säger Jörgen Olofsson.

För mer information, kontakta:
Jörgen Olofsson, transportchef, Stora Enso Skog. 01046-771 33
Claes Löfroth, forskare, Skogforsk. Tel: 018-18 85 070-515 85 07

Fakta om projektet:
• ST, Större travar, och ETT, En Trave Till, är två delprojekt i ETT-modulsystem för skogstransporter.
• Syftet är att studera förutsättningar och konsekvenser av högre bruttovikter och längre virkesfordon.
• Hypotesen är att bränsleförbrukning och CO2-emissioner kan minska med 20-25 procent.
• ETT-modulsystem för skogstransporter drivs av Skogforskisamarbete med Holmen Skog, Riksförbundet Enskilda Vägar, SCA Skog, Skogsindustrierna, StoraEnso, Sveaskog, Sveriges Åkeriföretag, Södra Skogsägarna, Volvo Lastvagnar, Vägverket, BergsFegen, Bilprovningen, Bjälmsjö Skog och Transport, Epsilon, Hiab, ExTe, Parator, Reaxcer, SSAB, Timmerlogistik Väst, Transportstyrelsen och WABCO.

Senaste nyheter