Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Biogasdistribution lokalt och regionalt

https://www.klimatsmart.se/images/news/energikontoretimalardalen250x76pd.jpg

Projektet InfraBiogas Öst syftar till att utreda frågor kring optimerad distribution av fordonsgas inom Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Södermanlands, Örebro och Östergötlands län. I en studie har olika distributionstekniker jämförts avseende distributionskostnad, energieffektivitet samt klimat- och miljöpåverkan. Resultatet visar att både gasledning och transport med lastbil kan vara det kostnadseffektivaste beroende på avstånd, medan gasledning alltid får betraktas som bäst när det gäller energieffektivitet samt klimat- och miljöaspekter. Studien jämför distribution av uppgraderad och komprimerad biogas (fordonsgas) via gasledning, stålflak och kompositflak samt distribution av flytande biogas (LBG) med tankbil. Jämförelserna i studien avser enbart distributionssteget, d.v.s. inga kostnader för produktion, uppgradering eller ev. trycksättning av biogasen har medtagits i beräkningarna. Studien har genomförts mot bakgrund av en kraftigt växande marknad för fordonsgas i östra Mellansverige, där hanteringen av fordonsgas alltmer går från ett lokalt till ett regionalt sammanhang. Slutsatsen är att gasledning är det bästa alternativet, oavsett distributionsavstånd, när det gäller energieffektivitet samt utsläpp av CO2 och partiklar. Gasledning får dessutom anses som det säkraste alternativet då exponering för olika trafiksituationer helt undviks. När det gäller kostnadseffektivitet är resultaten mer varierande; ledning är bäst vid avstånd upp till ca 50 km, medan LBG är bäst för avstånd kring 200–250 km. Distributionskostnaderna varierar mellan 0,05 och 0,15 kr/kWh vid 25 km transport, och mellan 0,12 och 0,32 kr/kWh vid 250 km transport. LBG-transport är det dyraste alternativet vid korta avstånd, men mest kostnadseffektivt vid längre avstånd – medan motsatsen gäller för gasledning. Transport med stålflak är den vanligaste distributionsformen i regionen idag och är därtill billigast för medellånga transporter om 50–150 km. Transport med stålflak har dock genomgående de högsta utsläppen av CO2 och partiklar per transporterad kWh fordonsgas. Då volymerna fordonsgas ökas är gasledning fortsatt det billigaste alternativet vid korta avstånd, och förblir dessutom billigast för samtliga beräknade avstånd. Studien visar alltså att det klimat- och miljövänligaste alternativet, genom god planering och storskaliga lösningar, även kan vara det mest kostnadseffektiva. För mer information, kontakta: Jonas Forsberg, projektledare InfraBiogas Öst jonas.forsberg@energikontor.se, 070–271 87 37.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Biogasdistribution lokalt och regionalt

2011-05-11
Projektet InfraBiogas Öst syftar till att utreda frågor kring optimerad distribution av fordonsgas inom Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Södermanlands, Örebro och Östergötlands län. I en studie har olika distributionstekniker jämförts avseende distributionskostnad, energieffektivitet samt klimat- och miljöpåverkan. Resultatet visar att både gasledning och transport med lastbil kan vara det kostnadseffektivaste beroende på avstånd, medan gasledning alltid får betraktas som bäst när det gäller energieffektivitet samt klimat- och miljöaspekter.

Studien jämför distribution av uppgraderad och komprimerad biogas (fordonsgas) via gasledning, stålflak och kompositflak samt distribution av flytande biogas (LBG) med tankbil. Jämförelserna i studien avser enbart distributionssteget, d.v.s. inga kostnader för produktion, uppgradering eller ev. trycksättning av biogasen har medtagits i beräkningarna. Studien har genomförts mot bakgrund av en kraftigt växande marknad för fordonsgas i östra Mellansverige, där hanteringen av fordonsgas alltmer går från ett lokalt till ett regionalt sammanhang.

Slutsatsen är att gasledning är det bästa alternativet, oavsett distributionsavstånd, när det gäller energieffektivitet samt utsläpp av CO2 och partiklar. Gasledning får dessutom anses som det säkraste alternativet då exponering för olika trafiksituationer helt undviks. När det gäller kostnadseffektivitet är resultaten mer varierande; ledning är bäst vid avstånd upp till ca 50 km, medan LBG är bäst för avstånd kring 200–250 km.

Distributionskostnaderna varierar mellan 0,05 och 0,15 kr/kWh vid 25 km transport, och mellan 0,12 och 0,32 kr/kWh vid 250 km transport. LBG-transport är det dyraste alternativet vid korta avstånd, men mest kostnadseffektivt vid längre avstånd – medan motsatsen gäller för gasledning. Transport med stålflak är den vanligaste distributionsformen i regionen idag och är därtill billigast för medellånga transporter om 50–150 km. Transport med stålflak har dock genomgående de högsta utsläppen av CO2 och partiklar per transporterad kWh fordonsgas.

Då volymerna fordonsgas ökas är gasledning fortsatt det billigaste alternativet vid korta avstånd, och förblir dessutom billigast för samtliga beräknade avstånd. Studien visar alltså att det klimat- och miljövänligaste alternativet, genom god planering och storskaliga lösningar, även kan vara det mest kostnadseffektiva.

För mer information, kontakta:
Jonas Forsberg, projektledare InfraBiogas Öst
jonas.forsberg@energikontor.se, 070–271 87 37.

Senaste nyheter