Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Biogasboomen går snabbare än tillgången

https://www.klimatsmart.se/images/news/mackaktion250x137.jpg

Fordonsgasmarknaden i Stockholm växer så det knakar. Branschen jobbar för högtryck för att möta efterfrågan. Men situationen är skör och känslig för störningar. Gasleverantörerna ber om ursäkt och utlovar mer gas och nya mackar. I takt med att gasbilarna har blivit alltmer populära har fordonsgasmarknaden exploderat i Stockholm – den har ökat med hela 30 procent hittills i år. – Huvudproblemet idag är gasbristen. Ett haveri i en biogasanläggning som levererar gas till Stockholm räcker för att vi ska få brist, säger Ragnar Sjödahl, biogasansvarig på AGA. Det var vad som hände i oktober då en anläggning stod stilla flera veckor i väntan på reservdelar. Det finns en back-upanläggning med naturgas. Men på grund av den starka tillväxten så räcker inte heller naturgasen till vid längre produktionsstörningar. Hans Sommar kör sopbil för Sita. Vi träffar honom vid den nya biogasmacken på Hagby Återvinningscentral i Täby – Stockholms trettonde. Han har inget emot att få en egen tankstation för tunga fordon i framtiden. – Om jag är här först på morronen kan jag fylla på gas så jag klarar mig nästan hela dagen, berättar han. – Men under dagtid vet man aldrig riktigt om det funkar. Det gäller alla tre mackarna här i norra stan. Ibland får jag bara i bränsle så att det räcker några timmar, eller så är någon mack trasig så man tvingas åka runt på flera ställen för att fylla på. Taxichauffören Juuso Tarvainen är en av dem som drabbas av gasbristen: – Idag gick det bra, men ofta är det kö på fem till sex bilar och då får man vänta upp till 20 minuter. Har en lastbil varit här innan så kan gasen vara slut, säger han när vi träffar honom på Statoil i Sköndal. I oktober gick branschen gemensamt – AGA, E.ON, Stockholm Gas, Biogas Öst och Gasföreningen – ut med ett öppet brev till gasbilsförarna i Stockholm. I brevet varnar man för att växtvärken kan bestå under en tid framåt. Gastillgången kommer att vara pressad under hela hösten – om liknande produktionshaverier uppstår kan det tyvärr bli fler tillfällen med gasbrist. – Men nu lägger vi i en högre växel. Vi jobbar med att förmå våra leverantörer att höja produktionen, men det kommer ändå att vara skört i tre månader till. På ett års sikt från nu hoppas jag att allt ska vara löst, säger Ragnar Sjödahl på AGA. I brevet framhålls en rad satsningar för att öka gasvolymerna: - Nya biogasvolymer kommer till Stockholm från Örebro fr o m januari. - Back-upen med naturgas dubblas. Då räcker gasen även vid produktionsproblem. - Sopbilarna får egen mack i Älvsjö – det ger mindre trängsel på de publika mackarna. - Två nya mackar öppnar i Stockholmsområdet under våren och fr o m september kommer mer biogas till Stockholm från Katrineholm. Arbetet med att uppgradera och bygga ut befintliga mackar forstätter så att fler kan tanka samtidigt. Dessutom är flera nya produktionsanläggningar för biogas under byggnad. – Alla ni som kör gasbil kan känna er stolta. Fordonsgas är ett av de renaste drivmedel som finns. Genom att ni valt en gasbil skapar ni förutsättningar för en fortsatt utbyggnad fordonsgasmarknaden i Stockholm och Sverige, säger Björn Hugosson, projektledare på Miljöbilar i Stockholm. Kolla läget på Biogasmackarna i Stockholm (info om alla stationer utom Statoil Hammarby Sjöstad). Ring: 08-731 10 25

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Biogasboomen går snabbare än tillgången

2009-11-17
Gasleverantörerna i Stockholm möter gasbilsförarna på macken. AGA:s Ragnar Sjödahl till höger diskuterar med Kalle Ålring och Leffe Åhlberg från Familjebostäder samt chauffören Kemal Kabatas från Taxi Kurir. Trots problemen var det god stämning runt gaspumpen i Sköndal. Kemal uppskattade initiativet eftersom den senaste tiden varit extremt jobbig.
Fordonsgasmarknaden i Stockholm växer så det knakar. Branschen jobbar för högtryck för att möta efterfrågan. Men situationen är skör och känslig för störningar. Gasleverantörerna ber om ursäkt och utlovar mer gas och nya mackar.

I takt med att gasbilarna har blivit alltmer populära har fordonsgasmarknaden exploderat i Stockholm – den har ökat med hela 30 procent hittills i år.

– Huvudproblemet idag är gasbristen. Ett haveri i en biogasanläggning som levererar gas till Stockholm räcker för att vi ska få brist, säger Ragnar Sjödahl, biogasansvarig på AGA.

Det var vad som hände i oktober då en anläggning stod stilla flera veckor i väntan på reservdelar. Det finns en back-upanläggning med naturgas. Men på grund av den starka tillväxten så räcker inte heller naturgasen till vid längre produktionsstörningar.

Hans Sommar kör sopbil för Sita. Vi träffar honom vid den nya biogasmacken på Hagby Återvinningscentral i Täby – Stockholms trettonde. Han har inget emot att få en egen tankstation för tunga fordon i framtiden.

– Om jag är här först på morronen kan jag fylla på gas så jag klarar mig nästan hela dagen, berättar han.

– Men under dagtid vet man aldrig riktigt om det funkar. Det gäller alla tre mackarna här i norra stan. Ibland får jag bara i bränsle så att det räcker några timmar, eller så är någon mack trasig så man tvingas åka runt på flera ställen för att fylla på.

Taxichauffören Juuso Tarvainen är en av dem som drabbas av gasbristen:

– Idag gick det bra, men ofta är det kö på fem till sex bilar och då får man vänta upp till 20 minuter. Har en lastbil varit här innan så kan gasen vara slut, säger han när vi träffar honom på Statoil i Sköndal.

I oktober gick branschen gemensamt – AGA, E.ON, Stockholm Gas, Biogas Öst och Gasföreningen – ut med ett öppet brev till gasbilsförarna i Stockholm. I brevet varnar man för att växtvärken kan bestå under en tid framåt. Gastillgången kommer att vara pressad under hela hösten – om liknande produktionshaverier uppstår kan det tyvärr bli fler tillfällen med gasbrist.

– Men nu lägger vi i en högre växel. Vi jobbar med att förmå våra leverantörer att höja produktionen, men det kommer ändå att vara skört i tre månader till. På ett års sikt från nu hoppas jag att allt ska vara löst, säger Ragnar Sjödahl på AGA.

I brevet framhålls en rad satsningar för att öka gasvolymerna:

- Nya biogasvolymer kommer till Stockholm från Örebro fr o m januari.

- Back-upen med naturgas dubblas. Då räcker gasen även vid produktionsproblem.

- Sopbilarna får egen mack i Älvsjö – det ger mindre trängsel på de publika mackarna.

- Två nya mackar öppnar i Stockholmsområdet under våren och fr o m september kommer mer biogas till Stockholm från Katrineholm.

Arbetet med att uppgradera och bygga ut befintliga mackar forstätter så att fler kan tanka samtidigt. Dessutom är flera nya produktionsanläggningar för biogas under byggnad.

– Alla ni som kör gasbil kan känna er stolta. Fordonsgas är ett av de renaste drivmedel som finns. Genom att ni valt en gasbil skapar ni förutsättningar för en fortsatt utbyggnad fordonsgasmarknaden i Stockholm och Sverige, säger Björn Hugosson, projektledare på Miljöbilar i Stockholm.

Kolla läget på Biogasmackarna i Stockholm (info om alla stationer utom Statoil Hammarby Sjöstad). Ring: 08-731 10 25
Foto: Stockholms stad

Senaste nyheter