Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

BioDME - nytt bränsle för tung trafik

https://www.klimatsmart.se/images/news/biodmevolvo250x158.jpg

Ett nytt biodrivmedel, fyra tankställen och en handfull åkare med tio specialtillverkade lastbilar från Volvo. Tillsammans blir det ett fullskaligt fältprov med BioDME. DME, dimetyleter, kan framställas ur en rad råvaror, bland annat fossil naturgas. DME är från början i gasform, men det förvandlas under lätt tryck till en vätska enkel att transportera och hantera. BioDME kommer från svartlut som är en restprodukt från massaindustrin. En lastbil som kör på BioDME sänker enligt Volvo koldioxidutsläppen med hela 95 procent jämfört med om den skulle ha gått på vanlig fossil diesel. – Dessutom minskar utsläppen av farliga partiklar och kväveoxider kraftigt, berättar Jan Arnell, motorutvecklare vid Volvo Lastvagnar. Företaget sätter under hösten successivt ett tiotal lastbilar i ett stort fältprov. – Våra demobilar har en modifierad dieselbasmotor, säger Jan Arnell. Erfarenheterna hittills visar lika bra effekt och vridmoment som en vanlig diesel men med låga utsläpp och låg ljudnivå. Motorerna är så rena att de i princip skulle uppfylla nuvarande EU-normer helt utan avgasrening. Företaget Chemrec har utvecklat metoden att framställa det nya biobränslet. En pilotfabrik i Piteå kommer inledningsvis att försörja testbilarna med fyra ton av det nya bränslet varje dag. Sedan räknar man med att gå upp i fullskaliga fabriker – ett avtal har redan skrivits med Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik där produktionen beräknas bli 100.000 ton BioDME årligen från och med 2013. I Sverige finns så mycket svartlut från massatillverkning att det skulle räcka till att försörja hälften av all tung trafik i landet. Preem bygger tankstationer för BioDME. En i Bäckebol i Göteborg och en i Kungens kurva är redan igång. Jönköping får en tankstation i oktober och Piteå en i början av nästa år. – Flera olika åkerier är med i försöket. Bland annat Posten Norden, J-trans som kör för Volvo, DHL, Green Cargo och Ragnsells, berättar Per Salomonsson, projektledare. BioDME-projektet ska pågå till 2012 och därefter utvärderas. Det finansieras bland annat av EU, Energimyndigheten och de deltagande företagen. Volvo Lastvagnar arbetar med fler alternativa framtidsbränslen för sina tunga fordon. Det andra spåret är tvåbränslelastbilar som går på 30 procent diesel och 70 procent flytande metan (nedkyld biogas/naturgas).

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

BioDME - nytt bränsle för tung trafik

2010-11-03
Ett nytt biodrivmedel, fyra tankställen och en handfull åkare med tio specialtillverkade lastbilar från Volvo. Tillsammans blir det ett fullskaligt fältprov med BioDME.

DME, dimetyleter, kan framställas ur en rad råvaror, bland annat fossil naturgas. DME är från början i gasform, men det förvandlas under lätt tryck till en vätska enkel att transportera och hantera. BioDME kommer från svartlut som är en restprodukt från massaindustrin.

En lastbil som kör på BioDME sänker enligt Volvo koldioxidutsläppen med hela 95 procent jämfört med om den skulle ha gått på vanlig fossil diesel.

– Dessutom minskar utsläppen av farliga partiklar och kväveoxider kraftigt, berättar Jan Arnell, motorutvecklare vid Volvo Lastvagnar.
Företaget sätter under hösten successivt ett tiotal lastbilar i ett stort fältprov.

– Våra demobilar har en modifierad dieselbasmotor, säger Jan Arnell. Erfarenheterna hittills visar lika bra effekt och vridmoment som en vanlig diesel men med låga utsläpp och låg ljudnivå. Motorerna är så rena att de i princip skulle uppfylla nuvarande EU-normer helt utan avgasrening.

Företaget Chemrec har utvecklat metoden att framställa det nya biobränslet. En pilotfabrik i Piteå kommer inledningsvis att försörja testbilarna med fyra ton av det nya bränslet varje dag. Sedan räknar man med att gå upp i fullskaliga fabriker – ett avtal har redan skrivits med Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik där produktionen beräknas bli 100.000 ton BioDME årligen från och med 2013.

I Sverige finns så mycket svartlut från massatillverkning att det skulle räcka till att försörja hälften av all tung trafik i landet.

Preem bygger tankstationer för BioDME. En i Bäckebol i Göteborg och en i Kungens kurva är redan igång. Jönköping får en tankstation i oktober och Piteå en i början av nästa år.

– Flera olika åkerier är med i försöket. Bland annat Posten Norden, J-trans som kör för Volvo, DHL, Green Cargo och Ragnsells, berättar Per Salomonsson, projektledare.

BioDME-projektet ska pågå till 2012 och därefter utvärderas. Det finansieras bland annat av EU, Energimyndigheten och de deltagande företagen.

Volvo Lastvagnar arbetar med fler alternativa framtidsbränslen för sina tunga fordon. Det andra spåret är tvåbränslelastbilar som går på 30 procent diesel och 70 procent flytande metan (nedkyld biogas/naturgas).
Foto: Stockholms Stad

Senaste nyheter