Redaktör:
Jens Ljunggren
Hälften av alla lastbilar ska vara elektriska 2030
2020-09-25
50 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det skriver Mattias Bergman, vd BIL Sweden, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i Dagens Industri idag.
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
De tunga lastbilarna står idag för cirka 20 procent av transportutsläppen och deras totala transportarbete förväntas öka med 26 procent till 2030.
För att nå klimatmålet för inrikes transporter och minska växthusgasutsläppen med 70 procent till 2030 (jmf 2010) beskriver färdplanen hur man måste arbeta med både transporteffektivisering, biodrivmedel och elektrifiering.
Prognosen för hur snabbt elektrifieringen kommer att gå har skrivits upp senaste åren tack vare teknikutvecklingen. Redan finns eldrivna tunga lastbilar för lokal och regional godstrafik på marknaden. För fjärrtransporterna finns flera alternativ under utveckling med lastbilar som kan laddas via stationära snabbladdare eller dynamisk laddning, så kallade elvägar. Dessutom kan bränslecellselektriska lastbilar som tankas med vätgas bli en viktig teknik framöver.
Branschen kommer aktivt arbeta utifrån följande riktlinjer:
- Att upp till 50% av försäljningen av nya tunga lastbilar, över 16 ton, kommer att vara elektriska lastbilar 2030, givet en tillräckligt väl utbyggd infrastruktur.
- Att främja transporteffektiviteten i transportsystemet.
- Att säkerställa att tunga fordon med en förbränningsmotor kan till 100% köras på biodrivmedel.
- Att fortsätta stärka den interna kompetensen gällande ny teknik.
Färdplanen kommer att lämnas över till regeringen och presenteras den 14 oktober. Färdplanen innehåller också krav på att politiken skapar förutsättningar för elektrifieringen.
Det handlar om att bidra med ett aktivt ledarskap och finansiering av utbyggnaden av infrastrukturen med ambitiösa etappmål. Artikeln lyfter fram fem insatser som regeringen behöver vidta för att elektrifieringen ska kunna genomföras på det sätt som föreslås i färdplanen:
- Formulera en huvudstrategi för elektrifierade fjärrtransporter med utgångspunkt i vad som här beskrivits.
- Använd miljöstyrande offentlig upphandling där myndigheter har ett särskilt ansvar för tydliga och offensiva miljö- och klimatkrav i upphandling både för inköp av fordon och för inköp av transporter.
- Behåll miljölastbilspremie och säkerställ erforderlig budget.
- Ta bort elskatten för elektriska bussar och lastbilar.
- Inför en smart miljöstyrande kilometerskatt som omfattar all trafik i Sverige, även utländsk, och som ersätter befintliga skatter och avgifter men med bibehållen miljölastbilspremien.
Läs hela debattartikel: www.di.se/debatt/planera-nu-for-en-snabb-elektrifiering-av-tung-trafik/
Källa: Fossilfritt Sverige
Senaste nyheter
-
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City ZoneNu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-03-02
Lådcykelpool med unikt upplägg startas i LinköpingEn lådcykelpool som kan användas av både boende och anställda lanseras nu i Ebbepark i Linköping.… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-02-19
Östergötlands största laddplats för elbilarLaddplatser där 100 elbilar kan ladda samtidigt installeras just nu utanför fastigheten ”Vita… -
2020-10-19
Göteborg ställer om till elektrifierade transporterTeknologie doktor Anne Piegsa har anställts som processledare och strateg på Business Region… -
2020-10-05
Rekordstort intresse för biogas i SverigeIntresset för biogas är större än någonsin, inom flera sektorer. Biogasanvändningen ökade med 7… -
2020-09-25
Hälften av alla lastbilar ska vara elektriska 203050 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och… -
2020-02-03
Gröna Bilister lanserar elbilskampanjIdag lanseras Fixa Elbil, en upplysningskampanj i samarbete med Gröna Bilister som sedan 1994 har… -
2020-01-13
Krav om fossilfritt vid offentlig upphandling av bilarGröna Bilister har svarat på regeringens remiss om miljö- och säkerhetskrav för myndigheters bilar.… -
2019-11-20
Ny rapport om omställningen till fossilfri trafik i SverigeKommunerna är nyckelspelare i omställningen till fossilfri trafik. Idag presenterar Gröna Bilister…