Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Avgasfri bilism – om regeringen vill

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister240x65gjgheha.jpg

Regeringen har anslagit 200 miljoner kronor till supermiljöbilspremien, som går till elbilar och laddhybrider. Premien löper till år 2014 och räcker till 5000 bilar, men första halvåret utnyttjades bara 96 premier, varav 16 privatpersoner. Nu är det dags för regeringen att ta nästa steg för att faktiskt få den omställning till avgasfri bilism som man utlovat. 1. Stärkt stöd för elbilar. I Norge har nya bilar en hög registreringsskatt, som elbilar slipper. På Island momsbefrias elbilarna. I Frankrike har de klimatmässigt bästa bilarna en rejäl bonus medan de sämsta har en rejäl straffpeng, en ”malus” - balanserat för statskassan och accepterat av bilhandeln. Det är hög tid att ta efter dessa exempel och återta täten i omställningen till hållbar bilism. 2. Bygg ut snabbladdningen. För att elbilen ska slå igenom behövs också snabbladdare, där bilen laddas på 20 minuter. I Danmark är batteriutbytesstationer på väg att etableras var femte mil längs alla större vägar, och ABB installerar 200 i lilla Estland men har nästan inga svenska beställningar från den svenska hemmamarknaden. Staten behöver delfinansiera snabbladdare cirka var tionde mil på det större vägnätet, och i alla större städer. 3. Upphandla elbilar. Statliga myndigheter är ålagda att enbart köpa och leasa miljöbilar, men inom miljöbilssegmentet görs ingen åtskillnad. Det går lika bra att köpa en snåldiesel som en elbil, och andelen fossilbränslebilar ökar nu, tvärtemot regeringens mål. Regeringen bör komplettera förordningen med att minst 25% av bilarna ska vara laddbara, vilket successivt höjs. Samma regler bör också gälla de statliga bolagen. 4. Intensifiera forskningen. Utvecklingen av elbilar, batterier och laddteknik går så rasande snabbt att det som var bäst för tre år sen är omodernt idag. För att kunna kanalisera detta till exportinkomster, arbetstillfällen och en ledande hemmamarknad måste Sverige stötta forskningen mer, och det batteriutvecklingsstöd som nyligen introducerades behöver kompletteras. Detta är särskilt viktigt när vi nu genom NEVS-Saab får en tillverkare som helt fokuserar på elbilar. 5. Samordna insatserna. Staten har genom Energimyndigheten anslagit 62 miljoner kronor till en särskild elbilsupphandling, med delfinansiering som mycket påminner om Supermiljöbilspremien. Därtill finns en rad olika projekt som syftar till att påskynda elbilsomställningen, men samordningen brister och effektiviteten blir lidande. Elbilsomställningen var regeringens mest konkreta vallöfte på miljösidan. Det vore dumt att låta satsningen bli ett fiasko. Mattias Goldmann

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Avgasfri bilism – om regeringen vill

2012-07-30
Regeringen har anslagit 200 miljoner kronor till supermiljöbilspremien, som går till elbilar och laddhybrider. Premien löper till år 2014 och räcker till 5000 bilar, men första halvåret utnyttjades bara 96 premier, varav 16 privatpersoner. Nu är det dags för regeringen att ta nästa steg för att faktiskt få den omställning till avgasfri bilism som man utlovat.

1. Stärkt stöd för elbilar. I Norge har nya bilar en hög registreringsskatt, som elbilar slipper. På Island momsbefrias elbilarna. I Frankrike har de klimatmässigt bästa bilarna en rejäl bonus medan de sämsta har en rejäl straffpeng, en ”malus” - balanserat för statskassan och accepterat av bilhandeln. Det är hög tid att ta efter dessa exempel och återta täten i omställningen till hållbar bilism.

2. Bygg ut snabbladdningen. För att elbilen ska slå igenom behövs också snabbladdare, där bilen laddas på 20 minuter. I Danmark är batteriutbytesstationer på väg att etableras var femte mil längs alla större vägar, och ABB installerar 200 i lilla Estland men har nästan inga svenska beställningar från den svenska hemmamarknaden. Staten behöver delfinansiera snabbladdare cirka var tionde mil på det större vägnätet, och i alla större städer.

3. Upphandla elbilar. Statliga myndigheter är ålagda att enbart köpa och leasa miljöbilar, men inom miljöbilssegmentet görs ingen åtskillnad. Det går lika bra att köpa en snåldiesel som en elbil, och andelen fossilbränslebilar ökar nu, tvärtemot regeringens mål. Regeringen bör komplettera förordningen med att minst 25% av bilarna ska vara laddbara, vilket successivt höjs. Samma regler bör också gälla de statliga bolagen.

4. Intensifiera forskningen. Utvecklingen av elbilar, batterier och laddteknik går så rasande snabbt att det som var bäst för tre år sen är omodernt idag. För att kunna kanalisera detta till exportinkomster, arbetstillfällen och en ledande hemmamarknad måste Sverige stötta forskningen mer, och det batteriutvecklingsstöd som nyligen introducerades behöver kompletteras. Detta är särskilt viktigt när vi nu genom NEVS-Saab får en tillverkare som helt fokuserar på elbilar.

5. Samordna insatserna. Staten har genom Energimyndigheten anslagit 62 miljoner kronor till en särskild elbilsupphandling, med delfinansiering som mycket påminner om Supermiljöbilspremien. Därtill finns en rad olika projekt som syftar till att påskynda elbilsomställningen, men samordningen brister och effektiviteten blir lidande.

Elbilsomställningen var regeringens mest konkreta vallöfte på miljösidan. Det vore dumt att låta satsningen bli ett fiasko.

Mattias Goldmann

Senaste nyheter