Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Svensk fågel året om

https://www.klimatsmart.se/images/news/svensk_fagel1.gif

Försäljningen av kyckling under julhelgerna har ökat de senaste åren, kalkon ses som ett bra alternativ under mellandagarna och kyckling har börjat användas för nyårsmiddagen. Då kyckling numer även säljer bra under vintern har den seglat upp som en ny favorit under julen. - Man märker att all handel numer återgår till ”det normala” mycket snabbare efter jul än tidigare. Den traditionella julmaten har helt enkelt en kortare säsong nuförtiden. En tydlig trend är att kalkon för varje år ökar sin försäljning under julen. Själv ställer jag till med en stor fågelmiddag varje december tillsammans med släkten, säger Anders R. Karlsson, produktchef på City Gross/BergendahlsGruppen. Anders R. Karlsson märker tydligt av svenskarnas ökade efterfrågan på kyckling. - Kyckling går bra under hela året nuförtiden. Framförallt säljs det mer styckade detaljer av kyckling och kalkon. Marinerad kyckling säljer också bra året om. Jag tror att fågel ses som gott, enkelt och nyttigt av många konsumenter. Svenskar har också lärt sig att grilla kyckling på sommaren vilket jag tror bidrar till att konsumtionen ökar totalt. City Gross/BergendahlsGruppen jobbar mycket med att lyfta fram svenska råvaror. All färsk fågel de säljer är svensk och i butikerna finns det väl tilltagna avdelningar för detta. Nästan varje vecka annonserar de om kyckling och inför större helger lyfter de fram kalkon som festmat. De ser att svensk kyckling uppskattas av de svenska konsumenterna. - Vår försäljning av svensk fågel har ökat under de senaste åren och vi ser också en fortsatt ökning. Vi tycker oss se en tydlig trend att fler och fler konsumenter väljer det svenska alternativet. Främsta fördelarna med svensk fågel är självklart kvaliteten och det breda sortimentet, men också den goda djurhållningen vilket många konsumenter bryr sig om. Fördubblad julförsäljning Svenskar äter allt mer kalkon kring jul och väljer det vita, nyttiga, köttet framför det traditionella fläskstinna julbordet. Ingelsta Kalkon ser en ökning av försäljningen på femtio procent under december och har även stadigt ökat sin försäljning de senaste åren. Numer erbjuder de dessutom svenska julfirare klassiker som pressylta, korvar, köttbullar, och en ”julskinka” av kalkonstek. Utöver detta så anammar allt fler den amerikanska/engelska traditionen med helstekt kalkon. Kyckling blir också allt populärare, vilket även syns under vintermånaderna. Konsumtionen av kyckling har ökat med 3,1 procent under de tio första månaderna av 2009.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Svensk fågel året om

2009-12-16
Försäljningen av kyckling under julhelgerna har ökat de senaste åren, kalkon ses som ett bra alternativ under mellandagarna och kyckling har börjat användas för nyårsmiddagen. Då kyckling numer även säljer bra under vintern har den seglat upp som en ny favorit under julen.

- Man märker att all handel numer återgår till ”det normala” mycket snabbare efter jul än tidigare. Den traditionella julmaten har helt enkelt en kortare säsong nuförtiden. En tydlig trend är att kalkon för varje år ökar sin försäljning under julen. Själv ställer jag till med en stor fågelmiddag varje december tillsammans med släkten, säger Anders R. Karlsson, produktchef på City Gross/BergendahlsGruppen.

Anders R. Karlsson märker tydligt av svenskarnas ökade efterfrågan på kyckling.

- Kyckling går bra under hela året nuförtiden. Framförallt säljs det mer styckade detaljer av kyckling och kalkon. Marinerad kyckling säljer också bra året om. Jag tror att fågel ses som gott, enkelt och nyttigt av många konsumenter. Svenskar har också lärt sig att grilla kyckling på sommaren vilket jag tror bidrar till att konsumtionen ökar totalt.
City Gross/BergendahlsGruppen jobbar mycket med att lyfta fram svenska råvaror. All färsk fågel de säljer är svensk och i butikerna finns det väl tilltagna avdelningar för detta. Nästan varje vecka annonserar de om kyckling och inför större helger lyfter de fram kalkon som festmat. De ser att svensk kyckling uppskattas av de svenska konsumenterna.

- Vår försäljning av svensk fågel har ökat under de senaste åren och vi ser också en fortsatt ökning. Vi tycker oss se en tydlig trend att fler och fler konsumenter väljer det svenska alternativet. Främsta fördelarna med svensk fågel är självklart kvaliteten och det breda sortimentet, men också den goda djurhållningen vilket många konsumenter bryr sig om.

Fördubblad julförsäljning
Svenskar äter allt mer kalkon kring jul och väljer det vita, nyttiga, köttet framför det traditionella fläskstinna julbordet. Ingelsta Kalkon ser en ökning av försäljningen på femtio procent under december och har även stadigt ökat sin försäljning de senaste åren. Numer erbjuder de dessutom svenska julfirare klassiker som pressylta, korvar, köttbullar, och en ”julskinka” av kalkonstek. Utöver detta så anammar allt fler den amerikanska/engelska traditionen med helstekt kalkon.

Kyckling blir också allt populärare, vilket även syns under vintermånaderna. Konsumtionen av kyckling har ökat med 3,1 procent under de tio första månaderna av 2009.

Senaste nyheter