Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Försäljningen av KRAV-märkt julskinka ökar kraftigt

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav-julskinka250x141.jpg

Försäljningen av KRAV-märkt julskinka är på väg uppåt. De senaste två åren har försäljningen i butik ökat med cirka 25 procent varje år, både när det gäller volym och försäljningsvärde. Det visar statistik från analysföretaget Nielsen. Samtliga livsmedelskedjor har i år köpt in KRAV-märkt julskinka, som därmed kommer att finnas i många fler butiker än i fjol. – Det är en glädjande utveckling, särskilt som skinkorna kommer från hållbart uppfödda grisar som har fått leva ett naturligt och bra grisliv. De har fått gå ut året runt, fått gyttjebada på sommaren och är uppfödda på KRAV-märkt foder, säger Anita Falkenek, vd på KRAV. KRAV-märkta julskinkor är fria från tillsatt nitrit, ett konserveringsämne ofta i form av natriumnitrit (E250), som i Sverige tillsätts i de flesta julskinkor och charkprodukter. Nitrit ger julskinkor en rosa färg, men är ifrågasatt ur ett hälsoperspektiv. KRAV tillåter därför inte att nitrit tillsätts i julskinkor, charkprodukter eller annan mat. Julskinkor utan tillsatt nitrit får en naturligt grå färg när de tillagas. Medan försäljningen av KRAV-märkta julskinkor ökade med cirka 25 procent i fjol, ökade den totala marknaden för julskinka med cirka 12 procent. Samtidigt minskade försäljningen för EU-ekologiska julskinkor med nästan 5 procent. – Vi har köpt in 20 procent mer KRAV-märkt skinka i år. Dels för att den sålde slut i fjol, dels för att vi räknar med ett större julfirande i år med fler som samlas. De som köper KRAV-märkt skinka vet ofta när de kommer till butiken vad de vill ha. De är ofta medvetna konsumenter, säger Andreas Söderström, miljöansvarig på ICA Maxi i Östersund. Även om försäljningen av KRAV-märkta skinkor ökar kraftigt har ökningen skett från en låg nivå, och försäljningsandelen för KRAV-märkta julskinkor är fortfarande endast cirka en procent av den totala försäljningen. I fjol tog de gråa KRAV-märkta skinkorna snabbt slut. Om de skulle ta slut även i år, kan alternativet vara att köpa en ekologisk skinka gjord på KRAV-certifierad råvara. Detta redovisas på förpackningens ingrediensförteckning. För att förlänga hållbarheten på julskinka, ska man inte låta den stå framme i rumstemperatur för länge, och inte heller plocka den ut och in ur kylskåpet för många gånger. Kylskåpets temperatur bör vara högst +4˚C.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Försäljningen av KRAV-märkt julskinka ökar kraftigt

2021-12-03
Ekologisk KRAV-märkt julskinka
Försäljningen av KRAV-märkt julskinka är på väg uppåt. De senaste två åren har försäljningen i butik ökat med cirka 25 procent varje år, både när det gäller volym och försäljningsvärde. Det visar statistik från analysföretaget Nielsen. Samtliga livsmedelskedjor har i år köpt in KRAV-märkt julskinka, som därmed kommer att finnas i många fler butiker än i fjol.

– Det är en glädjande utveckling, särskilt som skinkorna kommer från hållbart uppfödda grisar som har fått leva ett naturligt och bra grisliv. De har fått gå ut året runt, fått gyttjebada på sommaren och är uppfödda på KRAV-märkt foder, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

KRAV-märkta julskinkor är fria från tillsatt nitrit, ett konserveringsämne ofta i form av natriumnitrit (E250), som i Sverige tillsätts i de flesta julskinkor och charkprodukter. Nitrit ger julskinkor en rosa färg, men är ifrågasatt ur ett hälsoperspektiv. KRAV tillåter därför inte att nitrit tillsätts i julskinkor, charkprodukter eller annan mat. Julskinkor utan tillsatt nitrit får en naturligt grå färg när de tillagas.

Medan försäljningen av KRAV-märkta julskinkor ökade med cirka 25 procent i fjol, ökade den totala marknaden för julskinka med cirka 12 procent. Samtidigt minskade försäljningen för EU-ekologiska julskinkor med nästan 5 procent.

– Vi har köpt in 20 procent mer KRAV-märkt skinka i år. Dels för att den sålde slut i fjol, dels för att vi räknar med ett större julfirande i år med fler som samlas. De som köper KRAV-märkt skinka vet ofta när de kommer till butiken vad de vill ha. De är ofta medvetna konsumenter, säger Andreas Söderström, miljöansvarig på ICA Maxi i Östersund.

Även om försäljningen av KRAV-märkta skinkor ökar kraftigt har ökningen skett från en låg nivå, och försäljningsandelen för KRAV-märkta julskinkor är fortfarande endast cirka en procent av den totala försäljningen.

I fjol tog de gråa KRAV-märkta skinkorna snabbt slut. Om de skulle ta slut även i år, kan alternativet vara att köpa en ekologisk skinka gjord på KRAV-certifierad råvara. Detta redovisas på förpackningens ingrediensförteckning.

För att förlänga hållbarheten på julskinka, ska man inte låta den stå framme i rumstemperatur för länge, och inte heller plocka den ut och in ur kylskåpet för många gånger. Kylskåpets temperatur bör vara högst +4˚C.
Källa: KRAV

Senaste nyheter