Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

BLICC: klimatrisken måste adresseras

https://www.klimatsmart.se/images/news/blicc200x93b.gif

Hela klimatfrågan handlar ytterst om riskhantering skriver 6 VD:ar i nätverket BLICC på Dagens Industris debattsida i lördags. Orsaken är att det inte finns några absoluta sanningar på detta område. Osäkerheten är fortfarande betydande kring exakt hur känsligt klimatsystemet är för. Men riskerna kan ingen förneka och åtgärder för att begränsa CO2-utsläppen skall ses i samma ljus som vi tecknar försäkringar mot andra risker. För företag som varje dag arbetar med riskvärderingar är det inte konstigt att agera, även om det inte råder 100 % visshet om en hotbild. - För oss i företagsnätverket BLICC har klimatfrågan hela tiden varit en fråga om traditionell riskhantering, Vi inom BLICC har stakat ut vår riktning och planerar åtgärder som leder till minskad klimatpåverkan som överstiger den nivå som världens ledare inte kunde enas om, skriver VD:arna i BLICC. - Som företag tar vi ansvar och utvecklar vår verksamhet mot minskad klimatpåverkan. Vi har kommit fram till att det är både etiskt och strategiskt riktigt att bryta sambandet mellan våra verksamheter och klimatpåverkan. Men det räcker inte. Alla måste dra åt samma håll. Det finns inget idag som visar på att hotet mot klimatet har minskat, riskerna kvarstår, fortsätter VD:arna. - Vi kan visa att ett aktivt klimatarbete är ekonomisk lönsamt och en självklar del av varje företags framtida utveckling – oavsett om havsytan höjs två eller sju meter, avslutar VD:arna. De VD:ar som signerat debattartikeln är Anders Strålman, VD och koncernchef i Axfood, Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige , Anders Egelrud, VD Fortum Värme, Johan Skoglund, VD JM, Luisa Delgado, VD Procter & Gamble Norden samt Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan. För ytterligare information, kontakta: Nina Ekelund, projektledare, BLICC, 08-454 06 04, 070-221 73 28, nina.ekelund@blicc.se Business Leaders Initiative on Climate Change (BLICC), startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för att minska sin egen klimatpåverkan och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Axfood, Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum, JM, MTG, Procter & Gamble, Svenska Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). BLICC projektleds av Respect. Läs mer på www.blicc.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

BLICC: klimatrisken måste adresseras

2010-03-08
Hela klimatfrågan handlar ytterst om riskhantering skriver 6 VD:ar i nätverket BLICC på Dagens Industris debattsida i lördags. Orsaken är att det inte finns några absoluta sanningar på detta område. Osäkerheten är fortfarande betydande kring exakt hur känsligt klimatsystemet är för. Men riskerna kan ingen förneka och åtgärder för att begränsa CO2-utsläppen skall ses i samma ljus som vi tecknar försäkringar mot andra risker. För företag som varje dag arbetar med riskvärderingar är det inte konstigt att agera, även om det inte råder 100 % visshet om en hotbild.

- För oss i företagsnätverket BLICC har klimatfrågan hela tiden varit en fråga om traditionell riskhantering, Vi inom BLICC har stakat ut vår riktning och planerar åtgärder som leder till minskad klimatpåverkan som överstiger den nivå som världens ledare inte kunde enas om, skriver VD:arna i BLICC.

- Som företag tar vi ansvar och utvecklar vår verksamhet mot minskad klimatpåverkan. Vi har kommit fram till att det är både etiskt och strategiskt riktigt att bryta sambandet mellan våra verksamheter och klimatpåverkan. Men det räcker inte. Alla måste dra åt samma håll. Det finns inget idag som visar på att hotet mot klimatet har minskat, riskerna kvarstår, fortsätter VD:arna.

- Vi kan visa att ett aktivt klimatarbete är ekonomisk lönsamt och en självklar del av varje företags framtida utveckling – oavsett om havsytan höjs två eller sju meter, avslutar VD:arna.

De VD:ar som signerat debattartikeln är Anders Strålman, VD och koncernchef i Axfood, Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige , Anders Egelrud, VD Fortum Värme, Johan Skoglund, VD JM, Luisa Delgado, VD Procter & Gamble Norden samt Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan.

För ytterligare information, kontakta:
Nina Ekelund, projektledare, BLICC, 08-454 06 04, 070-221 73 28, nina.ekelund@blicc.se

Business Leaders Initiative on Climate Change (BLICC), startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för att minska sin egen klimatpåverkan och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Axfood, Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum, JM, MTG, Procter & Gamble, Svenska Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). BLICC projektleds av Respect. Läs mer på www.blicc.se.
Källa: BLICC

Senaste nyheter