Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

4 av 5 har ovetandes använt kolkraft

https://www.klimatsmart.se/images/news/neova220x44b.gif

Årets långa och kalla vinter gör att svenska folket förbrukar mer energi än vanligt. Men var denna extra energi, så kallad toppkraft, kommer ifrån är en gåta för de flesta husägare, framför allt för de kvinnliga och unga. Endast var femte husägare vet att toppkraft på marginalen kommer från elström vunnen ur kolkraft. Den energikälla som samma husägare också anser vara mest skadlig för miljön. Det visar en ny undersökning från bioenergiföretaget Neova. Undersökningen, som genomfördes i februari 2010 bland över 1000 svenska husägare, visar också: • Hela 29 procent av de yngre husägarna (under 35 år) är okunniga i toppkraftsfrågan. De vågar sig inte ens på en gissning om var extra energi hämtas från till deras villa. • Husägare på landsort är kunskapsmässigt överlägsna husägare i storstadsområden i frågan om toppkraft. Hela 19 procent av de boende på landsbygden vet att toppkraft hämtas från kolkraft jämfört med endast 10 procent av storstadsborna. • Direktverkande el anses vara den miljömässigt sämsta energikällan. • Paradoxalt nog anses de eldrivna bergvärmepumparna vara de bästa. - Det är oroväckande att den yngre generationen är så dåligt informerade kring dessa miljö- och klimatfrågor. Det är ju ändå de som i framtiden är tvungna att ta konsekvenserna av hur vi agerar idag. Det är uppenbart att det finns ett stort och viktigt informationsbehov att fylla i frågan om de svenska hushållens energivanor. Vi tänker anstränga oss för att ta vårt ansvar i denna fråga, säger Niklas Engström på bioenergiföretaget Neova. Beskrivning av undersökningen: Undersökningen har genomförts av analysföretaget Brand Insight på uppdrag av Neova. De som deltagit i undersökningen är representativt utvalda personer i Sverige mellan 25-75 år. Samtliga respondenter är boende i fristående hus och involverade i beslutet av energiform för uppvärmning av hushållet. Undersökningen genomfördes under februari 2010 via en såväl kvalitativ som kvantitativ webbaserad enkät. Totalt ingår svaren från 1012 svenska villaägare, varav 53 procent var kvinnor och 47 procent var män. Samtliga delgrupper som det refereras till i underökningen bedöms ha en tillräckligt stor bas för att dra säkra slutsatser. För mer information om undersökningen: Niklas Engström, Affärsområdeschef Neova pellets, 0703-25 41 15. Email: niklas.engstrom@neova.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

4 av 5 har ovetandes använt kolkraft

2010-03-17
Årets långa och kalla vinter gör att svenska folket förbrukar mer energi än vanligt. Men var denna extra energi, så kallad toppkraft, kommer ifrån är en gåta för de flesta husägare, framför allt för de kvinnliga och unga. Endast var femte husägare vet att toppkraft på marginalen kommer från elström vunnen ur kolkraft. Den energikälla som samma husägare också anser vara mest skadlig för miljön. Det visar en ny undersökning från bioenergiföretaget Neova.
Undersökningen, som genomfördes i februari 2010 bland över 1000 svenska husägare, visar också:

• Hela 29 procent av de yngre husägarna (under 35 år) är okunniga i toppkraftsfrågan. De vågar sig inte ens på en gissning om var extra energi hämtas från till deras villa.
• Husägare på landsort är kunskapsmässigt överlägsna husägare i storstadsområden i frågan om toppkraft. Hela 19 procent av de boende på landsbygden vet att toppkraft hämtas från kolkraft jämfört med endast 10 procent av storstadsborna.
• Direktverkande el anses vara den miljömässigt sämsta energikällan.
• Paradoxalt nog anses de eldrivna bergvärmepumparna vara de bästa.

- Det är oroväckande att den yngre generationen är så dåligt informerade kring dessa miljö- och klimatfrågor. Det är ju ändå de som i framtiden är tvungna att ta konsekvenserna av hur vi agerar idag. Det är uppenbart att det finns ett stort och viktigt informationsbehov att fylla i frågan om de svenska hushållens energivanor. Vi tänker anstränga oss för att ta vårt ansvar i denna fråga, säger Niklas Engström på bioenergiföretaget Neova.

Beskrivning av undersökningen:
Undersökningen har genomförts av analysföretaget Brand Insight på uppdrag av Neova. De som deltagit i undersökningen är representativt utvalda personer i Sverige mellan 25-75 år. Samtliga respondenter är boende i fristående hus och involverade i beslutet av energiform för uppvärmning av hushållet. Undersökningen genomfördes under februari 2010 via en såväl kvalitativ som kvantitativ webbaserad enkät. Totalt ingår svaren från 1012 svenska villaägare, varav 53 procent var kvinnor och 47 procent var män. Samtliga delgrupper som det refereras till i underökningen bedöms ha en tillräckligt stor bas för att dra säkra slutsatser.

För mer information om undersökningen:
Niklas Engström, Affärsområdeschef Neova pellets, 0703-25 41 15.
Email: niklas.engstrom@neova.se
Källa: Neova

Senaste nyheter