
Redaktör:
Jens Ljunggren
Visioner för framtidens tåg
2010-01-13

Miljöpartiets Karin Svensson Smith och Carl Schlyter presenterar gröna visioner för framtidens europeiska tågnät; snabba och bekväma tågförbindelser som kan konkurrera ut flyget och göra resandet klimatsmart.
På en pressträff under Transportforskningsdagarna i Linköping presenterar riksdagsledamoten Karin Svensson Smith och EU-parlamentarikern Carl Schlyter en grön politik för det Europeiska tågnätet.
Sammanfattning:
Flyget och särskilt dess lågprisvariant har öppnat nya möjligheter och skapat nya vanor. Affärsmän, politiker och tjänstemän fyller Europas avgångshallar, vanligt folk kan fara på nöjestur till utländska storstäder över en helg och väljer alltmer avlägsna semestermål.
Haken är att detta är helt oförenligt med klimatmålen, det visar kurvorna över utvecklingen. Flyget har nämligen mycket begränsade möjligheter att bli miljövänligare.
Lyckligtvis finns det alternativ. Här i Europa har länder som Frankrike, Spanien och Tyskland visat vägen med sina höghastighetståg. Andra har följt deras exempel eller har mer eller mindre avancerade planer. Förverkligas dessa kommer vår kontinent att täckas av ett omfattande bannät för hastigheter på 250 km/h eller mer, och därmed kan man även från ett utkantsland som Sverige nå de viktigaste destinationerna på rimlig tid, särskilt om även nattågen utvecklas och blir betydligt snabbare, som i Kina. Vår folder ger några konkreta exempel på detta. De visar också vilken kraft det är i järnvägsutbyggnaden världen över. På långa avstånd kan tåget förvisso inte tävla med flyget när det gäller restid, men andra världsdelar och kulturer kommer fortfarande att ligga inom räckhåll för oss.
En förutsättning är kloka politiska beslut om en snabb och kraftfull utbyggnad av järnvägen i allmänhet och höghastighetsbanor i synnerhet. En aktuell utredning har påvisat realismen i detta för Sveriges del. Men det handlar om ett europeiskt nät och det krävs en mängd åtgärder på både nationell och överstatlig nivå.
Vårt fokus ligger här på personresor mellan länder, men höghastighetsbanorna har tills vidare sin största betydelse för resor inom ett land. Mycket viktigt är att de på andra spår skapar ökat utrymme för kortväga resor och för godstransporter.
Läs broschyren Med gröna tåget ut i Europa på: mp.se/files/186400-186499/file_186416.pdf
På en pressträff under Transportforskningsdagarna i Linköping presenterar riksdagsledamoten Karin Svensson Smith och EU-parlamentarikern Carl Schlyter en grön politik för det Europeiska tågnätet.
Sammanfattning:
Flyget och särskilt dess lågprisvariant har öppnat nya möjligheter och skapat nya vanor. Affärsmän, politiker och tjänstemän fyller Europas avgångshallar, vanligt folk kan fara på nöjestur till utländska storstäder över en helg och väljer alltmer avlägsna semestermål.
Haken är att detta är helt oförenligt med klimatmålen, det visar kurvorna över utvecklingen. Flyget har nämligen mycket begränsade möjligheter att bli miljövänligare.
Lyckligtvis finns det alternativ. Här i Europa har länder som Frankrike, Spanien och Tyskland visat vägen med sina höghastighetståg. Andra har följt deras exempel eller har mer eller mindre avancerade planer. Förverkligas dessa kommer vår kontinent att täckas av ett omfattande bannät för hastigheter på 250 km/h eller mer, och därmed kan man även från ett utkantsland som Sverige nå de viktigaste destinationerna på rimlig tid, särskilt om även nattågen utvecklas och blir betydligt snabbare, som i Kina. Vår folder ger några konkreta exempel på detta. De visar också vilken kraft det är i järnvägsutbyggnaden världen över. På långa avstånd kan tåget förvisso inte tävla med flyget när det gäller restid, men andra världsdelar och kulturer kommer fortfarande att ligga inom räckhåll för oss.
En förutsättning är kloka politiska beslut om en snabb och kraftfull utbyggnad av järnvägen i allmänhet och höghastighetsbanor i synnerhet. En aktuell utredning har påvisat realismen i detta för Sveriges del. Men det handlar om ett europeiskt nät och det krävs en mängd åtgärder på både nationell och överstatlig nivå.
Vårt fokus ligger här på personresor mellan länder, men höghastighetsbanorna har tills vidare sin största betydelse för resor inom ett land. Mycket viktigt är att de på andra spår skapar ökat utrymme för kortväga resor och för godstransporter.
Läs broschyren Med gröna tåget ut i Europa på: mp.se/files/186400-186499/file_186416.pdf
Källa: Miljöpartiet
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…