Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Visioner för framtidens tåg

https://www.klimatsmart.se/images/news/tagvision.jpg

Miljöpartiets Karin Svensson Smith och Carl Schlyter presenterar gröna visioner för framtidens europeiska tågnät; snabba och bekväma tågförbindelser som kan konkurrera ut flyget och göra resandet klimatsmart. På en pressträff under Transportforskningsdagarna i Linköping presenterar riksdagsledamoten Karin Svensson Smith och EU-parlamentarikern Carl Schlyter en grön politik för det Europeiska tågnätet. Sammanfattning: Flyget och särskilt dess lågprisvariant har öppnat nya möjligheter och skapat nya vanor. Affärsmän, politiker och tjänstemän fyller Europas avgångshallar, vanligt folk kan fara på nöjestur till utländska storstäder över en helg och väljer alltmer avlägsna semestermål. Haken är att detta är helt oförenligt med klimatmålen, det visar kurvorna över utvecklingen. Flyget har nämligen mycket begränsade möjligheter att bli miljövänligare. Lyckligtvis finns det alternativ. Här i Europa har länder som Frankrike, Spanien och Tyskland visat vägen med sina höghastighetståg. Andra har följt deras exempel eller har mer eller mindre avancerade planer. Förverkligas dessa kommer vår kontinent att täckas av ett omfattande bannät för hastigheter på 250 km/h eller mer, och därmed kan man även från ett utkantsland som Sverige nå de viktigaste destinationerna på rimlig tid, särskilt om även nattågen utvecklas och blir betydligt snabbare, som i Kina. Vår folder ger några konkreta exempel på detta. De visar också vilken kraft det är i järnvägsutbyggnaden världen över. På långa avstånd kan tåget förvisso inte tävla med flyget när det gäller restid, men andra världsdelar och kulturer kommer fortfarande att ligga inom räckhåll för oss. En förutsättning är kloka politiska beslut om en snabb och kraftfull utbyggnad av järnvägen i allmänhet och höghastighetsbanor i synnerhet. En aktuell utredning har påvisat realismen i detta för Sveriges del. Men det handlar om ett europeiskt nät och det krävs en mängd åtgärder på både nationell och överstatlig nivå. Vårt fokus ligger här på personresor mellan länder, men höghastighetsbanorna har tills vidare sin största betydelse för resor inom ett land. Mycket viktigt är att de på andra spår skapar ökat utrymme för kortväga resor och för godstransporter.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Visioner för framtidens tåg

2010-01-13
Miljöpartiets Karin Svensson Smith och Carl Schlyter presenterar gröna visioner för framtidens europeiska tågnät; snabba och bekväma tågförbindelser som kan konkurrera ut flyget och göra resandet klimatsmart.

På en pressträff under Transportforskningsdagarna i Linköping presenterar riksdagsledamoten Karin Svensson Smith och EU-parlamentarikern Carl Schlyter en grön politik för det Europeiska tågnätet.

Sammanfattning:
Flyget och särskilt dess lågprisvariant har öppnat nya möjligheter och skapat nya vanor. Affärsmän, politiker och tjänstemän fyller Europas avgångshallar, vanligt folk kan fara på nöjestur till utländska storstäder över en helg och väljer alltmer avlägsna semestermål.

Haken är att detta är helt oförenligt med klimatmålen, det visar kurvorna över utvecklingen. Flyget har nämligen mycket begränsade möjligheter att bli miljövänligare.

Lyckligtvis finns det alternativ. Här i Europa har länder som Frankrike, Spanien och Tyskland visat vägen med sina höghastighetståg. Andra har följt deras exempel eller har mer eller mindre avancerade planer. Förverkligas dessa kommer vår kontinent att täckas av ett omfattande bannät för hastigheter på 250 km/h eller mer, och därmed kan man även från ett utkantsland som Sverige nå de viktigaste destinationerna på rimlig tid, särskilt om även nattågen utvecklas och blir betydligt snabbare, som i Kina. Vår folder ger några konkreta exempel på detta. De visar också vilken kraft det är i järnvägsutbyggnaden världen över. På långa avstånd kan tåget förvisso inte tävla med flyget när det gäller restid, men andra världsdelar och kulturer kommer fortfarande att ligga inom räckhåll för oss.

En förutsättning är kloka politiska beslut om en snabb och kraftfull utbyggnad av järnvägen i allmänhet och höghastighetsbanor i synnerhet. En aktuell utredning har påvisat realismen i detta för Sveriges del. Men det handlar om ett europeiskt nät och det krävs en mängd åtgärder på både nationell och överstatlig nivå.

Vårt fokus ligger här på personresor mellan länder, men höghastighetsbanorna har tills vidare sin största betydelse för resor inom ett land. Mycket viktigt är att de på andra spår skapar ökat utrymme för kortväga resor och för godstransporter.


Läs broschyren Med gröna tåget ut i Europa på: mp.se/files/186400-186499/file_186416.pdf

Senaste nyheter