Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Värmlandstrafik använder Biorecro

https://www.klimatsmart.se/images/news/biorecro214x120b.jpg

Värmlandstrafik och Nobina tar en ledande position i sitt miljöarbete med hjälp av den nya BECCS-tekniken. Bussarna på Hammarö körs sedan tidigare på biodiesel och grön teknik i bussarna hjälper förarna att spara bränsle. Nu kommer även resten av utsläppen att städas bort ur atmosfären med den nya BECCS-tekniken. Därmed får Hammarötrafiken en tätposition i arbetet med miljövänlig kollektivtrafik. Under 2012 har Värmlandstrafik och entreprenören Nobina 33 bussar som går på förnyelsebart bränsle, RME. Därmed har Värmlandstrafik minskat fossilberoendet med 20 procent. Målet är 30 procent år 2015 och 90 procent år 2020. BECCS-tekniken (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage) är en ny metod där man tar till vara den koldioxid som tidigare fångats upp ur atmosfären av växter och träd. När dessa omvandlas till förnybar el eller biodrivmedel tar man vara på koldioxiden. Sedan komprimeras den och pumpas mer än tusen meter under jorden. Biorecro är ett svenskt start up-företag. Företaget tar bort koldioxid ur atmosfären med BECCS-tekniken. Detta erbjuds som klimatstädning, ett alternativ till klimatkompensation, för företag och organisationer som vill ta sitt klimatansvar. Flertalet miljöorganisationer såsom Världsnaturfonden WWF och Det Naturliga Steget stöder Biorecro och arbetet med BECCS-tekniken. En av förespråkarna är Pär Holmgren, tidigare TV-meteorolog, nu klimatexpert, författare och föreläsare. - Det är viktigt att vi inte bara minskar utsläppen, utan även börjar ta bort koldioxid ur atmosfären. Därför är Värmlandstrafiks och Nobinas insatser avgörande för att vi skall kunna nå klimatmålen. Biorecros klimatstädning med BECCS-tekniken är världsledande på området och ett avgörande redskap för att vända utvecklingen i rätt riktning, säger Pär Holmgren. - Vi har valt denna typ av klimatkompensation då den har flera fördelar gentemot andra metoder. BECCS-tekniken ger direkt effekt, legitimerar inte användning av fossila energikällor och ger samtidigt möjlighet till minusutsläpp, säger Nobinas miljöchef Sofia Svensson. - Hammarötrafiken är ett bra exempel på hur kollektivtrafiken kan göras klimatneutral, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull. Dessutom vet vi den exakta kostnaden, som uppgår till 2,9 miljoner kronor per år eller 2 kronor och 20 öre per kilometer. De elva hammaröbussarna går 12 000 mil per buss och år. Nobinas områdeschef Lennart Salomonsson säger att klimatstädning är en global angelägenhet. - Genom samarbetet med Värmlandstrafik tar vi en tätposition i branschen och även internationellt, när vi använder den här nya tekniken. - Tack vare Värmlandstrafik och Nobinas initiativ kan vi accelerera vårt arbete med att ta bort koldioxid ur atmosfären. Vi är glada att de visar ledarskap genom sitt klimatarbete och tar sitt ansvar fullt ut med hjälp av oss, säger Biorecros vd Henrik Karlsson.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Värmlandstrafik använder Biorecro

2012-11-19
Värmlandstrafik och Nobina tar en ledande position i sitt miljöarbete med hjälp av den nya BECCS-tekniken. Bussarna på Hammarö körs sedan tidigare på biodiesel och grön teknik i bussarna hjälper förarna att spara bränsle. Nu kommer även resten av utsläppen att städas bort ur atmosfären med den nya BECCS-tekniken. Därmed får Hammarötrafiken en tätposition i arbetet med miljövänlig kollektivtrafik.

Under 2012 har Värmlandstrafik och entreprenören Nobina 33 bussar som går på förnyelsebart bränsle, RME. Därmed har Värmlandstrafik minskat fossilberoendet med 20 procent. Målet är 30 procent år 2015 och 90 procent år 2020.

BECCS-tekniken (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage) är en ny metod där man tar till vara den koldioxid som tidigare fångats upp ur atmosfären av växter och träd. När dessa omvandlas till förnybar el eller biodrivmedel tar man vara på koldioxiden. Sedan komprimeras den och pumpas mer än tusen meter under jorden.

Biorecro är ett svenskt start up-företag. Företaget tar bort koldioxid ur atmosfären med BECCS-tekniken. Detta erbjuds som klimatstädning, ett alternativ till klimatkompensation, för företag och organisationer som vill ta sitt klimatansvar.

Flertalet miljöorganisationer såsom Världsnaturfonden WWF och Det Naturliga Steget stöder Biorecro och arbetet med BECCS-tekniken. En av förespråkarna är Pär Holmgren, tidigare TV-meteorolog, nu klimatexpert, författare och föreläsare.

- Det är viktigt att vi inte bara minskar utsläppen, utan även börjar ta bort koldioxid ur atmosfären. Därför är Värmlandstrafiks och Nobinas insatser avgörande för att vi skall kunna nå klimatmålen. Biorecros klimatstädning med BECCS-tekniken är världsledande på området och ett avgörande redskap för att vända utvecklingen i rätt riktning, säger Pär Holmgren.

- Vi har valt denna typ av klimatkompensation då den har flera fördelar gentemot andra metoder. BECCS-tekniken ger direkt effekt, legitimerar inte användning av fossila energikällor och ger samtidigt möjlighet till minusutsläpp, säger Nobinas miljöchef Sofia Svensson.

- Hammarötrafiken är ett bra exempel på hur kollektivtrafiken kan göras klimatneutral, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull. Dessutom vet vi den exakta kostnaden, som uppgår till 2,9 miljoner kronor per år eller 2 kronor och 20 öre per kilometer.

De elva hammaröbussarna går 12 000 mil per buss och år.

Nobinas områdeschef Lennart Salomonsson säger att klimatstädning är en global angelägenhet.

- Genom samarbetet med Värmlandstrafik tar vi en tätposition i branschen och även internationellt, när vi använder den här nya tekniken.

- Tack vare Värmlandstrafik och Nobinas initiativ kan vi accelerera vårt arbete med att ta bort koldioxid ur atmosfären. Vi är glada att de visar ledarskap genom sitt klimatarbete och tar sitt ansvar fullt ut med hjälp av oss, säger Biorecros vd Henrik Karlsson.
Källa: Biorecro

Senaste nyheter