Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Världens första solkraftsdrivna flygplan

https://www.klimatsmart.se/images/news/

I morse fick jag ett trevligt samtal av en lyssnare som heter Lennart och som tyckte vi borde göra mycket mer på allt spännande som händer kring solenergi. Själv var han tex entusiastisk över solvärmekraftverken som byggs i full fart i Spanien för både elproduktion och avsaltning av havsvatten tex. "Hur mycket energi skulle vi inte kunna få om vi satte upp liknande i stor skala i Sahara och hittade lösningar för att föra över energin i stor skala till det energitörstande Europa? ", sa Lennart. Jag håller med honom. När kommer det stora genombrottet? Men veckans mest spektakulära genombrott måste väl ändå sägas vara det solkraftsdrivna flygplanet Solar Impulse som igår gjorde sin lyckade jungfrutur. Visst känner man sig förflyttad tillbaka till flygets pionjärstid när man hör om Bertrand Piccards dröm att kunna flyga jorden runt i sitt flygplan som helt drivs av solkraft. Igår flög det superlätta planet under 87 minuter i klara, schweiziska skyar och Piccard var naturligtvis glad och lättad: - Det var åttiosju mycket känslofyllda minuter efter sju års hårt arbete. Aldrig har ett så stort och lätt flygplan lyckats med det tidigare. Solar Impulse, som är lika långt mellan vingarna som en jumbojet, väger ändå inte mer än en medelstor personbil. På de långa vingarna sitter 12000 solceller som alltså kunde driva planet framåt under en och en halv timme på 1 200 meters höjd- dessutom i stort sett ljudlöst! Nu planerar Piccard för sin jorden runt resa, som han hoppas kunna genomföra 2012. Månne blir detta början på en verkligt grön revolution för flyget?! På Vetenskapsfestivalen i Göteborg om två veckor kommer Klotet att finnas på plats och bland annat fördjupa oss litet i de mest spännande solenergilösningarna. För klart är att tekniken tagit jättekliv de senaste åren. Det är ju just vad som kallats "det spanska solundret" ( som Lennart talade om ) ett exempel på. I soldränkta Andalusien byggs nu det ena solkraftverket efter det andra. En metod är att sätta speglar som samlar in solljuset på höga torn, som utanför Sevilla. Ett annat sätt är att bygga stora parker på marken där speglarna istället ligger i långa rader, som på en högplatå i närheten av Sierra Nevada. (En betydligt mer platskrävande och inte lika snygg lösning, om ni frågar mig. ) Solkraftparken Andasol har långa rader av buktade speglar som samlar solljuset och värmer olja i ett långt rörsystem. Oljan värmer i sin tur vatten som driver en ångturbin. Solkraftverken kopplas sedan till långa rör med olja som de värmer upp, vilken i sin tur värmer vatten- som driver ångturbiner. Ångturbiner som till exempel kommer från Siemens fabrik i Finspång - "en fabrik som plötsligt dignar av beställningar från solkraftsprojekt världen över" skrev SVTs Jens Ergon i en artikel från 2008, och fyllde på med ABB i Ludvikas vision om att bygga solkraftverk i just Sahara. "Företaget går för högtryck för att leverera gigantiska likspänningskablar över hela världen. Elen måste transporteras dit den behövs. Saharaprojektet ser man inte som märkvärdigare än något annat. Förr eller senare lär det bli av. Det är man övertygad om." skrev Jens Ergon. En trevlig vision att ta helg med, tycker ni inte? Gå in på www.sr.se för att se på Solar Impulse jungfruresa.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Världens första solkraftsdrivna flygplan

2010-04-09
I morse fick jag ett trevligt samtal av en lyssnare som heter Lennart och som tyckte vi borde göra mycket mer på allt spännande som händer kring solenergi. Själv var han tex entusiastisk över solvärmekraftverken som byggs i full fart i Spanien för både elproduktion och avsaltning av havsvatten tex. "Hur mycket energi skulle vi inte kunna få om vi satte upp liknande i stor skala i Sahara och hittade lösningar för att föra över energin i stor skala till det energitörstande Europa? ", sa Lennart. Jag håller med honom. När kommer det stora genombrottet?

Men veckans mest spektakulära genombrott måste väl ändå sägas vara det solkraftsdrivna flygplanet Solar Impulse som igår gjorde sin lyckade jungfrutur.

Visst känner man sig förflyttad tillbaka till flygets pionjärstid när man hör om Bertrand Piccards dröm att kunna flyga jorden runt i sitt flygplan som helt drivs av solkraft. Igår flög det superlätta planet under 87 minuter i klara, schweiziska skyar och Piccard var naturligtvis glad och lättad:

- Det var åttiosju mycket känslofyllda minuter efter sju års hårt arbete. Aldrig har ett så stort och lätt flygplan lyckats med det tidigare.

Solar Impulse, som är lika långt mellan vingarna som en jumbojet, väger ändå inte mer än en medelstor personbil. På de långa vingarna sitter 12000 solceller som alltså kunde driva planet framåt under en och en halv timme på 1 200 meters höjd- dessutom i stort sett ljudlöst!

Nu planerar Piccard för sin jorden runt resa, som han hoppas kunna genomföra 2012. Månne blir detta början på en verkligt grön revolution för flyget?!

På Vetenskapsfestivalen i Göteborg om två veckor kommer Klotet att finnas på plats och bland annat fördjupa oss litet i de mest spännande solenergilösningarna. För klart är att tekniken tagit jättekliv de senaste åren. Det är ju just vad som kallats "det spanska solundret" ( som Lennart talade om ) ett exempel på.

I soldränkta Andalusien byggs nu det ena solkraftverket efter det andra. En metod är att sätta speglar som samlar in solljuset på höga torn, som utanför Sevilla.

Ett annat sätt är att bygga stora parker på marken där speglarna istället ligger i långa rader, som på en högplatå i närheten av Sierra Nevada. (En betydligt mer platskrävande och inte lika snygg lösning, om ni frågar mig. ) Solkraftparken Andasol har långa rader av buktade speglar som samlar solljuset och värmer olja i ett långt rörsystem. Oljan värmer i sin tur vatten som driver en ångturbin. Solkraftverken kopplas sedan till långa rör med olja som de värmer upp, vilken i sin tur värmer vatten- som driver ångturbiner.

Ångturbiner som till exempel kommer från Siemens fabrik i Finspång - "en fabrik som plötsligt dignar av beställningar från solkraftsprojekt världen över" skrev SVTs Jens Ergon i en artikel från 2008, och fyllde på med ABB i Ludvikas vision om att bygga solkraftverk i just Sahara. "Företaget går för högtryck för att leverera gigantiska likspänningskablar över hela världen. Elen måste transporteras dit den behövs. Saharaprojektet ser man inte som märkvärdigare än något annat. Förr eller senare lär det bli av. Det är man övertygad om." skrev Jens Ergon. En trevlig vision att ta helg med, tycker ni inte?

Gå in på www.sr.se för att se på Solar Impulse jungfruresa.


Programledare: Marie-Louise Kristola, marie-louise.kristola@sr.se.

Senaste nyheter