Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Vägen framåt för svensk transport

https://www.klimatsmart.se/images/news/vagenframat250x188.png

Transportkorridorer där fordon kopplas samman till konvojer med automatisk körning. Fordon skräddarsydda för transportuppdraget. Dubbelt så pålitliga leveranser som idag, och 40 procent energieffektivare godstransporter. Det är några inslag i FFI:s färdplaner mot 2025, som presenterades vid konferensen Vägen framåt! i Göteborg. I mer än 20 år har staten och industrin samverkat framgångsrikt inom fordonsområdet. När FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) bildades för ett par år sedan gick samarbetet in i en ny fas. Med fokusområden som klimat, miljö och säkerhet satsar staten genom Vinnova och fordonsindustrin en halv årlig miljard var för att främja forskning och utveckling. De övergripande målen är att minska vägtransporternas miljöpåverkan, minimera antalet döda och skadade i trafiken, och stärka den internationella konkurrenskraften. Håkan Ekengren, ny statssekreterare på näringsdepartementet, var tydlig angående det sistnämnda: – Här handlar det i hög grad om landets framtid. Vi måste bli bättre på innovation, och se till att investeringar i forskning och kunskap också leder till tillväxt och bättre konkurrenskraft. Inte desto mindre har FFI-programmen fått en rivstart med 156 konkreta forskningsprojekt, av vilka många rör transporter och tung trafik. På konferensen framställdes FFI som en nära nog världsunik företeelse. – Den största vinsten är att vi nu fått en arena att diskutera de stora och viktiga frågorna på, menade Scanias Lars Stenqvist. Personligen ser jag FFI som en katalysator. Vi har skapat en struktur där vi tillsammans med konkurrenter, myndigheter och akademi kan föra ett resonemang kring Fordonssverige. Volvos Jan-Erik Sundgren spädde på: – FFI är ett måste för att vi ska kunna vara med och konkurrera om de europeiska projekten. Utan en stark hemmabas står vi oss slätt. Om FFI även kompletterades med ett demonstrationsprogram vore vi ännu bättre rustade. De positiva tongångarna kunde inte helt överrösta det faktum att Sverige är ett litet land med begränsade resurser. – Hur mycket pengar vi än satsar på det här kommer vi ända att befinna oss på efterkälken gentemot de stora nationerna, sa Volvos kvalitetschef Paul Welander. Därför måste vi i alla lägen vara lite duktigare och smartare än de andra. Och det tror jag att vi kommer att lyckas med tack vare vår nedärvda förmåga att samverka. En stor del av konferensen ägnades åt att presentera och diskutera de färdplaner som är FFI:s ryggrad. Dessa beskriver tänkta scenarier på områdena energi och miljö, fordons- och trafiksäkerhet, hållbar produktionsteknik och transporteffektivitet fram till 2025 – med 2015 och 2020 som hållpunkter. Enligt FFI kommer större delen av fordonsparken då att vara elektrifierad och hybridiserad. Detta gäller även den tunga trafiken. – Elektrifierade sopbilar, arbetsmaskiner och citybussar är snart ett faktum, trodde Peter Krasche, Energimyndigheten. Ledstjärna är målet med en fordonspark oberoende av fossila bränslen i Sverige 2030. Här handlar det mer om samhällets förmåga att åstadkomma förnybar energi än om fordonsteknik, ansågs det. För en värld utan förbränningsmotorer låter vänta på sig. Åtminstone enligt Scanias Lars Stenqvist: – Jag är övertygad om att förbränningsmotorerna kommer att spela en viktig roll under överskådlig tid. Därför ska vi fortsätta att satsa på dem. I de framtidsvisioner som presenterades sätts stor tillit till datateknik och virtuella verktyg. Ska man tro FFI kommer nya teknologiska lösningar och affärsmodeller innebära att transportsektorn utvidgas med många fler tjänster och aktörer. Inte minst korridorerna kräver en hög grad av service. Det saknades inte påpekanden om det fåfängliga i att försöka se in i framtiden; att det som idag framstår som science fiction imorgon kan vara hopplöst förlegat. Färdplanernas arkitekter och förespråkare menade dock att grundinnehållet står starkt. Eller som Lars Stenqvist uttryckte det: – Energieffektiva fordon behöver vi oavsett vart samhällsutvecklingen bär hän. Skrivet av Hans Nordén på Svensk Åkeritidning.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Vägen framåt för svensk transport

2011-11-03
Transportkorridorer där fordon kopplas samman till konvojer med automatisk körning. Fordon skräddarsydda för transportuppdraget. Dubbelt så pålitliga leveranser som idag, och 40 procent energieffektivare godstransporter. Det är några inslag i FFI:s färdplaner mot 2025, som presenterades vid konferensen Vägen framåt! i Göteborg.

I mer än 20 år har staten och industrin samverkat framgångsrikt inom fordonsområdet. När FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) bildades för ett par år sedan gick samarbetet in i en ny fas. Med fokusområden som klimat, miljö och säkerhet satsar staten genom Vinnova och fordonsindustrin en halv årlig miljard var för att främja forskning och utveckling.

De övergripande målen är att minska vägtransporternas miljöpåverkan, minimera antalet döda och skadade i trafiken, och stärka den internationella konkurrenskraften. Håkan Ekengren, ny statssekreterare på näringsdepartementet, var tydlig angående det sistnämnda:

– Här handlar det i hög grad om landets framtid. Vi måste bli bättre på innovation, och se till att investeringar i forskning och kunskap också leder till tillväxt och bättre konkurrenskraft.

Inte desto mindre har FFI-programmen fått en rivstart med 156 konkreta forskningsprojekt, av vilka många rör transporter och tung trafik.

På konferensen framställdes FFI som en nära nog världsunik företeelse.

– Den största vinsten är att vi nu fått en arena att diskutera de stora och viktiga frågorna på, menade Scanias Lars Stenqvist. Personligen ser jag FFI som en katalysator. Vi har skapat en struktur där vi tillsammans med konkurrenter, myndigheter och akademi kan föra ett resonemang kring Fordonssverige.

Volvos Jan-Erik Sundgren spädde på:

– FFI är ett måste för att vi ska kunna vara med och konkurrera om de europeiska projekten. Utan en stark hemmabas står vi oss slätt. Om FFI även kompletterades med ett demonstrationsprogram vore vi ännu bättre rustade.

De positiva tongångarna kunde inte helt överrösta det faktum att Sverige är ett litet land med begränsade resurser.

– Hur mycket pengar vi än satsar på det här kommer vi ända att befinna oss på efterkälken gentemot de stora nationerna, sa Volvos kvalitetschef Paul Welander. Därför måste vi i alla lägen vara lite duktigare och smartare än de andra. Och det tror jag att vi kommer att lyckas med tack vare vår nedärvda förmåga att samverka.

En stor del av konferensen ägnades åt att presentera och diskutera de färdplaner som är FFI:s ryggrad. Dessa beskriver tänkta scenarier på områdena energi och miljö, fordons- och trafiksäkerhet, hållbar produktionsteknik och transporteffektivitet fram till 2025 – med 2015 och 2020 som hållpunkter. Enligt FFI kommer större delen av fordonsparken då att vara elektrifierad och hybridiserad. Detta gäller även den tunga trafiken.

– Elektrifierade sopbilar, arbetsmaskiner och citybussar är snart ett faktum, trodde Peter Krasche, Energimyndigheten.

Ledstjärna är målet med en fordonspark oberoende av fossila bränslen i Sverige 2030. Här handlar det mer om samhällets förmåga att åstadkomma förnybar energi än om fordonsteknik, ansågs det. För en värld utan förbränningsmotorer låter vänta på sig. Åtminstone enligt Scanias Lars Stenqvist:

– Jag är övertygad om att förbränningsmotorerna kommer att spela en viktig roll under överskådlig tid. Därför ska vi fortsätta att satsa på dem.

I de framtidsvisioner som presenterades sätts stor tillit till datateknik och virtuella verktyg.
Ska man tro FFI kommer nya teknologiska lösningar och affärsmodeller innebära att transportsektorn utvidgas med många fler tjänster och aktörer. Inte minst korridorerna kräver en hög grad av service.

Det saknades inte påpekanden om det fåfängliga i att försöka se in i framtiden; att det som idag framstår som science fiction imorgon kan vara hopplöst förlegat. Färdplanernas arkitekter och förespråkare menade dock att grundinnehållet står starkt. Eller som Lars Stenqvist uttryckte det:

– Energieffektiva fordon behöver vi oavsett vart samhällsutvecklingen bär hän.

Skrivet av Hans Nordén på Svensk Åkeritidning.
Foto: Vinnova

Senaste nyheter