Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Utredning tror inte på fossiloberoende till 2030

https://www.klimatsmart.se/images/news/fossiloberoende250x203.jpg

Idag presenterade Utredningen om fossilfri fordonstrafik sitt betänkande. När utredare Thomas B. Johansson presenterade den i pappersform över tusen sidor långa utredningen var det med optimism – men att nå hela vägen fram till fossiloberoende till 2030 är inte troligt. – Att sätta ett mål på 80 procent är mer realistiskt. Då har man också en viss buffert, säger Thomas B. Johansson. Utredningen, som har pågått under 1,5 år, har tittat på en mängd olika åtgärder för att minska Sveriges beroende av fossila bränslen inom fordonsflottan. På den tunga sidan lyfts längre och tyngre fordon fram. För att minska lastbilstrafiken med 13 procent under dagens nivå, vilket framställs som ett mål, föreslås att 30 procent av transporter med tung lastbil som är över 300 kilometer flyttas över till järnväg och sjöfart till 2030. Till 2050 ska hälften av dessa lastbilstransporter flyttas över till järnväg och sjöfart. Genom att samordna godstransporterna i staden räknar utredningen på att mängden lastbilsrörelser kan minska med 20-30 procent. Dessa åtgärder ska få understöd av generella styrmedel i form av drivmedelsskatter och kilometerskatt – den senare ska utredas både för tunga och lätta fordon, menar Thomas B. Johansson. Även inom stadsplaneringen finns mycket att göra. Ett steg mot en fossilfri fordonsflotta, menar Thomas B. Johansson, är att systematiskt främja gång-, cykel- och kollektivtrafik, vilket kan minska bilberoendet vid resor i och kring städer. När det gäller fordons drivsystem lyfts elektrifiering fram. Det ger avgasfria fordon samtidigt som det bidrar till att minska utsläppen av klimatgaser. – Dessutom skapar det en bullerfri miljö, vilket är attraktivt i städerna. Vi föreslår också nationella samordnare för att få ihop parterna och skapa laddinfrastrukturer och eldrivna vägar, säger Thomas B. Johansson. Biodrivmedel ska också främjas genom att inblandningskvoterna höjs upp mot hundra procent. Dieselskatten bör också höjas till samma nivå som bensinskatten. Det finns en stor potential när det gäller utvecklingen av biodrivmedel. – Till 2030 kan vi från avfall och annan biomassa, som ännu är outnyttjad, skapa 60 terawattimmar biodrivmedel. Utredningen visar på att 90 procent av landets transporter med fjärrlastbilar kan göras med biodrivmedel eller eldrift till 2030. Svensk industri har kompetens som kan bidra med, men också utnyttja av, ett målmedvetet och samordnat klimatarbete inom vägtransportsektorn. Om industrin får möjlighet att utveckla avancerade biodrivmedel kan utbudet av fossilfri energi ökas samtidigt som industrins konkurrenskraft stärks. Samtidigt är det viktigt att främja det arbete runt energieffektivisering, elektrifiering och motorer för biodrivmedel som den svenska fordonsindustrin redan idag utvecklar. – De flesta av våra förslag syftar till att den befintliga forskning och utveckling som bedrivs inom fordons- och processindustrin, säger Thomas B. Johansson. Om målet att jordens medeltemperatur inte ska öka med mer än högst två grader inte ska överskridas blir det nödvändigt att utnyttja parallella åtgärdsstrategier med åtgärder och styrmedel som kompletterar varandra. – En långsiktig utredning av vägtrafikens beskattning kommer att behövas. I takt med att användningen av fossila bränslen minskar kommer också skatteintäkterna därifrån att bli mindre, säger Thomas B. Johansson. Utredningen föreslår också att ett klimatråd, i stil med det redan befintliga Trafiksäkerhertsrådet, införs.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Utredning tror inte på fossiloberoende till 2030

2013-12-16
Idag presenterade Utredningen om fossilfri fordonstrafik sitt betänkande. När utredare Thomas B. Johansson presenterade den i pappersform över tusen sidor långa utredningen var det med optimism – men att nå hela vägen fram till fossiloberoende till 2030 är inte troligt.
– Att sätta ett mål på 80 procent är mer realistiskt. Då har man också en viss buffert, säger Thomas B. Johansson.

Utredningen, som har pågått under 1,5 år, har tittat på en mängd olika åtgärder för att minska Sveriges beroende av fossila bränslen inom fordonsflottan. På den tunga sidan lyfts längre och tyngre fordon fram. För att minska lastbilstrafiken med 13 procent under dagens nivå, vilket framställs som ett mål, föreslås att 30 procent av transporter med tung lastbil som är över 300 kilometer flyttas över till järnväg och sjöfart till 2030. Till 2050 ska hälften av dessa lastbilstransporter flyttas över till järnväg och sjöfart.

Genom att samordna godstransporterna i staden räknar utredningen på att mängden lastbilsrörelser kan minska med 20-30 procent.

Dessa åtgärder ska få understöd av generella styrmedel i form av drivmedelsskatter och kilometerskatt – den senare ska utredas både för tunga och lätta fordon, menar Thomas B. Johansson.

Även inom stadsplaneringen finns mycket att göra. Ett steg mot en fossilfri fordonsflotta, menar Thomas B. Johansson, är att systematiskt främja gång-, cykel- och kollektivtrafik, vilket kan minska bilberoendet vid resor i och kring städer.

När det gäller fordons drivsystem lyfts elektrifiering fram. Det ger avgasfria fordon samtidigt som det bidrar till att minska utsläppen av klimatgaser.
– Dessutom skapar det en bullerfri miljö, vilket är attraktivt i städerna. Vi föreslår också nationella samordnare för att få ihop parterna och skapa laddinfrastrukturer och eldrivna vägar, säger Thomas B. Johansson.

Biodrivmedel ska också främjas genom att inblandningskvoterna höjs upp mot hundra procent. Dieselskatten bör också höjas till samma nivå som bensinskatten. Det finns en stor potential när det gäller utvecklingen av biodrivmedel.
– Till 2030 kan vi från avfall och annan biomassa, som ännu är outnyttjad, skapa 60 terawattimmar biodrivmedel.

Utredningen visar på att 90 procent av landets transporter med fjärrlastbilar kan göras med biodrivmedel eller eldrift till 2030.

Svensk industri har kompetens som kan bidra med, men också utnyttja av, ett målmedvetet och samordnat klimatarbete inom vägtransportsektorn. Om industrin får möjlighet att utveckla avancerade biodrivmedel kan utbudet av fossilfri energi ökas samtidigt som industrins konkurrenskraft stärks. Samtidigt är det viktigt att främja det arbete runt energieffektivisering, elektrifiering och motorer för biodrivmedel som den svenska fordonsindustrin redan idag utvecklar.
– De flesta av våra förslag syftar till att den befintliga forskning och utveckling som bedrivs inom fordons- och processindustrin, säger Thomas B. Johansson.

Om målet att jordens medeltemperatur inte ska öka med mer än högst två grader inte ska överskridas blir det nödvändigt att utnyttja parallella åtgärdsstrategier med åtgärder och styrmedel som kompletterar varandra.

– En långsiktig utredning av vägtrafikens beskattning kommer att behövas. I takt med att användningen av fossila bränslen minskar kommer också skatteintäkterna därifrån att bli mindre, säger Thomas B. Johansson.

Utredningen föreslår också att ett klimatråd, i stil med det redan befintliga Trafiksäkerhertsrådet, införs.
Foto: Svensk Åkeritidning

Senaste nyheter