Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Utredning om tillsynsansvar behövs

https://www.klimatsmart.se/images/news/naturvardsverket5-72x80.gif

Hur tillsynen enligt miljöbalken organiseras behöver utredas grundligt. Liksom fördelningen av ansvar. Det konstaterar Naturvårdsverket i sin årliga redovisning till regeringen. Ett skäl är att kraven på de operativa tillsynsmyndigheternas resurser, kompetens och kontinuitet blir allt högre. Sedan miljöbalken infördes 1999 har det tillkommit närmare ett femtiotal EU-förordningar och ett 30-tal direktiv. Där finns allt oftare bestämmelser som reglerar tillsyn och kontroll. Det är en stor utmaning att med nära 300 operativa tillsynsmyndigheter upprätthålla en rättssäker, likvärdig och effektiv tillsyn i hela landet. I redovisningen tar vi också upp bland annat: - Länsstyrelserna har för lite resurser. Vi föreslår att länsstyrelserna bör få disponera avgiftsintäkterna för operativ tillsyn, alternativt att avgiftsintäkterna i varje län återförs till respektive länsstyrelse genom ”öronmärkta” anslag. - Informationsplikt vissa miljöfarliga verksamheter. Efter den 1 januari 2008, omfattas färre verksamheter av tillstånds- eller anmälningsplikt. Det försvårar för kommunerna att ställa krav om försiktighetsmått vid etablering. Dessutom minskar det vetskapen om vilka miljöfarliga verksamheter som kan behöva mer regelbunden tillsyn. Vi uppmärksammar också att praxis kan hindra åtgärder på förorenad mark. Ett flertal domar under 2010 innebär att verksamhetsutövare kommer att få ett mindre ansvar än tidigare förmodat. Det riskerar att motverka Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas uppdrag att via tillsynen verka för en ökad andel privatfinansierade efterbehandlingar.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Utredning om tillsynsansvar behövs

2012-04-18
Hur tillsynen enligt miljöbalken organiseras behöver utredas grundligt. Liksom fördelningen av ansvar. Det konstaterar Naturvårdsverket i sin årliga redovisning till regeringen.

Ett skäl är att kraven på de operativa tillsynsmyndigheternas resurser, kompetens och kontinuitet blir allt högre.

Sedan miljöbalken infördes 1999 har det tillkommit närmare ett femtiotal EU-förordningar och ett 30-tal direktiv. Där finns allt oftare bestämmelser som reglerar tillsyn och kontroll. Det är en stor utmaning att med nära 300 operativa tillsynsmyndigheter upprätthålla en rättssäker, likvärdig och effektiv tillsyn i hela landet.

I redovisningen tar vi också upp bland annat:
- Länsstyrelserna har för lite resurser. Vi föreslår att länsstyrelserna bör få disponera avgiftsintäkterna för operativ tillsyn, alternativt att avgiftsintäkterna i varje län återförs till respektive länsstyrelse genom ”öronmärkta” anslag.
- Informationsplikt vissa miljöfarliga verksamheter. Efter den 1 januari 2008, omfattas färre verksamheter av tillstånds- eller anmälningsplikt. Det försvårar för kommunerna att ställa krav om försiktighetsmått vid etablering. Dessutom minskar det vetskapen om vilka miljöfarliga verksamheter som kan behöva mer regelbunden tillsyn.

Vi uppmärksammar också att praxis kan hindra åtgärder på förorenad mark. Ett flertal domar under 2010 innebär att verksamhetsutövare kommer att få ett mindre ansvar än tidigare förmodat. Det riskerar att motverka Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas uppdrag att via tillsynen verka för en ökad andel privatfinansierade efterbehandlingar.

Senaste nyheter