Redaktör:
Jens Ljunggren
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslen
2021-10-06
Visste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av tobaksrökning?
Därför har volontärer från Greenpeace stått utanför Stockholms stadshus för att dela ut cigaretter till de lokala folkvalda. I varje cigarett finns den nya rapporten som Greenpeace Sverige har tagit fram om fossilreklam och konsumtionshets. Volontärerna var också på plats för att uppmärksamma om den lokala motionen som föreslår ett fossilreklamförbud i Stockholms stad.
Fossilreklam? Nej tack.
I måndags lanserade vi kampanjen mot fossilreklam i EU som vi driver tillsammans med en bred koalition i Europa. Målet är att genom ett så kallat medborgarinitiativ få en miljon underskrifter till stöd för ett fossilreklamförbud i hela EU. Ge din röst så är du med i rörelsen som stoppar fossilreklamen!
Utan filter:
Pengarna som företag lägger på reklam ökar konstant: 2018 sprängdes 80-miljardersvallen för svenska reklaminvesteringar. Reklam är ett effektivt verktyg för att förändra våra beteenden, forma våra konsumtionsmönster samt etablera och upprätthålla normer i samhället. Av det skälet är reklam för vissa produkter kraftigt begränsad, t ex för tobak och alkohol. Vi har dock inte sett röken av några begränsningar för hur mycket företag får marknadsföra diesel, flyg, bensinbilar och andra fossila produkter och tjänster. Dagens reklamlandskap snarare stjälper än hjälper den gröna omställning som behövs för att vi ska nå våra klimat- och miljömål.
Bolmande utan konsekvenser:
Fossilreklam är fortfarande tillåten, men vilseledande miljöargument är faktiskt redan idag förbjudna. Problemet är att fossilföretagen aldrig får några kännbara straff för sina överträdelser. Greenpeace granskning visar att ett enda bötes-vite utdelats för vilseledande miljöargument i reklam i Sverige – på TIO ÅR.
Det går att sluta.
Amsterdam har redan förbjudit reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan som ett första steg i målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. Även i Haag och i flera städer i Storbritannien diskuterar man det och i Frankrike processas redan ett lagförslag om ett förbud mot reklam för fossila bränslen. Ett fossilreklamförbud ger plats åt annan och bättre reklam - den som kan driva grön omställning på riktigt!
Vill du fimpa fossilreklamen?
Skriv under den namninsamling vi nu driver tillsammans med en bred koalition i Europa för att få till ett fossilreklamförbud i hela EU! Tillsammans förpassar vi fossilreklamen där den hör hemma - i askkoppen.
För att skriva under, gå in på: www.greenpeace.org/sweden/agera/fossilreklam/
Därför har volontärer från Greenpeace stått utanför Stockholms stadshus för att dela ut cigaretter till de lokala folkvalda. I varje cigarett finns den nya rapporten som Greenpeace Sverige har tagit fram om fossilreklam och konsumtionshets. Volontärerna var också på plats för att uppmärksamma om den lokala motionen som föreslår ett fossilreklamförbud i Stockholms stad.
Fossilreklam? Nej tack.
I måndags lanserade vi kampanjen mot fossilreklam i EU som vi driver tillsammans med en bred koalition i Europa. Målet är att genom ett så kallat medborgarinitiativ få en miljon underskrifter till stöd för ett fossilreklamförbud i hela EU. Ge din röst så är du med i rörelsen som stoppar fossilreklamen!
Utan filter:
Pengarna som företag lägger på reklam ökar konstant: 2018 sprängdes 80-miljardersvallen för svenska reklaminvesteringar. Reklam är ett effektivt verktyg för att förändra våra beteenden, forma våra konsumtionsmönster samt etablera och upprätthålla normer i samhället. Av det skälet är reklam för vissa produkter kraftigt begränsad, t ex för tobak och alkohol. Vi har dock inte sett röken av några begränsningar för hur mycket företag får marknadsföra diesel, flyg, bensinbilar och andra fossila produkter och tjänster. Dagens reklamlandskap snarare stjälper än hjälper den gröna omställning som behövs för att vi ska nå våra klimat- och miljömål.
Bolmande utan konsekvenser:
Fossilreklam är fortfarande tillåten, men vilseledande miljöargument är faktiskt redan idag förbjudna. Problemet är att fossilföretagen aldrig får några kännbara straff för sina överträdelser. Greenpeace granskning visar att ett enda bötes-vite utdelats för vilseledande miljöargument i reklam i Sverige – på TIO ÅR.
Det går att sluta.
Amsterdam har redan förbjudit reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan som ett första steg i målsättningen att förbjuda fossil reklam i det offentliga rummet. Även i Haag och i flera städer i Storbritannien diskuterar man det och i Frankrike processas redan ett lagförslag om ett förbud mot reklam för fossila bränslen. Ett fossilreklamförbud ger plats åt annan och bättre reklam - den som kan driva grön omställning på riktigt!
Vill du fimpa fossilreklamen?
Skriv under den namninsamling vi nu driver tillsammans med en bred koalition i Europa för att få till ett fossilreklamförbud i hela EU! Tillsammans förpassar vi fossilreklamen där den hör hemma - i askkoppen.
För att skriva under, gå in på: www.greenpeace.org/sweden/agera/fossilreklam/
Källa: Greenpeace
Senaste nyheter
-
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslenVisste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-22
Klimatstrejk mot svensk skogsindustri 24 septUngdomar över hela landet organiserar fredag den 24:e september protester för ett nytt hållbart… -
2021-09-03
Fyra städer i forskningsprojekt om hållbar stadsodlingTrenden med stadsodlingar ökar runtom i världen, även i Sverige, men hur stor är potentialen… -
2021-08-18
Regeländringar för fastighetsbranschen kan minska utsläppenFöråldrade regelverk står i vägen för fastighetsbranschens möjligheter att bidra till… -
2021-08-13
Boverket vägleder om ny lag om klimatdeklaration av byggnaderNu står det klart att det blir lagkrav på klimatdeklaration vid uppförande av nya byggnader. Det är… -
2021-06-09
Eco Rating hjälper dig välja miljösmart mobilNu blir det enklare att väga in miljöfaktorer när du väljer mobiltelefon. Telia är tillsammans med… -
2021-03-24
67 procent vill investera pensionspengarna klimatsmartEn ny undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av Naturskyddsföreningen visar att två av tre,… -
2021-03-17
Global klimatstrejk fredag den 19 marsDen 19:e mars 2021 utlyser skolstrejkrörelsen Fridays For Future en global klimatstrejk under… -
2021-02-22
Globalt miljömöte fokuserar på grön återhämtningVärldens miljöministrar samlas digitalt den 22 och 23 februari för att diskutera grön återhämtning… -
2021-02-03
Regeringen tar fram nationell vätgasstrategiRegeringen ger Energimyndigheten i uppdrag att ta fram förslag till en övergripande strategi för…