Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Trivselhus storsatsar på hållbarhet

https://www.klimatsmart.se/images/news/trivselhus-hallbarhet250x167.jpg

Nu satsar Trivselhus på hållbara samhällen. I en offensiv strategi tar företaget en helt ny position för småhustillverkare. - Vi väljer att skapa hållbara hem, såväl i produktionen som leverantörsledet - men också genom att bidra till att våra kunder fortsatt kan leva hållbart, säger Pernilla Enkler, Hållbarhetschef på Trivselhus. Hustillverkaren Trivselhus är en del av skogskoncernen Södra. Nu har företaget antagit ett strategiprogram för att bli branschledande inom hållbarhet. - Vi står ödmjuka inför uppdraget. Det är en lång resa vi ger oss in på, och det kommer att innebära hårt jobb med ambitiösa mål, säger Pernilla Enkler. Det handlar inte om att klistra på en grön etikett på Trivselhus, utan att förändra företagets strategi, arbetssätt och samtidigt skapa ökad medvetenhet bland intressenter. Ledningen har beslutat att utreda och vidta åtgärder inom en lång rad områden: - Skapa fler möjligheter för kunder att göra hållbara val - Minska klimatpåverkan i konstruktion, tillverkningsprocess och transporter - Utreda och minimera användningen av miljöpåverkande material - Ställa tydligare krav kopplade till hållbarhet i leverantörsledet - Skapa interna utbildningsprogram kopplade till hållbarhet - Fördjupa samarbeten och utreda innovativa lösningar - Bidra till en hållbar livsstil Den sista punkten är unik i branschen. Ett Trivselhus totala miljöpåverkan är mycket större under de år det används, än då det tillverkas. Hur människorna lever i huset under hela husets livslängd är alltså en central faktor. - En hållbar livsstil är en medveten livsstil och vi behöver hjälpa kunder att bli mer medvetna för att kunna göra de där enkla förändringarna i vardagen, i livet. Det kan vara vid första mötet med oss, under ritprocessen eller när du levt i ditt hem ett tag, säger Pernilla Enkler.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Trivselhus storsatsar på hållbarhet

2016-10-27
Nu satsar Trivselhus på hållbara samhällen. I en offensiv strategi tar företaget en helt ny position för småhustillverkare.

- Vi väljer att skapa hållbara hem, såväl i produktionen som leverantörsledet - men också genom att bidra till att våra kunder fortsatt kan leva hållbart, säger Pernilla Enkler, Hållbarhetschef på Trivselhus.

Hustillverkaren Trivselhus är en del av skogskoncernen Södra. Nu har företaget antagit ett strategiprogram för att bli branschledande inom hållbarhet.

- Vi står ödmjuka inför uppdraget. Det är en lång resa vi ger oss in på, och det kommer att innebära hårt jobb med ambitiösa mål, säger Pernilla Enkler.

Det handlar inte om att klistra på en grön etikett på Trivselhus, utan att förändra företagets strategi, arbetssätt och samtidigt skapa ökad medvetenhet bland intressenter. Ledningen har beslutat att utreda och vidta åtgärder inom en lång rad områden:

- Skapa fler möjligheter för kunder att göra hållbara val

- Minska klimatpåverkan i konstruktion, tillverkningsprocess och transporter

- Utreda och minimera användningen av miljöpåverkande material

- Ställa tydligare krav kopplade till hållbarhet i leverantörsledet

- Skapa interna utbildningsprogram kopplade till hållbarhet

- Fördjupa samarbeten och utreda innovativa lösningar

- Bidra till en hållbar livsstil

Den sista punkten är unik i branschen. Ett Trivselhus totala miljöpåverkan är mycket större under de år det används, än då det tillverkas. Hur människorna lever i huset under hela husets livslängd är alltså en central faktor.

- En hållbar livsstil är en medveten livsstil och vi behöver hjälpa kunder att bli mer medvetna för att kunna göra de där enkla förändringarna i vardagen, i livet. Det kan vara vid första mötet med oss, under ritprocessen eller när du levt i ditt hem ett tag, säger Pernilla Enkler.
Källa: Trivselhus

Senaste nyheter