Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Tre av fyra textilkonsumenter vill agera mer hållbart

https://www.klimatsmart.se/images/news/Naturvardsverket-logga_1_72x80.gif

Över 3000 personer har deltagit i den nationella konsumentundersökningen. Undersökningen ingår i ett treårigt regeringsuppdrag som sker i samverkan med Konsumentverket och Kemikalieinspektionen som ska mynna ut i information till konsumenter om hållbar konsumtion av textilier. − Konsumenters agerande betyder mycket. Genom att välja mer hållbart producerade produkter och använda kläder och hemtextilier längre tid kan konsumenter minska påverkan på miljön och klimatet både globalt och i Sverige, berättar Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket. Resultatet av konsumentundersökningen visar att konsumenten vill ha mer kunskap om miljö och hälsopåverkan av textiler för att kunna agera hållbart. Det finns en stor vilja att agera mer hållbart men en osäkerhet kring vilka val man ska göra. −Som konsument har du alltid rätt att få veta om det du köper innehåller ett särskilt farligt ämne, det ska butiken enligt lag kunna svara på. Det finns också flera miljömärkningar som bland annat ställer krav på vilka kemikalier som får användas vid produktionen av textil, säger Emma Westerholm, utredare på Kemikalieinspektionen. Konsumenters agerande är en del av lösningen, men det är inte den enskilde konsumenten som kan eller ska lösa hela problemet. −Både den här undersökningen och sådana som Konsumentverket har gjort visar på behovet av att ge konsumenterna bättre möjligheter att välja kläder med mindre miljöpåverkan, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket. Över 3000 personer har deltagit i den nationella konsumentundersökningen. Undersökningen ingår i ett treårigt regeringsuppdrag som sker i samverkan med Konsumentverket och Kemikalieinspektionen som ska mynna ut i information till konsumenter om hållbar konsumtion av textilier. − Konsumenters agerande betyder mycket. Genom att välja mer hållbart producerade produkter och använda kläder och hemtextilier längre tid kan konsumenter minska påverkan på miljön och klimatet både globalt och i Sverige, berättar Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket. Resultatet av konsumentundersökningen visar att konsumenten vill ha mer kunskap om miljö och hälsopåverkan av textiler för att kunna agera hållbart. Det finns en stor vilja att agera mer hållbart men en osäkerhet kring vilka val man ska göra. −Som konsument har du alltid rätt att få veta om det du köper innehåller ett särskilt farligt ämne, det ska butiken enligt lag kunna svara på. Det finns också flera miljömärkningar som bland annat ställer krav på vilka kemikalier som får användas vid produktionen av textil, säger Emma Westerholm, utredare på Kemikalieinspektionen. Konsumenters agerande är en del av lösningen, men det är inte den enskilde konsumenten som kan eller ska lösa hela problemet. −Både den här undersökningen och sådana som Konsumentverket har gjort visar på behovet av att ge konsumenterna bättre möjligheter att välja kläder med mindre miljöpåverkan, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Tre av fyra textilkonsumenter vill agera mer hållbart

2018-10-19
Över 3000 personer har deltagit i den nationella konsumentundersökningen. Undersökningen ingår i ett treårigt regeringsuppdrag som sker i samverkan med Konsumentverket och Kemikalieinspektionen som ska mynna ut i information till konsumenter om hållbar konsumtion av textilier.

− Konsumenters agerande betyder mycket. Genom att välja mer hållbart producerade produkter och använda kläder och hemtextilier längre tid kan konsumenter minska påverkan på miljön och klimatet både globalt och i Sverige, berättar Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket.

Resultatet av konsumentundersökningen visar att konsumenten vill ha mer kunskap om miljö och hälsopåverkan av textiler för att kunna agera hållbart. Det finns en stor vilja att agera mer hållbart men en osäkerhet kring vilka val man ska göra.

−Som konsument har du alltid rätt att få veta om det du köper innehåller ett särskilt farligt ämne, det ska butiken enligt lag kunna svara på. Det finns också flera miljömärkningar som bland annat ställer krav på vilka kemikalier som får användas vid produktionen av textil, säger Emma Westerholm, utredare på Kemikalieinspektionen.

Konsumenters agerande är en del av lösningen, men det är inte den enskilde konsumenten som kan eller ska lösa hela problemet.

−Både den här undersökningen och sådana som Konsumentverket har gjort visar på behovet av att ge konsumenterna bättre möjligheter att välja kläder med mindre miljöpåverkan, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.

Över 3000 personer har deltagit i den nationella konsumentundersökningen. Undersökningen ingår i ett treårigt regeringsuppdrag som sker i samverkan med Konsumentverket och Kemikalieinspektionen som ska mynna ut i information till konsumenter om hållbar konsumtion av textilier.

− Konsumenters agerande betyder mycket. Genom att välja mer hållbart producerade produkter och använda kläder och hemtextilier längre tid kan konsumenter minska påverkan på miljön och klimatet både globalt och i Sverige, berättar Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket.

Resultatet av konsumentundersökningen visar att konsumenten vill ha mer kunskap om miljö och hälsopåverkan av textiler för att kunna agera hållbart. Det finns en stor vilja att agera mer hållbart men en osäkerhet kring vilka val man ska göra.

−Som konsument har du alltid rätt att få veta om det du köper innehåller ett särskilt farligt ämne, det ska butiken enligt lag kunna svara på. Det finns också flera miljömärkningar som bland annat ställer krav på vilka kemikalier som får användas vid produktionen av textil, säger Emma Westerholm, utredare på Kemikalieinspektionen.

Konsumenters agerande är en del av lösningen, men det är inte den enskilde konsumenten som kan eller ska lösa hela problemet.

−Både den här undersökningen och sådana som Konsumentverket har gjort visar på behovet av att ge konsumenterna bättre möjligheter att välja kläder med mindre miljöpåverkan, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.

Senaste nyheter