Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Statoil börjar sälja Europadiesel

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Under sommaren kommer Statoil sälja Europadiesel på 150 tankställen runt om i landet. Bränslet som nu lanseras kallar man Europadiesel+ och marknadsförs som 1-3 procent mer effektiv än vanlig svensk miljöklass 1-diesel, samtidigt som den kommer kosta lika mycket. Statoil har länge verkat för att kunna introducera europadiesel på den svenska marknaden, trots att den varit högre beskattad. Under juni, juli och augusti går det att tanka Europadiesel vid Statoils anläggningar i Uppsala, Stockholm, Eskilstuna, Trosa, Arboga, Enköping och Malmö. Bränslet som de tillhandahåller är Europadiesel med 7 procent inblandning av RME. Svensk Åkeritidning har tidigare rapporterat att Trafikverket just nu tittar närmare på skillnaden mellan att använda diesel med miljöklass 1 och miljöklass 3 – Europadiesel. Anledningen är ett regeringsuppdrag för att belysa skillnader i hälso- och miljöpåverkan. Rapporten överlämnas till regeringen i höst men ett antal delresultat presenterades för någon månad sedan. Tittar man på svavelinnehåll i bränslet så har miljöklass 1 diesel länge varit i princip svavelfritt (mindre än10 ppm) medan Europadiesel, miljöklass 3, gjort kraftiga sänkningar för att sedan 2009 också vara nere på samma svavelfria nivå. I delredovisningen hänvisar man bland annat till en sammanställning som Trafikverket gjorde 2010 som visar att partikelutsläppen är mellan 10 och 30 procent lägre med mk 1, jämfört med mk 3. Samma sammanställning visar också att utsläppen av kväveoxider är 10 procent lägre och utsläppen av PAH bedöms som 40 till 90 procent lägre med mk 1 mot mk 3. Inom samtliga områden minskar utsläppen i takt med högre emissionskrav, dock inte PAH. Energiinnehållet per liter är högre i mk 3 än mk 1 vilket i huvudsak beror på att densiteten är högre i mk3. Fordonsparkens sammansättning har betydelse för utsläppen och Euro 3 och Euro 5-bilar svarar för den största andelen av bränsleförbrukningen för närvarande.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Statoil börjar sälja Europadiesel

2012-06-26
Under sommaren kommer Statoil sälja Europadiesel på 150 tankställen runt om i landet. Bränslet som nu lanseras kallar man Europadiesel+ och marknadsförs som 1-3 procent mer effektiv än vanlig svensk miljöklass 1-diesel, samtidigt som den kommer kosta lika mycket.
Statoil har länge verkat för att kunna introducera europadiesel på den svenska marknaden, trots att den varit högre beskattad.

Under juni, juli och augusti går det att tanka Europadiesel vid Statoils anläggningar i Uppsala, Stockholm, Eskilstuna, Trosa, Arboga, Enköping och Malmö. Bränslet som de tillhandahåller är Europadiesel med 7 procent inblandning av RME.

Svensk Åkeritidning har tidigare rapporterat att Trafikverket just nu tittar närmare på skillnaden mellan att använda diesel med miljöklass 1 och miljöklass 3 – Europadiesel. Anledningen är ett regeringsuppdrag för att belysa skillnader i hälso- och miljöpåverkan.

Rapporten överlämnas till regeringen i höst men ett antal delresultat presenterades för någon månad sedan. Tittar man på svavelinnehåll i bränslet så har miljöklass 1 diesel länge varit i princip svavelfritt (mindre än10 ppm) medan Europadiesel, miljöklass 3, gjort kraftiga sänkningar för att sedan 2009 också vara nere på samma svavelfria nivå.

I delredovisningen hänvisar man bland annat till en sammanställning som Trafikverket gjorde 2010 som visar att partikelutsläppen är mellan 10 och 30 procent lägre med mk 1, jämfört med mk 3. Samma sammanställning visar också att utsläppen av kväveoxider är 10 procent lägre och utsläppen av PAH bedöms som 40 till 90 procent lägre med mk 1 mot mk 3. Inom samtliga områden minskar utsläppen i takt med högre emissionskrav, dock inte PAH.

Energiinnehållet per liter är högre i mk 3 än mk 1 vilket i huvudsak beror på att densiteten är högre i mk3. Fordonsparkens sammansättning har betydelse för utsläppen och Euro 3 och Euro 5-bilar svarar för den största andelen av bränsleförbrukningen för närvarande.

Senaste nyheter