Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Test av ljudlös och bekymmersfri elmoped

https://www.klimatsmart.se/images/news/justgreen-itango250x262.jpg

Min månad med testkörning av iTangon från Just Green AB går nu mot sitt slut. I ett tidigare test var det en Ego 2 som jag fick prova. Det testet kan du också läsa här på Klimatsmart.se. Dessa två trehjuliga elmopeder liknar varandra till stora delar med den skillnaden att iTangon är något mindre, lättare och lite mer sirlig i sin design. Kanske den flirtar lite mer med den kvinnliga målgruppen? Jag vet inte riktigt, men i så fall är jag själv kanske lite feminin, för jag gillar iTangons utseende skarpt. Jag gillar iTangon precis lika mycket som Ego 2:an. Men på olika sätt. iTangon har vissa fördelar som Ego2:an inte har och vice versa. En sådan är insteget på iTangon, som är helt utan hinder. Det är bara en platta att sätta fötterna på. Och den lilla kroken, där man kan hänga väskan eller shoppingkassen, är en liten detalj som jag uppskattar mer än vad jag kunde ana. Sedan har iTangon inte utrustats med backsignal och det får mig att använda backfunktionen lite mer än vad jag gjorde på Ego 2. Tyvärr kan inte iTangon fås med dubbla batterier, som på Ego 2, vilket gör att den inte kan mäta sig i räckvidd. Men å andra sidan så har jag inte kört torsk på energin en enda gång under testperioden. En gång var det i och för sig väldigt nära, men i och med att 20% nivån i batteriet sjunker lite långsammare än vid högre batteriladdning så känns det lite lugnare mot slutet av batterikapaciteten. Vid snabba parkeringstillfällen har iTangon ett finurligt tillbehör som är en spärr vilken lätt aktiveras vid styret, som gör att upphängningen på de dubbla framhjulen står i upprätt läge. Vilket i sin tur innebär att jag inte behöver använda stödet lika ofta. Det är extra användbart när det är lite trångt när man ska kliva av. Det som iTangon och Ego 2 har gemensamt är den extremt goda väghållningen som de dubbla framhjulen ger upphov till. Ju mer jag kör dessa fordon desto mer avslappnad körstil kan jag ha. Det ger en lugn och en bekymmersfri inställning till rådande vägunderlag. En sak som slår mig när jag nu kört omkring på en ljudlös och utsläppsfri elmoped är hur mycket alla andra mopeder låter och luktar. I jämförelse så låter de bensindrivna mopederna oerhört mycket. Och tanken slår mig hur någon kan välja att åka omkring med dessa illaluktande, väsnande och smutsiga mopeder? Jag förstår det ärligt talat inte. Jag är övertygad om att om de bara provkör en iTango eller Ego 2 så kommer de aldrig vilja ha något annat. Så jag utfärdar här en varning, provkör inte en iTango eller Ego 2, för då vill du inte köra något annat. Själv är jag helt såld. / Jonas Jernberg, skribent Klimatsmart.se

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Test av ljudlös och bekymmersfri elmoped

2018-07-03
Trehjulad elmoped iTango från Just Green
Min månad med testkörning av iTangon från Just Green AB går nu mot sitt slut.

I ett tidigare test var det en Ego 2 som jag fick prova. Det testet kan du också läsa här på Klimatsmart.se.

Dessa två trehjuliga elmopeder liknar varandra till stora delar med den skillnaden att iTangon är något mindre, lättare och lite mer sirlig i sin design.

Kanske den flirtar lite mer med den kvinnliga målgruppen? Jag vet inte riktigt, men i så fall är jag själv kanske lite feminin, för jag gillar iTangons utseende skarpt.

Jag gillar iTangon precis lika mycket som Ego 2:an. Men på olika sätt. iTangon har vissa fördelar som Ego2:an inte har och vice versa.

En sådan är insteget på iTangon, som är helt utan hinder. Det är bara en platta att sätta fötterna på. Och den lilla kroken, där man kan hänga väskan eller shoppingkassen, är en liten detalj som jag uppskattar mer än vad jag kunde ana. Sedan har iTangon inte utrustats med backsignal och det får mig att använda backfunktionen lite mer än vad jag gjorde på Ego 2.

Tyvärr kan inte iTangon fås med dubbla batterier, som på Ego 2, vilket gör att den inte kan mäta sig i räckvidd. Men å andra sidan så har jag inte kört torsk på energin en enda gång under testperioden. En gång var det i och för sig väldigt nära, men i och med att 20% nivån i batteriet sjunker lite långsammare än vid högre batteriladdning så känns det lite lugnare mot slutet av batterikapaciteten.

Vid snabba parkeringstillfällen har iTangon ett finurligt tillbehör som är en spärr vilken lätt aktiveras vid styret, som gör att upphängningen på de dubbla framhjulen står i upprätt läge. Vilket i sin tur innebär att jag inte behöver använda stödet lika ofta. Det är extra användbart när det är lite trångt när man ska kliva av.

Det som iTangon och Ego 2 har gemensamt är den extremt goda väghållningen som de dubbla framhjulen ger upphov till. Ju mer jag kör dessa fordon desto mer avslappnad körstil kan jag ha. Det ger en lugn och en bekymmersfri inställning till rådande vägunderlag.

En sak som slår mig när jag nu kört omkring på en ljudlös och utsläppsfri elmoped är hur mycket alla andra mopeder låter och luktar. I jämförelse så låter de bensindrivna mopederna oerhört mycket. Och tanken slår mig hur någon kan välja att åka omkring med dessa illaluktande, väsnande och smutsiga mopeder? Jag förstår det ärligt talat inte. Jag är övertygad om att om de bara provkör en iTango eller Ego 2 så kommer de aldrig vilja ha något annat.

Så jag utfärdar här en varning, provkör inte en iTango eller Ego 2, för då vill du inte köra något annat. Själv är jag helt såld.

/ Jonas Jernberg, skribent Klimatsmart.se
Foto: Jonas Jernberg

Senaste nyheter