Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

TEM presenterar CSR-trender för 2011

https://www.klimatsmart.se/images/news/temfunderingar250x53r.jpg

Perry Goldschein tipsar på SDialogues blogg om 5 viktiga trender i företagens hållbarhetsarbete/ansvarstagande under 2011: 1. Hållbarhetsfrågan förblev stark under ekonomisk kris. Med växande ekonomi kommer dessa frågor få ännu mer utrymme på företagsagendan. 2. Hållbarhet genom ledarskap blir allt viktigare. Det handlar om att agera proaktivt – att hitta på någonting nytt – istället för att följa i konkurrenters fotsteg. Som exempel nämner Goldschein Starbuck’s Beta Cup Campaing och Timberland’s Green Index. 3. Marknadsföring blir mer transparent och faktabaserad. Detta beror på att det har utvecklats en praxis för vad som är tillåtet och inte inom miljöreklam. Dessutom fortsätter både konsumenter och den ideella sektorn att kritiskt granska företagens marknadsföring och att välja det äkta över det oäkta. Företagen börjar ha bra koll på konkurrenters påståenden och agerar när det behövs (P&G disputes Seventh Generation’s Green Claims) samtidigt som de jobbar vidare med att göra hållbarhetsfrågor vardagsmat för sina medarbetare. 4. Livscykelfrågor kommer högre upp i agendan. Verksamheter som är resurseffektiva och använder sig exempelvis av återvunna material som råvaror har en stor fördel. Brist på och ökade priser för råvaror samt strängare miljölagstiftning gör frågan allt viktigare. 5. Företagen blir mer medvetna om hur beroende vi/de är av naturens resurser och behovet av att ta hänsyn till naturens bärkraft och förnyelseförmåga i allt vi gör (resilience/planetary boundaries/planetära gränsvärden). På CSR syd 2011 kommer du att ha möjlighet att höra vad som är nytt inom CSR området, och vi kommer naturligtvis att beröra de ovanstående fokusområden som Perry Goldschein skrivit om på sin blogg. Jag kan exempelvis tipsa om Charlotta Lyon från Tetra Pak och Staffan Söderberg från WWF som kommer att berätta om ”Företagssamarbeten som förändrar marknaden” (punkt 2 ovan). Kevin Noone från Stockholm Resilience Center kommer i sitt föredrag ”Planetary Boundaries: scenarier för hållbar utveckling” att diskutera frågor relaterade till punkt 5 ovan. Jag ser verkligen fram emot alla intressanta föredrag och välkomnar alla våra läsare till Hotell Hilton Malmö City den 9 mars 2011! Skrivet av Hanna Savola på bloggen TEM-funderingar.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

TEM presenterar CSR-trender för 2011

2011-02-23
Perry Goldschein tipsar på SDialogues blogg om 5 viktiga trender i företagens hållbarhetsarbete/ansvarstagande under 2011:

1. Hållbarhetsfrågan förblev stark under ekonomisk kris. Med växande ekonomi kommer dessa frågor få ännu mer utrymme på företagsagendan.

2. Hållbarhet genom ledarskap blir allt viktigare. Det handlar om att agera proaktivt – att hitta på någonting nytt – istället för att följa i konkurrenters fotsteg. Som exempel nämner Goldschein Starbuck’s Beta Cup Campaing och Timberland’s Green Index.

3. Marknadsföring blir mer transparent och faktabaserad. Detta beror på att det har utvecklats en praxis för vad som är tillåtet och inte inom miljöreklam. Dessutom fortsätter både konsumenter och den ideella sektorn att kritiskt granska företagens marknadsföring och att välja det äkta över det oäkta. Företagen börjar ha bra koll på konkurrenters påståenden och agerar när det behövs (P&G disputes Seventh Generation’s Green Claims) samtidigt som de jobbar vidare med att göra hållbarhetsfrågor vardagsmat för sina medarbetare.

4. Livscykelfrågor kommer högre upp i agendan. Verksamheter som är resurseffektiva och använder sig exempelvis av återvunna material som råvaror har en stor fördel. Brist på och ökade priser för råvaror samt strängare miljölagstiftning gör frågan allt viktigare.

5. Företagen blir mer medvetna om hur beroende vi/de är av naturens resurser och behovet av att ta hänsyn till naturens bärkraft och förnyelseförmåga i allt vi gör (resilience/planetary boundaries/planetära gränsvärden).

På CSR syd 2011 kommer du att ha möjlighet att höra vad som är nytt inom CSR området, och vi kommer naturligtvis att beröra de ovanstående fokusområden som Perry Goldschein skrivit om på sin blogg. Jag kan exempelvis tipsa om Charlotta Lyon från Tetra Pak och Staffan Söderberg från WWF som kommer att berätta om ”Företagssamarbeten som förändrar marknaden” (punkt 2 ovan).

Kevin Noone från Stockholm Resilience Center kommer i sitt föredrag ”Planetary Boundaries: scenarier för hållbar utveckling” att diskutera frågor relaterade till punkt 5 ovan. Jag ser verkligen fram emot alla intressanta föredrag och välkomnar alla våra läsare till Hotell Hilton Malmö City den 9 mars 2011!

Skrivet av Hanna Savola på bloggen TEM-funderingar.

Här hittar du program för den 9 mars, med information om alla föreläsare: www.csrsyd.se/program/

Senaste nyheter