Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Tacka nej till kundklubbserbjudanden

https://www.klimatsmart.se/images/news/temfunderingar250x53ad.jpg

Jag antar att du, precis som jag, ett flertal gånger per dag får frågan: - Är du medlem i vår kundklubb? Hur många kundklubbar kan man egentligen vara med i? Min plånbok räcker i alla fall inte till för att möta efterfrågan. Ska man verkligen ha > 5 kundkort bara för de olika apotekskedjorna, 3-5 för matkedjorna, 5-10 för kläder och inredning, och så vidare? Är det rimligt? Om man räknar på det lite. Minst 5 miljoner svenskar är i konsumtionsåldern. Jag gissar att alla har minst 20 olika plastkort vilket ger minst 100 miljoner plastkort, bara i lilla Sverige, vilket onödigt slöseri. Lyfter vi blicken globalt blir det oerhörda mängder plastkort. Det finns uppenbarligen företag som lever gott på att sälja in kundklubbar och kundkort till våra butikskedjor. Här finns verkligen utrymme för innovation, utveckling eller kanske till och med avveckling. Några butikskedjor har den enkla lösningen att det även går att registrera sina inköp på personnummer så att man bara behöver uppge det när man handlar. Lik förbannat får man dock ett kort hemskickat, fördelen mot andra kundklubbar är att man direkt kan lägga plastkortet i byrålådan med alla de andra korten. Varför inte knyta det direkt till personnumret redan från början? Är det för att det inte ingår i konceptet för de som tillhandahåller tjänsten? Ska de ha betalt per levererat kort? Tycker butikscheferna att det ser fräckt ut med företagets logotyp på ett plastkort, känns det som om man spelar i en lite högre division? Man kanske skulle skapa ett multikort där alla kundklubbar kan samlas. Man kan ha en liten skärm på kortet där rätt logga visas automatiskt när man går in i butiken så alla kan få sina varumärken exponerade och varumärkesstrategerna kan känna sig trygga. Ett annat sätt vore att knyta medlemskapet direkt till mobiltelefonen. Finns säkert redan appar som kan hantera liknande tjänster. Ska man ändå låta sig bli kartlagd kan man lika gärna ge ut sina uppgifter via mobilen. Eller så kan vi skippa kundklubbarna helt och hållet och sluta låta oss bli lurade att få våra köpvanor kartlagda för minimala ersättningar som 0.5 % i återbäring och 20 % rabatt på strumpor. Tänk vad många plastkort som inte behöver bli tillverkade, utskickade och lagda i byrålådan. Tänk all onödig konsumtion vi kommer slippa när folk inte köper saker de inte behöver för att de måste utnyttja sina medlemsrabatter. Tänk all post med rabattkuponger och medlemserbjudanden man slipper få. Tänk all tid man kommer spara när man inte längre måste försvara sig mot påstridiga kassörskor som försöker tvinga med en i diverse kundklubbar. Tänk all tid man kommer att spara när inte någon före i kön ska fylla i sin ansökan om medlemskap i kundklubben för att få köpa sina oekologiska ägg 3 kr billigare, samtidigt som irritationen i den allt större kön bakom ökar. Vi kommer helt enkelt få en lite bättre värld! Naturligtvis finns det många andra större miljöfrågor att ta tag i och detta är en droppe i havet, men detta är de facto en helt onödig produkt. Om tillräckligt många vägrar att vara med i kundklubbar kommer kundklubbserbjudanden att försvinna och vi får en schysstare marknad där alla får rabatter och erbjudanden på samma villkor. Så nästa gång ni får frågan, svara precis som jag gör: - Nej tack, jag vill inte vara medlem! Och det spelar ingen roll om kundklubbskortet är gjort i återvunnen plast, papper eller bioplast, det är fortfarande en onödig produkt som inte behöver tillverkas. Jag startar härmed folkrörelsen Kundklubb – Nej Tack! Skrivet av Daniel Eriksson på bloggen TEM-funderingar.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Tacka nej till kundklubbserbjudanden

2011-02-23
Jag antar att du, precis som jag, ett flertal gånger per dag får frågan:
- Är du medlem i vår kundklubb?

Hur många kundklubbar kan man egentligen vara med i? Min plånbok räcker i alla fall inte till för att möta efterfrågan. Ska man verkligen ha > 5 kundkort bara för de olika apotekskedjorna, 3-5 för matkedjorna, 5-10 för kläder och inredning, och så vidare? Är det rimligt? Om man räknar på det lite. Minst 5 miljoner svenskar är i konsumtionsåldern. Jag gissar att alla har minst 20 olika plastkort vilket ger minst 100 miljoner plastkort, bara i lilla Sverige, vilket onödigt slöseri. Lyfter vi blicken globalt blir det oerhörda mängder plastkort. Det finns uppenbarligen företag som lever gott på att sälja in kundklubbar och kundkort till våra butikskedjor. Här finns verkligen utrymme för innovation, utveckling eller kanske till och med avveckling.

Några butikskedjor har den enkla lösningen att det även går att registrera sina inköp på personnummer så att man bara behöver uppge det när man handlar. Lik förbannat får man dock ett kort hemskickat, fördelen mot andra kundklubbar är att man direkt kan lägga plastkortet i byrålådan med alla de andra korten. Varför inte knyta det direkt till personnumret redan från början? Är det för att det inte ingår i konceptet för de som tillhandahåller tjänsten? Ska de ha betalt per levererat kort? Tycker butikscheferna att det ser fräckt ut med företagets logotyp på ett plastkort, känns det som om man spelar i en lite högre division?

Man kanske skulle skapa ett multikort där alla kundklubbar kan samlas. Man kan ha en liten skärm på kortet där rätt logga visas automatiskt när man går in i butiken så alla kan få sina varumärken exponerade och varumärkesstrategerna kan känna sig trygga.

Ett annat sätt vore att knyta medlemskapet direkt till mobiltelefonen. Finns säkert redan appar som kan hantera liknande tjänster. Ska man ändå låta sig bli kartlagd kan man lika gärna ge ut sina uppgifter via mobilen.

Eller så kan vi skippa kundklubbarna helt och hållet och sluta låta oss bli lurade att få våra köpvanor kartlagda för minimala ersättningar som 0.5 % i återbäring och 20 % rabatt på strumpor. Tänk vad många plastkort som inte behöver bli tillverkade, utskickade och lagda i byrålådan. Tänk all onödig konsumtion vi kommer slippa när folk inte köper saker de inte behöver för att de måste utnyttja sina medlemsrabatter. Tänk all post med rabattkuponger och medlemserbjudanden man slipper få. Tänk all tid man kommer spara när man inte längre måste försvara sig mot påstridiga kassörskor som försöker tvinga med en i diverse kundklubbar. Tänk all tid man kommer att spara när inte någon före i kön ska fylla i sin ansökan om medlemskap i kundklubben för att få köpa sina oekologiska ägg 3 kr billigare, samtidigt som irritationen i den allt större kön bakom ökar. Vi kommer helt enkelt få en lite bättre värld!

Naturligtvis finns det många andra större miljöfrågor att ta tag i och detta är en droppe i havet, men detta är de facto en helt onödig produkt. Om tillräckligt många vägrar att vara med i kundklubbar kommer kundklubbserbjudanden att försvinna och vi får en schysstare marknad där alla får rabatter och erbjudanden på samma villkor. Så nästa gång ni får frågan, svara precis som jag gör:
- Nej tack, jag vill inte vara medlem!

Och det spelar ingen roll om kundklubbskortet är gjort i återvunnen plast, papper eller bioplast, det är fortfarande en onödig produkt som inte behöver tillverkas.

Jag startar härmed folkrörelsen Kundklubb – Nej Tack!

Skrivet av Daniel Eriksson på bloggen TEM-funderingar.

Senaste nyheter