Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Svensk Fjärrvärmes Prisdialog bjuder in fler deltagare

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme-prisdialogen250x86.gif

I en debattartikel på Dagens Samhälles debattsajt skriver Prisdialogens styrelse om varför den tycker att prisdialog är bättre än statlig reglering. Artikeln är undertecknad av vd:arna för Sabo och Riksbyggen, samt Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt och ordförande Anders Östlund. ”Regeringen har satt ner foten i frågan om vem som ska bestämma prisändringar på fjärrvärme – marknadens parter eller staten. Vi på SABO, Riksbyggen och branschorganisationen Svensk Fjärrvärme välkomnar att regeringen kommit till samma slutsats som vi, att en prisdialog om fjärrvärme har bättre förutsättningar att åstadkomma en prisutveckling till kundernas fördel än en statlig prisreglering”, skriver undertecknarna i Prisdialogens styrelse. ”Vi som står bakom Prisdialogen företräder både kunder och fjärrvärmeleverantörer. Vi vill stärka kundernas ställning och inflytande samt öka förtroendet mellan fjärrvärmeleverantörerna och deras kunder. Vi har identifierat att kundernas förtroende för fjärrvärmen i hög utsträckning handlar om prisbildningen. Hur sätter och ändrar leverantören sitt fjärrvärmepris? Och kan man som kund lita på att ens lokala fjärrvärmeleverantör inte utnyttjar att det är kostsamt att byta till ett annat uppvärmningsalternativ”, skriver de vidare. Styrelsen berättar om bakgrunden till Prisdialogen, hur organisationerna tog reda på kundernas förväntningar, där förväntan om en rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling över tid låg i topp. Med detta som utgångspunkt tog de fram Prisdialogen, en modell för lokal prisdialog med central prövning. När nu regeringen beslutat att ge marknadens parter fortsatt förtroende att utveckla Prisdialogen öppnar styrelsen samtidigt dörren på vid gavel för fler att var med: ”Vi välkomnar också fler att delta i Prisdialogen – såväl fjärrvärmeleverantörer som kunder. Idag omfattas cirka 430 000 kunder av Prisdialogen, vi bedömer att det kommer utökas till 1,3 miljoner under 2014. En bra dialog, som är lokalt förankrad och bygger på öppenhet och långsiktighet, har stora möjligheter att stärka kundernas ställning och därmed även öka deras förtroende för sin fjärrvärmeleverantör.”

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Svensk Fjärrvärmes Prisdialog bjuder in fler deltagare

2014-04-04
I en debattartikel på Dagens Samhälles debattsajt skriver Prisdialogens styrelse om varför den tycker att prisdialog är bättre än statlig reglering. Artikeln är undertecknad av vd:arna för Sabo och Riksbyggen, samt Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt och ordförande Anders Östlund.

”Regeringen har satt ner foten i frågan om vem som ska bestämma prisändringar på fjärrvärme – marknadens parter eller staten. Vi på SABO, Riksbyggen och branschorganisationen Svensk Fjärrvärme välkomnar att regeringen kommit till samma slutsats som vi, att en prisdialog om fjärrvärme har bättre förutsättningar att åstadkomma en prisutveckling till kundernas fördel än en statlig prisreglering”, skriver undertecknarna i Prisdialogens styrelse.

”Vi som står bakom Prisdialogen företräder både kunder och fjärrvärmeleverantörer. Vi vill stärka kundernas ställning och inflytande samt öka förtroendet mellan fjärrvärmeleverantörerna och deras kunder. Vi har identifierat att kundernas förtroende för fjärrvärmen i hög utsträckning handlar om prisbildningen. Hur sätter och ändrar leverantören sitt fjärrvärmepris? Och kan man som kund lita på att ens lokala fjärrvärmeleverantör inte utnyttjar att det är kostsamt att byta till ett annat uppvärmningsalternativ”, skriver de vidare.

Styrelsen berättar om bakgrunden till Prisdialogen, hur organisationerna tog reda på kundernas förväntningar, där förväntan om en rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling över tid låg i topp. Med detta som utgångspunkt tog de fram Prisdialogen, en modell för lokal prisdialog med central prövning. När nu regeringen beslutat att ge marknadens parter fortsatt förtroende att utveckla Prisdialogen öppnar styrelsen samtidigt dörren på vid gavel för fler att var med:

”Vi välkomnar också fler att delta i Prisdialogen – såväl fjärrvärmeleverantörer som kunder. Idag omfattas cirka 430 000 kunder av Prisdialogen, vi bedömer att det kommer utökas till 1,3 miljoner under 2014. En bra dialog, som är lokalt förankrad och bygger på öppenhet och långsiktighet, har stora möjligheter att stärka kundernas ställning och därmed även öka deras förtroende för sin fjärrvärmeleverantör.”

Senaste nyheter