Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Svensk Åkeriföretag om direktiv gällande 24-metersekipage

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning250x192.png

En ödesfråga väntar svensk åkerinäring i vår. EU-kommissionen har beslutat att modifiera sitt direktiv om vikter och dimensioner i internationell trafik, och har lagt fram ett förslag på ändringar. Direktivet rör bland annat det svenska nationella undantaget som gör det möjligt att få köra med 24-metersekipage. – Så vitt jag kan bedöma är inte de nationella undantagen hotade, utan kommer bibehållas, säger Mårten Johansson, teknisk chef vid Sveriges Åkeriföretag, tillika president i IRU:s internationella tekniska kommitté. I EU-kommissionens översyn diskuteras bland annat förtydligande om användning av längre och tyngre fordon och hur de får användas i gränsöverskridande trafik, men också användning av aerodynamiska anordningar för att spara bränsle. – Sverige måste bevaka och säkra möjligheten att kunna använda miljövänliga effektiva modulfordon framöver, säger Mårten Johansson som engagerat sig i frågan. Enligt Mårten Johansson har Sveriges Åkeriföretag koordinerat sina ändringsförslag med svenska myndigheter och intressenter samt internationellt genom IRU. Bland annat kommer Sveriges Åkeriföretag och IRU i januari delta i en lobbyingaktion för att informera Europaparlamentets ledamöter i Strasbourg om vad förändringar i regelverket får för konsekvenser nationellt. – Dialogen med parlamentarikerna är mycket viktig så att de förstår transportnäringens behov eftersom EU TRAN röstar om direktivet den 11 februari för att sedan i Europaparlamentet rösta i plenum under april månad, säger Mårten Johansson. Han konstaterar samtidigt att Sverige bara har en suppleant i EU Tran – parlamentets avdelning för transportfrågor. – Det krävs därför en kraftsamling hos övriga parlamentariker för att hjälpa till i denna för Sverige mycket viktiga fråga, säger Mårten Johansson till Svensk Åkeritidning.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Svensk Åkeriföretag om direktiv gällande 24-metersekipage

2013-12-17
En ödesfråga väntar svensk åkerinäring i vår. EU-kommissionen har beslutat att modifiera sitt direktiv om vikter och dimensioner i internationell trafik, och har lagt fram ett förslag på ändringar. Direktivet rör bland annat det svenska nationella undantaget som gör det möjligt att få köra med 24-metersekipage.

– Så vitt jag kan bedöma är inte de nationella undantagen hotade, utan kommer bibehållas, säger Mårten Johansson, teknisk chef vid Sveriges Åkeriföretag, tillika president i IRU:s internationella tekniska kommitté.

I EU-kommissionens översyn diskuteras bland annat förtydligande om användning av längre och tyngre fordon och hur de får användas i gränsöverskridande trafik, men också användning av aerodynamiska anordningar för att spara bränsle.

– Sverige måste bevaka och säkra möjligheten att kunna använda miljövänliga effektiva modulfordon framöver, säger Mårten Johansson som engagerat sig i frågan. Enligt Mårten Johansson har Sveriges Åkeriföretag koordinerat sina ändringsförslag med svenska myndigheter och intressenter samt internationellt genom IRU.

Bland annat kommer Sveriges Åkeriföretag och IRU i januari delta i en lobbyingaktion för att informera Europaparlamentets ledamöter i Strasbourg om vad förändringar i regelverket får för konsekvenser nationellt.

– Dialogen med parlamentarikerna är mycket viktig så att de förstår transportnäringens behov eftersom EU TRAN röstar om direktivet den 11 februari för att sedan i Europaparlamentet rösta i plenum under april månad, säger Mårten Johansson.

Han konstaterar samtidigt att Sverige bara har en suppleant i EU Tran – parlamentets avdelning för transportfrågor.

– Det krävs därför en kraftsamling hos övriga parlamentariker för att hjälpa till i denna för Sverige mycket viktiga fråga, säger Mårten Johansson till Svensk Åkeritidning.
Foto: Svensk Åkeritidning

Senaste nyheter