Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Spårbilsutställning i Stockholm 1 sep

https://www.klimatsmart.se/images/news/miljopartietsthlm250x49b.jpg

Den 1 september kommer en unik spårbilsutställning till Gustavsberg på Värmdö. – Värmdöborna behöver alternativ till bilen som många är beroende av i dag. Andelen resor med kollektivtrafik i Stockholm minskar, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd som idag besöker Värmdö. – Spårbilen är den teknik som experterna pekar på som nästa steg för kollektivtrafiken i Stockholms län, Sverige och världen. Tekniken uppfyller behoven av flexibilitet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet som krävs för att på allvar börja konkurrera med bilen., säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län. Efter invigningen arrangeras ett seminarium om framtidens kollektivtrafik där bland andra Yvonne Blombäck (MP), ledamot i SL:s styrelse och andra namn på länets landstingslista för MP, och Ingmar Andréasson, professor vid KTH, kommer att tala. Seminariet avslutas med en paneldebatt om trafikfrågor där fler representanter från SL deltar. 68 procent av alla personkilometrar i Stockholms län görs i dag med bil och 28 procent med kollektivtrafik. Varje dag är det drygt 70.000 påstigande i busstrafiken till Nacka och Värmdö, och på sommaren tredubblas Värmdös befolkning. Om tio år beräknas Värmdö och Nacka ha fler än 100.000 åretruntboende invånare. – I dagsläget är det oerhört viktigt att vi gör satsningar som ger mesta möjliga kapacitet per investerad krona. Kollektivtrafiken måste fördubbla sin andel av resandet om vi ska klara av klimatmålen. All forskning tyder på att spårbilen har förutsättningarna att klara det, säger Raymond Wigg. Ett förslag från Miljöpartiet i Stockholms landsting som är under utredning innebär en spårbilsring som knyter ihop Värmdö i öster med Ekerö i väster, Arlanda i norr med Botkyrka i söder. En kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken ska finansieras genom att Förbifart Stockholm inte byggs och att intäkterna från trängselavgifterna till största delen tillfaller bygget av spårtrafik. Just nu pågår många spårbilsprojekt runtom i världen och det internationella intresset är stort. En nybyggd spårbilsbana tas nu i bruk på flygplatsen Heathrow i London. I Uppsala har företaget Vectus haft en testanläggning igång sedan 2007. I Sydkorea ligger man i startgroparna för en spårbilsbana liksom i San José. En stor del av tekniken i spårbilarna är framtagen av svenska företag. Det återstår att se om Stockholm och Sverige kan ligga i framkant med utveckling av en ny grön kollektivtrafik. För mer information, kontakta: Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 070-737 44 16, Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse, gruppledare Värmdö, 070-797 76 20.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Spårbilsutställning i Stockholm 1 sep

2010-09-01
Den 1 september kommer en unik spårbilsutställning till Gustavsberg på Värmdö.
– Värmdöborna behöver alternativ till bilen som många är beroende av i dag. Andelen resor med kollektivtrafik i Stockholm minskar, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd som idag besöker Värmdö.

– Spårbilen är den teknik som experterna pekar på som nästa steg för kollektivtrafiken i Stockholms län, Sverige och världen. Tekniken uppfyller behoven av flexibilitet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet som krävs för att på allvar börja konkurrera med bilen., säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län.

Efter invigningen arrangeras ett seminarium om framtidens kollektivtrafik där bland andra Yvonne Blombäck (MP), ledamot i SL:s styrelse och andra namn på länets landstingslista för MP, och Ingmar Andréasson, professor vid KTH, kommer att tala. Seminariet avslutas med en paneldebatt om trafikfrågor där fler representanter från SL deltar.

68 procent av alla personkilometrar i Stockholms län görs i dag med bil och 28 procent med kollektivtrafik. Varje dag är det drygt 70.000 påstigande i busstrafiken till Nacka och Värmdö, och på sommaren tredubblas Värmdös befolkning. Om tio år beräknas Värmdö och Nacka ha fler än 100.000 åretruntboende invånare.

– I dagsläget är det oerhört viktigt att vi gör satsningar som ger mesta möjliga kapacitet per investerad krona. Kollektivtrafiken måste fördubbla sin andel av resandet om vi ska klara av klimatmålen. All forskning tyder på att spårbilen har förutsättningarna att klara det, säger Raymond Wigg.

Ett förslag från Miljöpartiet i Stockholms landsting som är under utredning innebär en spårbilsring som knyter ihop Värmdö i öster med Ekerö i väster, Arlanda i norr med Botkyrka i söder. En kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken ska finansieras genom att Förbifart Stockholm inte byggs och att intäkterna från trängselavgifterna till största delen tillfaller bygget av spårtrafik.

Just nu pågår många spårbilsprojekt runtom i världen och det internationella intresset är stort. En nybyggd spårbilsbana tas nu i bruk på flygplatsen Heathrow i London. I Uppsala har företaget Vectus haft en testanläggning igång sedan 2007. I Sydkorea ligger man i startgroparna för en spårbilsbana liksom i San José. En stor del av tekniken i spårbilarna är framtagen av svenska företag. Det återstår att se om Stockholm och Sverige kan ligga i framkant med utveckling av en ny grön kollektivtrafik.

För mer information, kontakta: Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 070-737 44 16,
Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse, gruppledare Värmdö, 070-797 76 20.

Läs mer om hur MP vill förbättra kollektivtrafiken: www.mp.se/moderniseraSL

Senaste nyheter