Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Social banking finanskrisens vinnare

https://www.klimatsmart.se/images/news/ekobanken135x43aac.gif

Ekobanken och liknande banker inom social banking i andra länder fortsätter att vara vinnare i krisen. Under de tre första kvartalen i år har Ekobanken ökat antalet kunder med 26 procent jämfört med samma period förra året. Det är främst antalet privatkunder som ökat kraftigt. Även bland företag ökar intresset. - Vi tror att vår ökning just nu främst beror på att många har tappat förtroendet för den reguljära bank- och finansmarknaden och att man då upptäcker att det finns mer hållbara och etiska alternativ som ger både bankservice, rimlig ränta och insättningsgaranti, säger Kristoffer Lüthi, vice vd på Ekobanken. Hos övriga medlemsbanker i nätverket INAISE (International Association of Investors in the Social Economy) sker en liknande tillväxt. Ekobankens nordiska systerbanker Merkur i Danmark och Cultura Bank i Norge har fått 17 respektive 50 procent fler kunder under de tre första kvartalen 2009 jämfört med samma period förra året. Sociala banker har i skuggan av krisen också fått mycket uppmärksamhet som goda exempel och best practice. Ekobankens nederländska systerbank, Triodos, fick exempelvis nyligen Financial Times Sustainability Award. Ekobanken lånar enbart ut de pengar som privatpersoner och företag har satt in i banken. Man tar varken lån eller investerar i produkter på finansmarknaden, vilket gör banken betydligt mindre sårbar i finanskrisen. Ekobankens utlåning går enbart till ekologiskt, etiskt och socialt hållbara verksamheter och projekt. Banken har fortfarande inte haft en enda kreditförlust sedan starten för 11 år sedan. - Det är troligt att vår positiva utveckling fortsätter, främst pga vår hållbara inriktning där vi redovisar vad pengarna används till. Men också pga av människors missnöje med den globala finansmarknaden. Se bara hur svårt man har att begränsa skadligt höga bonusar i finansvärlden, trots krisen, säger Kristoffer Lüthi. För mer information, kontakta: Kristoffer Lüthi, vice VD, 0733-728 520, 08-551 714 70, kristoffer@ekobanken.se Social banking är en internationell bankimpuls och som går ut på att förena kompetent, stabil, affärsmässig bankverksamhet med förverkligandet av idéer och ideal. Ekobanken är svensk representant för social banking och medlem i det internationella nätverket INAISE (International Association of Investors in the Social Economy), www.inaise.org. Ekobanken är den enda banken i Sverige som öppet redovisar vad pengarna används till och enbart lånar ut till verksamheter med ett aktivt arbete för att vara ekonomiskt, ekologiskt, etiskt och socialt hållbara. http://www.ekobanken.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Social banking finanskrisens vinnare

2009-11-12
Ekobanken och liknande banker inom social banking i andra länder fortsätter att vara vinnare i krisen. Under de tre första kvartalen i år har Ekobanken ökat antalet kunder med 26 procent jämfört med samma period förra året. Det är främst antalet privatkunder som ökat kraftigt. Även bland företag ökar intresset.

- Vi tror att vår ökning just nu främst beror på att många har tappat förtroendet för den reguljära bank- och finansmarknaden och att man då upptäcker att det finns mer hållbara och etiska alternativ som ger både bankservice, rimlig ränta och insättningsgaranti, säger Kristoffer Lüthi, vice vd på Ekobanken.

Hos övriga medlemsbanker i nätverket INAISE (International Association of Investors in the Social Economy) sker en liknande tillväxt. Ekobankens nordiska systerbanker Merkur i Danmark och Cultura Bank i Norge har fått 17 respektive 50 procent fler kunder under de tre första kvartalen 2009 jämfört med samma period förra året. Sociala banker har i skuggan av krisen också fått mycket uppmärksamhet som goda exempel och best practice. Ekobankens nederländska systerbank, Triodos, fick exempelvis nyligen Financial Times Sustainability Award.

Ekobanken lånar enbart ut de pengar som privatpersoner och företag har satt in i banken. Man tar varken lån eller investerar i produkter på finansmarknaden, vilket gör banken betydligt mindre sårbar i finanskrisen. Ekobankens utlåning går enbart till ekologiskt, etiskt och socialt hållbara verksamheter och projekt. Banken har fortfarande inte haft en enda kreditförlust sedan starten för 11 år sedan.

- Det är troligt att vår positiva utveckling fortsätter, främst pga vår hållbara inriktning där vi redovisar vad pengarna används till. Men också pga av människors missnöje med den globala finansmarknaden. Se bara hur svårt man har att begränsa skadligt höga bonusar i finansvärlden, trots krisen, säger Kristoffer Lüthi.

För mer information, kontakta: Kristoffer Lüthi, vice VD, 0733-728 520, 08-551 714 70, kristoffer@ekobanken.se

Social banking är en internationell bankimpuls och som går ut på att förena kompetent, stabil, affärsmässig bankverksamhet med förverkligandet av idéer och ideal. Ekobanken är svensk representant för social banking och medlem i det internationella nätverket INAISE (International Association of Investors in the Social Economy), www.inaise.org. Ekobanken är den enda banken i Sverige som öppet redovisar vad pengarna används till och enbart lånar ut till verksamheter med ett aktivt arbete för att vara ekonomiskt, ekologiskt, etiskt och socialt hållbara. http://www.ekobanken.se
Källa: Ekobanken

Senaste nyheter