Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Sju myter om gräsklippare

https://www.klimatsmart.se/images/news/grasr250x166.jpg

Nu är det inte långt kvar tills gräsmattorna lyser grönt och växer så det knakar. Gräsklippning är en folkrörelse som sysselsätter över två miljoner svenskar varje sommar. Men många ser faktiskt gräsklipparen som en riktig miljöbov. Vad är sant egentligen? Motortillverkaren Briggs & Stratton slår hål på några av de vanligaste myterna om gräsklippare. Myt 1 – En gräsklippare slukar lika mycket bensin som tre moderna bilar. Fakta: En timmes gräsklippning med en modern gågräsklippare konsumerar ca 0,8 l bensin, vilket kan jämföras med bränsleförbrukningen hos en modern familjebil som Volvo V70 vid 12 km blandad körning. Tre moderna bilar drar sammanlagt ungefär 18 liter bensin på en timmes körning. Myt 2 – Att köra en bensindriven gräsklippare i 15 minuter ger lika mycket koldioxidutsläpp som en bilresa mellan Stockholm och Göteborg. Fakta: En modern gräsklippare släpper ut ca 0,3 kg koldioxid under 15 minuters klippning. En modern familjebil som Volvo V70 släpper ut ca 73 kg koldioxid under en resa mellan Stockholm och Göteborg. Myt 3 – En gräsklippare påverkar bara miljön när den är igång. Fakta: När bensindriven utrustning förvaras – oavsett om det gäller gräsklippare, båtmotorer eller andra motorer – avdunstar bränsle från tanken. För att motverka detta bör man vara noga med att se till att tömma tanken i gräsklipparen efter varje säsong. Myt 4 – Det enda man kan göra för att minska miljöpåverkan från en bensinmotor är att använda alternativa bränslen. Fakta: Alkylatbensin minskar utsläppen av de mest skadliga kolvätena med 99 procent, men även faktorer som regelbunden service, underhåll och förvaring bidrar till att minska gräsklipparens miljöpåverkan. Myt 5 – Det går inte att klippa gräset utan att störa grannarna på grund av de höga bullernivåerna. Fakta: Motordriften och knivarnas rotation skapar ett visst buller från en gräsklippare. Vilken typ av klippare man har påverkar också ljudnivån. Utvecklingen har gått framåt och bullernivån hos moderna klippare är betydligt lägre än äldre maskiner. Det finns en lagstadgad reglering av bullernivån som 2006 sänktes med två decibel, vilket innebar att ljudstyrkan på de vanligaste gågräsklipparmodellerna blev betydligt lägre än tidigare. Myt 6 – Så länge en gräsklippare startar och går, mår motorn bra. Fakta: En gräsklipparmotor är oftast tålig och har en lång livslängd. Med enkla åtgärder kan du även själv öka livslängden och minska motorns miljöpåverkan. Regelbundet eget underhåll med servicesatser eller utfört av fackhandlare gör att motorns prestanda behålls och kan minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent och utsläppen med upp till 50 procent. Myt 7 – Det är bättre för miljön att låta en gammal gräsklippare stå i förrådet än att slänga den. Fakta: Om en gräsklippare ska kasseras är det bästa – ur miljösynpunkt – att återvinna den på rätt sätt. Hela gräsklipparen kan lämnas på återvinningscentralen och återvinnas del för del i rätt container. Skrivet av Josefine Grahn på bloggen En lagom dos grönt.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Sju myter om gräsklippare

2013-04-25
Nu är det inte långt kvar tills gräsmattorna lyser grönt och växer så det knakar. Gräsklippning är en folkrörelse som sysselsätter över två miljoner svenskar varje sommar. Men många ser faktiskt gräsklipparen som en riktig miljöbov. Vad är sant egentligen? Motortillverkaren Briggs & Stratton slår hål på några av de vanligaste myterna om gräsklippare.

Myt 1 – En gräsklippare slukar lika mycket bensin som tre moderna bilar.
Fakta: En timmes gräsklippning med en modern gågräsklippare konsumerar ca 0,8 l bensin, vilket kan jämföras med bränsleförbrukningen hos en modern familjebil som Volvo V70 vid 12 km blandad körning. Tre moderna bilar drar sammanlagt ungefär 18 liter bensin på en timmes körning.

Myt 2 – Att köra en bensindriven gräsklippare i 15 minuter ger lika mycket koldioxidutsläpp som en bilresa mellan Stockholm och Göteborg.
Fakta: En modern gräsklippare släpper ut ca 0,3 kg koldioxid under 15 minuters klippning. En modern familjebil som Volvo V70 släpper ut ca 73 kg koldioxid under en resa mellan Stockholm och Göteborg.

Myt 3 – En gräsklippare påverkar bara miljön när den är igång.
Fakta: När bensindriven utrustning förvaras – oavsett om det gäller gräsklippare, båtmotorer eller andra motorer – avdunstar bränsle från tanken. För att motverka detta bör man vara noga med att se till att tömma tanken i gräsklipparen efter varje säsong.

Myt 4 – Det enda man kan göra för att minska miljöpåverkan från en bensinmotor är att använda alternativa bränslen.
Fakta: Alkylatbensin minskar utsläppen av de mest skadliga kolvätena med 99 procent, men även faktorer som regelbunden service, underhåll och förvaring bidrar till att minska gräsklipparens miljöpåverkan.

Myt 5 – Det går inte att klippa gräset utan att störa grannarna på grund av de höga bullernivåerna.
Fakta: Motordriften och knivarnas rotation skapar ett visst buller från en gräsklippare. Vilken typ av klippare man har påverkar också ljudnivån. Utvecklingen har gått framåt och bullernivån hos moderna klippare är betydligt lägre än äldre maskiner. Det finns en lagstadgad reglering av bullernivån som 2006 sänktes med två decibel, vilket innebar att ljudstyrkan på de vanligaste gågräsklipparmodellerna blev betydligt lägre än tidigare.

Myt 6 – Så länge en gräsklippare startar och går, mår motorn bra.
Fakta: En gräsklipparmotor är oftast tålig och har en lång livslängd. Med enkla åtgärder kan du även själv öka livslängden och minska motorns miljöpåverkan. Regelbundet eget underhåll med servicesatser eller utfört av fackhandlare gör att motorns prestanda behålls och kan minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent och utsläppen med upp till 50 procent.

Myt 7 – Det är bättre för miljön att låta en gammal gräsklippare stå i förrådet än att slänga den.
Fakta: Om en gräsklippare ska kasseras är det bästa – ur miljösynpunkt – att återvinna den på rätt sätt. Hela gräsklipparen kan lämnas på återvinningscentralen och återvinnas del för del i rätt container.

Skrivet av Josefine Grahn på bloggen En lagom dos grönt.

Senaste nyheter